چگونه معامله‌گر روزانه شویم؟

معامله گری روزانه، میتواند راهی بسیار جذاب برای پول درآوردن باشد. الزامات آسانی دارد: راه سخت و پیچیده ای برای معامله گر روزانه شدن وجود ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید، یک کامپیوتر است و کمی اراده یادگیری. اما معامله گری (Day trading) چیست؟ چگونه میتوانید به معامله گر روزانه قوی و پرسود تبدیل شوید؟

در این مقاله آموزش معامله گری روزانه، تمام آن چیزی که به عنوان یک معامله گر روزانه موفق نیاز دارید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد. شاید شما کارمند بعدی باشید که استعفا میدهد و در خانه می نشیند، لم میدهد و از معاملاتش پول در می آورد.

قبل از اینکه ادامه این مقاله را بخوانید، پیشنهاد میکنیم یک حساب کاربری آزمایشی در یک کارگزاری بورسی افتتاح کنید. با حساب آزمایشی، میتوانید بدون هیچ ریسکی معامله کنید. لینک زیر را باز کنید . کارگزاری های مختلف را باهم مقایسه کنید:

معامله گری روزانه (Day trading) چیست؟

معامله گری روزانه، روشی از سرمایه گذاری است که در آن در طول روز، به خرید و فروش سهام میپردازید. در معاملات کوتاه مدت، میتوانید از تغییرات قیمت کم هم سود بدست آورید.

این مقاله به شما آموزش میدهد معامله گری روزانه چطور کار میکند. اگر قصد دارید که به یک معامله گر روزانه تبدیل شوید، این نکات را بخوانید و راهنمایی ها را دنبال کنید.

چگونه معامله گر روزانه شویم؟

میتوانید زندگی فوق العاده یک معامله گر روزانه را داشته باشید؟ قبل از اینکه استعفا دهید و شغل کنونی خود را رها کنید کمی به خود زمان بدهید. کارگزاری های مختلفی، حساب آزمایشی رایگان به شما میدهند که میتوانید زیر و بم معامله را بدون هیچ ریسکی امتحان کنید و میتوانید ببینید که آیا معامله کردن به درد شما میخورد یا نه.

یک کارگزاری خوب برای شروع معامله، Plus500 است. در Plus500، شما میتوانید تمام سهم های CFD را با مبالغ کم معامله کنید. با لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری ازمایشی رایگان برای خود افتتاح کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

معامله_گری_ثبت_سفارش

صفحه ثبت سفارش در Plus500. قیمت ها فرضی هستند.

در Plus500، شما میتوانید به معامله همه سهم های CFD شرکت های مختلف بپردازید. همچنین با ابزارهای ارائه شده میتوانید به تحلیل سهم های مختلف بپردازید و ثبت سفارش کنید. با امکان ثبت سفارش، شما میتوانید در قیمتی خاص، به صورت خودکار به خرید و فروش سهم بپردازید. اما چگونه میشود با معامله گری روزانه اقدام به خرید و فروش سهام کرد؟

دوره آموزشی معامله گری روزانه: چه چیزهایی باید بدانید؟

استراتژی های معامله

اگر میخواهید معامله گر روزانه موفقی شوید، باید از تکنیک های درست سرمایه گذاری استفاده کنید. در این مقاله، تمام چیزی که نیاز دارید بدانید تا معامله گر موفقی شوید را خواهید خواند. در بخش اول، به استراتژی های سرمایه گذاری میپردازیم که میتوانید بهره بگیرید تا نتایج بهتری کسب کنید.

استراتژی های معامله بسیاری وجود دارد که میتوانید از آن استفاده کنید. اما مهم این است که بدانید کدام یک، مناسب حال شما هستند. ما در اینجا، تکنیک های اسکالپینگ(Scalping) ، معامله مومنتوم (Momentum trading)، فیدینگ (Fading) و نقطه پیوت (Pivot point day trading) را بررسی خواهیم کرد.

Scalping

اسکالپینگ، تکنیکی است که سهام در آن از چند لحظه تا چند ثانیه نگهداری میشود. در این روش، معامله گران صدها معامله کوتاه مدت در روز انجام میدهند تا سود های کوچک را ذخیره کنند. اسکالپینگ، یک روش بسیار پرکار و وقت گیر است که به مبتدیان پیشنهاد نمیشود.

Momentum

در این روش، معامله گران روزانه به دنبال تغییر قیمت های بزرگ هستند. بسیاری از کارگزاری ها، سهم هایی که رشد یا افت بسیار زیاد داشته اند را نمایش میدهند. در روش Momentum معامله گران روزانه، منتظر این ترندهای بازار برای خرید و فروش سهم هستند. برای مثال، شما موجی از افزایش قیمت سهمی را می بینید و سوار آن موج سهم را خریداری میکنید و پیش از فرو ریختن موج، از آن پیاده شده و سهام خود را میفروشید.

معامله_به_روش_Momentum

Fading

فیدینگ، تکنیک دیگری است که در آن، هدف این است که برخلاف ترند بازار معامله کرده و سود کنیم. گاهی قیمت ها بسیار پرنوسان هستند. برای مثال، اخبار بد میتواند سهمی را به شدت فرو بریزد. مردم وحشتزده، قیمت سهام را بسیار پایین میاورند. اما معامله گر روزانه باهوش، از این موقعیت استفاده میکند تا سوار موج بعدی بشود.

این روش خلاف بازار، همیشه بدون ریسک نیست. همیشه ممکن است قیمت باز هم پایین تر بیاید. یا حتی ممکن است قیمت آنگونه که باید بالا نرود. بسیار مهم است که ابتدا این روش را تمرین کنید و بعد به معامله بپردازید.

معامله_با_فیدینگ

در این روش معامله، معامله گر برخلاف جهت بازار سرمایه گذاری میکند.

Pivot point

در این روش معامله، معامله گر روزانه، به دنبال محورهای مقاومت و حمایت قیمت است. این نمودار ها وابسته به نوسان قیمت هستند و معمولا به راحتی شکسته نمیشوند. این نقاط، میتوانند کمینه یا بیشینه قیمت روز باشند یا نقطه عطفی که قیمت معمولا در آن تغییر جهت میدهد. به کمک این تکنیک، سهامداران میتوانند ورود و خروج خود از هر سهم را مشخص کنند.

هنگامی که قیمت محوری را رد میکند،میتوانید اقدام به خرید کنید و حد ضرر خود را نیز زیر محور مقاومت (محوری که قیمت عبور کرده) قرار دهید.

محور_مقاومتی_Pivot

و هنگامی که قیمت تغییر جهت میدهد، میتوانید در حرکتی متضاد با بازار حرکت کنید و حد ضرر خود را نیز بالای محور مقاومت تعریف کنید.

قیمت_از_محور_عبور_نکرده_Pivot

راهنمای نهایی معامله گر روزانه شدن

در این بخش مقاله، تمام آن چیزی را که برای یک معامله گر روزانه ماهر شدن نیاز دارید را یاد خواهید گرفت.

شروع کسب و کار

اگر میخواهید معامله گر روزانه موفقی باشید، باید معامله را به شکل یک بیزینس یا کسب و کار ببینید. افرادی که شانسی و بدون مطالعه شروع به معامله میکنند، هیچگاه مانند افراد کمی که از این راه میلیونر می شوند، موفق نمیشوند. اگر میخواهید معامله گر روزانه موفقی باشید، باید برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای داشته باشید.

تخصص

یک قدم اساسی برای معامله گر روزانه شدن، نوشتن برنامه دقیق معاملات است. تنها زمانی میتوانید برنامه ریزی دقیقی انجام دهید که تخصص خود در این راه را مشخص کرده باشید. بعضی از تخصص های معاملات این موارد هستند:

حتی در دل این موارد نیز، هزاران تخصص ریز و درشت نهفته است. پس انتخاب تخصص سرمایه گذاری اولین مرحله است. برای مثال، اگر بخواهید به معامله سهام بپردازید، صدها گزینه برای انتخاب وجود دارد. مطمئن شوید که سهامی که انتخاب میکنید نقدشوندگی بالایی دارد (افراد زیادی آن را معامله میکنند) و همچنین سهام پرنوسانی باشد (افت و خیز قیمت زیاد داشته باشد).

برنامه ریزی بلند مدت معامله

هیچ بیزینسی بدون برنامه به سوددهی می رسد. برای نوشتن یک برنامه زمان بگذارید. به دقت سرمایه اولیه خودتان را برنامه ریزی کنید. مرحله بعد، هدف گذاری است. یک بازه زمانی واقع گرایانه را برای رسیدن به اهداف خود در نظر بگیرید. با هدف گذاری واقع گرایانه و مشخص، میتوانید مسیر معاملات خود را محک بزنید و ببینید در مسیر درستی قرار دارید یا خیر.

انتخاب کارگزاری

وقتی برنامه بلند مدت خود را تنظیم کردید، باید یک کارگزاری برای خود انتخاب کنید. کارگزاری، شرکتی است که معاملات را برای شما انجام میدهد. بسیار مهم است که یک کارگزاری معتبر و قابل اطمینان انتخاب کنید. هنگامی که شروع به معامله میکنید، تراکنش معامله بخش مهمی از معامله است. به عنوان به معامله گر روزانه، شما معاملات زیادی را انجام خواهید داد. به همین خاطر، به شما پیشنهاد میدهیم تا کارگزاری را انتخاب کنید که کمیسیون معامله دریافت نکند.

دوم، مسئله سرعت سیستم کارگزاری است. چون معامله گری روزانه، یک سرمایه گذاری کوتاه مدت است، بسیار مهم است که کارگزاری بتواند با سرعت بالا سفارشات خرید و فروش شما را انجام دهد. قابل اطمینان بودن، کلید انتخاب کارگزاری است.

میخواهید بدانید برای معاملات فعال، کدام کارگزاری مناسب تر است؟ ما برای شما آن ها را بررسی کردیم. از لینک زیر استفاده کنید تا مقایسه بهترین کارگزاری ها را مطالعه کنید:

سیستم خود را بسازید

هنگامی که بیزینس معامله خود را آغاز کردید، وقت آن است که سیستم معاملاتی خود را بسازید. سیستم معاملاتی، در واقع مجموعه قوانینی است که نوع معامله را در شرایط مختلف بازار مشخص میکند. با تدوین این قوانین برای خود، میتوانید نتایج معاملات خود را مقایسه کنید.

سه ترند احتمالی بازار

هر بازار مالی، سه جهت متفاوت میتواند داشته باشد:

  • ترند صعودی
  • ترند نزولی
  • بازار راکد (بدون جهت)

همچنین بازار ها میتوانند نوسان زیاد یا نوسان کم داشته باشند. باید در هر شرایط بازار، برای معاملات خود برنامه داشته باشید.

ترندها_معاملات

تعریف کردن قوانین

در برنامه ای که می نویسید، باید قوانین واضحی داشته باشید. چه زمانی سهمی را بخرید؟ چه زمانی آن را بفروشید؟ درباره ابزارهای تصمیم گیریتان فکر کنید و سعی کنید تمام منابع اطلاعاتی را از تصمیمات خود بیرون بگذارید. معاملات میتواند بر دو مبنا انجام شود:

امتحان کنید

مرحله ی مهم دیگر پیش از اینکه خود را معامله گر روزانه بنامید این است که زمانی را به آزمودن و امتحان کردن بگذرانید. یکی از روش های امتحان کردن این است که نمودارها را پرینت کنید و آن ها را تحلیل کنید. آیا اگر با استراتژی خود عمل میکردید، هنگام رشد سهام شما هم سود میکردید؟

پس از این، شما میتوانید معامله را با یک حساب آزمایشی رایگان (Demo) امتحان کنید. نسخه ی آزمایشی، شرایط حقیقی بازار را شبیه سازی میکند و میتوانید ببینید اگر با سرمایه خود معامله میکردید سود میکردید یا ضرر. اینجا را کلیک کنید تا ببینید در کدام کارگزاری میتوانید یک نسخه آزمایشی بسازید.

نتایج را جوری بررسی کنید که انگار مرگ و زندگی شما به آن بستگی دارد. تنها در بلند مدت است که میتوانید از سود ده بودن معاملات خود، مطمئن باشید. به همین دلیل، هنگامی که در یک معامله، نتیجه مطلوب را نمیگیرید، دلسرد نشوید. بسیار مهم است که در دراز مدت نتایج خود را تحلیل کرده و ببینید آیا استراتژی هایتان کار میکند یا خیر.

هنگامی که حس کردید برای معاملات حقیقی آماده اید، مقدار کمی پول را وارد حساب کارگزاری خود کنید و شروع به معامله کنید. ابتدا معاملات کوچک با ریسک کم انجام دهید. فقط هنگامی که صد در صد به استراتژی و تکنیک معامله خود مطمئن شدید، معاملات بزرگتر انجام دهید.

چند نکته کاربردی برای معامله

در این بخش، چند نکته کاربردی را مطرح میکنیم که به شما کمک میکند معاملات سودمند تری داشته باشید.

از بازه های زمانی متفاوتی استفاده کنید.

هنگامی که از بازه های زمانی متفاوتی استفاده میکنید، تصویری بزرگتر از بازار خواهید یافت. حرکات بازار در کوتاه مدت، بسیار با حرکات بلند مدت آن متفاوت است.

سیستم خود را ساده نگه دارید

هرچه ساده تر، بهتر! به دنبال شاخص ها و قوانین پیچیده و دشوار نباشید. هرچه سیستم ساده تر باشد، احتمال کارایی آن نیز بیشتر خواهد بود. حداقل، میتوانید مطمئن باشید که اشتباهات سیستم خود را میتوانید برطرف کنید. هنگامی که سیستم کار نمیکند، باید آن را تحلیل کرده و بهبود ببخشید.

گوشتان به اخبار باشد

اخبار مهم همیشه تاثیرات بزرگی بر بازار سرمایه دارند. به همین دلیل به صورت روزانه باید پیگیر اخبار مهم و اقتصادی باشید. خصوصا آن هایی که احتمال میدهید به سهام شما ارتباط داشته باشند. برای مثال، بیانیه بانک مرکزی درباره نرخ بهره بانکی، میتواند تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر در بازار فارکس داشته باشد.

هنگام معامله نیز، همواره باید حواستان به اخبار باشد. ممکن است بهتر باشد هنگامی که خبر مهمی اعلام میشود، برای مدتی دست از معامله بکشید. اخبار مهم، نوسان های بزرگی ایجاد میکنند که میتوانند ضرر زیادی به شما برسانند.

تاثیر_اخبار_بر_سهام

اخبار، میتواند تاثیر زیادی بر قیمت سهام داشته باشد.

به دنبال معاملات متعدد نروید

هنگامی که صحبت از نوشیدن الکل باشد، حفظ اعتدال، اصل مهمی است. همین قاعده برای معاملات نیز صادق است. هرچه باشد، برای هر معامله، شما کارمزدی پرداخت میکنید. فقط معاملاتی را انجام دهید که با قوانین شما منطبق است.

نکته بعدی این است که توجه خود را از سود مطلق برگردانید. مهم این است که در کل سودمند باشید نه این که تک تک معاملات شما به سود ختم شود. هرچه باشد، پنج معامله با سود پنج درصدی، بهتر است از بیست معامله با سود یک درصد. به همین خاطر است که انجام معاملات متعدد، ممکن است باعث زیاندهی شما شود.

مثل یک دانشمند، به بررسی سهم بپردازید

هنگامی که حدود 100 معامله با سیستم خود انجام دادید، بسیار مهم است که بنشینید و معاملات خود را بررسی و آنالیز کنید. اول ببینید که در کل معاملاتتان سودمند بوده است یا خیر. اگر معاملاتتان سود نداشته است، باید ببینید که آیا اشتباهی در معاملات مرتکب شدید یا قوانین سیستم شما کارآمد نیستند.

همچنین ببینید اگر سودمند بوده اید، سود معاملاتتان مختص به یک معامله با سود هنگفت بوده که ضررهای کلی را جبران کرده یا خیر. به تصویر بزرگتر نگاه کنید و ببینید که آیا قوانین سیستم شما در درازمدت کارایی دارد؟

همچنین حتما باید از معاملات یادداشت بردارید. بنویسید چه مواردی خوب پیش رفته و چه مواردی چندان مطلوب نبوده است. این کار، به شما نشان میدهد که نقاط قوت سیستم شما چیست و با استفاده از آن، میتوانید به عنوان معامله گر روزانه، سود بهتری کسب کنید.

مدیریت ریسک مناسب

اگر میخواهید یک معامله گر روزانه شوید، مدیریت ریسک، بخش مهمی از کار شماست. برای معامله گران روزانه، ریسک مسئله اجتناب ناپذیری است. اما کاری که شما میتوانید بکنید، این است که مانند یک مدیرعامل موفق سازمان، به مدیریت آن ریسک بپردازید.

همیشه از حد ضرر (Stop loss) استفاده کنید

بسیار مهم است که همیشه از قابلیت حد ضرر یا Stop loss استفاده کنید. حد ضرر، قابلیتی است که با آن در صورت ضرر تا حد مشخصی در یک سهام، آن سهام خودکار فروخته میشود. قبل از خرید هر سهم، به این فکر کنید که چه مقدار حد ضرر مناسب شماست؟ بسیار مهم است که حد ضرر را به درستی تنظیم کنید. مثلا، به این فکر کنید که آیا محور مقاومت قیمتی یا نقطه عطفی برای قیمت سهم وجود دارد که ممکن باشد مسیر قیمت را به کلی عوض کند؟

همچنین، مهم است که بعد از تنظیم حد ضرر، به تنظیمات آن دیگر دست نزنید. خصوصا هنگام معامله. همچنین مهم است که هنگامی که سهم در ضرر است، از خرید بیشتر آن سهم خودداری کنید. بسیاری از سهامداران فکر میکنند در صورت ضرر یک سهم، باید آن را جبران کنند. اما این کار، در آخر سود شما را پایین خواهد آورد. همیشه قوانین سیستم خود را به دقت دنبال کنید!

حواستان به سود و زیان باشد

در معامله هر سهم به این فکر کنید که آیا توازنی بین احتمال سود و زیان سهم وجود دارد یا خیر. برای مثال، اگر حد ضرر شما برای هر سهم 1 دلار باشد، سود احتمالی سهم باید 2 دلار باشد. اگر این قاعده را به کار گیرید، شما نیاز دارید کمتر از نصف سرمایه گذاری هایتان سودمند باشد تا بتوانید به سودی مناسب دست یابید.

اگر نتوانید توازنی بین سود و زیان خود برقرار کنید، بهتر است که اصلا معامله نکنید. چون مسئله، تعداد معاملاتی نیست که انجام میدهید. سودی است که از آن بدست می آورید.

ریسک خود را پایین بیاورید

ریسک بالای یک معامله، برابر است با از دست دادن تمام موجودی حساب شما. اگر موجودی حساب خود را نیز از دست دهید، سرمایه ای برای ادامه معاملات خود نخواهید داشت. بسته به سیستم خود، میتوانید تصمیم بگیرید بر روی هر معامله چه میزان ریسک منطقی است و چقدر میتوانید با سرمایه خود ریسک کنید.

اگر میخواهید محافظ کارانه معامله کنید، باید حد ریسک شما نهایت 1 درصد باشد. فرض کنیم که شما با مبلغ 10،000 دلار در حال معامله هستید. در اینصورت، نباید بیش از 100 دلار از دست بدهید اگر حد ضرر خود را به درستی تنظیم کرده باشید. اگر به طور میانگین در حال معامله 5 سهم هستید، ریسک ضرر شما نباید هیچوقت از 5 درصد فراتر رود.

البته همه ی این اعداد نسبی است و به مقدار سرمایه شما و ریسک پذیری شما در هر معامله بستگی دارد. معمولا افراد با سرمایه ی کم، ریسک های بیشتری میکنند.

ذهنیت درستی از معامله گری روزانه داشته باشید

میتوان گفت، بزرگترین مشکل هر معامله گری، ذهنیت اوست. هنگامی که در یک معامله متضرر میشوید، هیچوقت تقصیر بازار نیست و مقصر خودتان هستید. حتی بیشتر اوقات، تقصیر سیستم معاملاتی شما نیست و ضرر، بخاطر یک خطای انسانی رخ میدهد. اگر میخواهید معامله گر روزانه موفقی شوید، داشتن ذهنیتی درست، بیشترین اهمیت را دارد.

ضرر را بپذیرید

به عنوان یک معامله گر روزانه، همیشه باید ضرر خود را قبول کنید. هیچوقت یک معامله گر نمیتواند همیشه موفق باشد. پس، همیشه به نتیجه بلند مدت خود نگاه کنید و از سود و ضرر، یکسان درس بگیرید.

با چند معامله ناموفق، حس سرخوردگی نداشته باشید. این به آن معنا نیست که سیستم شما درست کار نمیکند. معامله ای بد، میتواند نتیجه بدشانسی باشد، همانگونه که یک معامله خوب میتواند نتیجه خوش شانسی باشد. اما باید بررسی کنید که آیا تصمیم درستی در آن معامله گرفته اید یا خیر. پس هرگاه از سیستم خود پیروی کردید، چه سود کردید چه ضرر، به خود پاداش دهید. هرچه باشد، معاملات شانسی، نتیجه سخت کوشی شما نیست.

فقط در درازمدت است که میتوانید نتایج معاملات خود را بررسی کرده و قضاوت کنید. اگر در درازمدت هم، همچنان معاملاتتان ضرر ده هستند، آنگاه باید به فکر تغییری در سیستم خود باشید.

احساسات خود را کنترل کنید

احساسات، دشمن اول هر معامله گری هستند. احساساتی مثل خشم یا طمع، به معاملات شما آسیب زیادی خواهند زد. پس همیشه تصمیمات معاملاتی خود را بر پایه منطق بگیرید نه احساس. در مقاله ی “تاثیر احساسات بر روی سرمایه گذاری” میتوانید بیشتر درباره ی تاثیر احساس بر معاملات خود بخوانید.

خوشبین باشید، چشمتان به هدف باشد

بسیار مهم است که همیشه خوش بینی خود را حفظ کنید. همیشه موفقیت را در ذهن خود تصور کنید. به این فکر کنید که چرا، دقیقا چرا میخواهید یک معامله گر شوید؟ اگر یک معامله گر روزانه با سیستمی موفق و سود ده شوید، چه چیزی بدست خواهید آورد؟ همیشه این سوالات را از خود بپرسید و با انرژی مثبتی که از این سوالات کسب میکنید، شروع به معامله کنید.

اما در عین حال واقع گرا باشید. اهدافی باورپذیر برای خود قرار دهید و اگر به آن ها در کوتاه مدت دست نیافتید، سرخورده نشوید. هرچه باشد، “شهر رم باستان” یک شبه ساخته نشده!

همچنین در صورت انجام معاملاتی بی نقص، حتی اگر به سود منجر نشده باشد به خود پاداش دهید. دائما به این فکر کنید که چه چیزی بدست آوردید و چقدر در این مسیر رشد کرده اید. قطعا به آرامی، تبدیل به همان معامله گر روزانه سود ده و موفقی میشوید که همیشه میخواستید باشید!

مزایا و معایب معامله گر بودن

یکی از بزرگترین مزایای معامله گر روزانه بودن این است که  کنترل و مدیریت برنامه کاری روزانه شما، دست خودتان است. هیچ مدیری با دوربین شما را چک نمیکند، هیچ همکار آزار دهنده ای مزاحم شما نمیشود و آزادی کامل تصمیم گیری دارید. هنگامی که خسته یا مضطرب هستید میتوانید استراحت کوتاهی به خود بدهید و هنگامی که اشتیاق به کار دارید، میتوانید تا هر زمان که بخواهید کار کنید. در واقع، تنها مشکل کاری شما به عنوان معامله گر، خیالپردازی روزانه شماست.

اما از اینها گذشته، زندگی به عنوان معامله گر روزانه، نقاط ضعفی نیز دارد. معامله گری روزانه، شغلی بسیار استرس زا است. آیا میتوانید این احساس را تحمل کنید هنگامی که بازار، نزولی است و جلوی چشم شما سرمایه ی شما هر لحظه کمتر میشود و هیچ کاری از دستتان بر نمی آید؟

همچنین، شما زرق و برق یک شغل واقعی را نیز نخواهید داشت. روابط خوب با همکاران و صحبت گاه و بیگاه هنگام کارکردن از مواردی است که از دست خواهید داد. اما خوشبختانه، امکانات و راهکارهای زیادی وجود دارد که بتوان روابط اجتماعی خود را حفظ کرد و افزایش داد.برای مثال، میتوانید عضو یک باشگاه ورزشی شوید و یا برای تعطیلات، به یک مقصد زیبای توریستی سفر کنید.

هرکسی میتواند معامله گر شود…البته در حرف!

از لحاظ تئوری، هرکسی میتواند یک معامله گر روزانه شود. هرچه باشد، معامله گری یعنی خرید و فروش سهم و تنها چیزی که شما نیاز دارید، یک کامپیوتر است و چند جفت انگشت! همیشه سه کار میتوانید بکنید: خرید، فروش، صبر.

مورد آخر (صبر) پول زیادی برای شما به ارمغان نخواهد آورد اما گاهی، بهترین کاری است که میتوانید بکنید. اگر شانسی شروع به خرید و فروش کنید، گاهی مجبورید ریسکی حدود  درصد را تحمل کنید. اما این کاری نیست که یک معامله گر روزانه موفق انجام میدهد و شما نیز باید بهتر از این درصد عمل کنید.

باید بدانید که معامله گری روزانه، دقیقا یک علم نیست. قیمت سهم ها، دائما بخاطر افکار افراد درحال تغییر است و بعضی اوقات، هیچ منطقی پشت این بالا و پایین شدن قیمت ها نیست. خود شما هم، بازیگری در این بازی عرضه و تقاضا هستید و نقش محدودی در تعیین قیمت دارید.

دلیل اینکه هر معامله گر روزانه مبتدی، شروع به بدست آوردن سود سرشار نمیکند، این است که بازی را به درستی انجام نمیدهد. هرچه باشد، معامله گری، تنها یک سیستم است که شما باید از قوانین آن درست مثل یک بازی پیروی کنید.

تعریف سیستم معامله گری

برای ساختن یک سیستم موفق، در ابتدا باید چند نکته را به درستی متوجه شوید. اول باید بدانید دقیقا چکار باید بکنید: به شما پیشنهاد میدهیم که دوره رایگان “سرمایه گذاری در سهام CFD” ما را مطالعه کنید. به محض اینکه با اصول اولیه سرمایه گذاری و اصطلاحات آن آشنا شدید، آماده اید که با یک حساب آزمایشی رایگان، شروع به معامله کنید.

هنگامی که میخواهید شروع به معامله کنید، باید سیستم معامله خود را دقیقا برنامه ریزی کنید. باید جزئیات و کلیات این سیستم را با توجه به توانایی خودتان برنامه ریزی کنید. برای مثال، میتوانید مبنای معامله خود را کوتاه مدت یا بلند مدت قرار دهید یا مثلا سیستم آنالیز و تحلیل داده و سهام خود را انتخاب کنید. در آخر، مهم نیست که سیستم خود را چگونه برنامه ریزی میکنید. مهم این است که به آن پایبند باشید، از اشتباهات خود درس بگیرید و سیستم خود را همواره ارتقا دهید.

احتمال موفقیت شما در معامله گری روزانه چقدر است؟

احتمال موفقیت شما در معامله گری روزانه را میتوان از زوایای مختلفی بررسی کرد. وقتی که صرفا به اعداد و ارقام نگاه میکنید، میتوان گفت ظاهرا شانس زیادی ندارید. این تحقیق، نشان میدهد که بسیاری از معامله گران مبتدی، در آغاز معاملات خود ضرر میکنند و این بازار را ترک میکنند. همچنین مطرح میکند در گروهی از افراد، تنها 10 درصد آنها سود میکنند.

همچنین باید به آمارهای دیگر نگاه کرد. بسیاری از معامله گران روزانه، شروع به معاملات کوتاه مدت میکنند و کمی ضرر میکند و بعد از بازار خارج میشوند. از آن طرف، سهامدارانی هستند که سالانه میلیون ها دلار از این راه کسب درآمد میکنند. پس قطعا میتوان از معامله گری روزانه درآمد خوبی داشت، اما این درآمد، یک شبه حاصل نمیشود. مثل هر شغل دیگر، باید بسیار سخت برای آن کار کنید.

به همین خاطر دائما تکرار میکنیم، که ببینید آیا معامله گری روزانه مناسب شما هست یا خیر. همچنین باید در نظر داشته باشید که معامله گری روزانه، هزینه صرف وقت نیز دارد. اگر شما زمانی را که به معامله اختصاص میدهید را به شغلی دیگر اختصاص داده بودید، قطعا از آن درآمدی داشتید. برای اینکه ببینید معامله گری روزانه برای شما سودمند بوده یا خیر، باید هزینه ساعت هایی که پشت سیستم نشستید را از سود خود کم کنید و ببینید که آیا معاملات برای شما سودده بوده یا خیر.

طرز تفکر یک معامله گر روزانه

باید طرز تفکر درستی داشته باشید، بیایید به آن “طرز تفکر یک معامله گر روزانه” بگوییم. در این تفکر، باید برخلاف غرایز طبیعی خود عمل کنید. در زندگی عادی، ذهنیت ما این است که تا جای ممکن از ضرر دوری کنیم تا سرمایه زندگی خود را از دست ندهیم. اگر هنگام عبور از خیابان، ماشینی در حال عبور باشد، ذهن شما به صورت خودکار از آن ماشین دوری میکند. اما متاسفانه این غرایز طبیعی برای معامله گری روزانه چندان کارآمد نیست.

هرچه باشد، هنوز متداول ترین اشتباه معامله گران روزانه این است که سهام های زیان ده را تا جای ممکن نگه میدارند و امکان سود را از خود میگیرند. سهام های ضرر ده، نگه داشته میشوند چرا که سهامداران فکر میکنند قیمت شاید بالا رود و زیان آنها جبران شود. البته امید چیز بدی نیست.اما در معامله گاهی بهتر است جلوی ضرر را گرفت و حتی معامله ای خلاف آن انجام داد.

از طرف دیگر، بسیاری از افراد به محض اینکه کمی سود میکنند سهام خود را میفروشند. چرا که ممکن است قیمت تغییر کند و سود آن ها از بین برود و حتی ضرر کنند. البته که این هم کاری اشتباه است. باید سهام خود را تا وقتی که به سود پیشبینی شده نرسیده، نگه دارید.

در آخر باید گفت که، معامله گر روزانه موفق، معامله گری است که سود او از زیانش بیشتر باشد. با در نظر گرفتن این اصل، در صورتی که حتی  فقط نصف معاملات شما نیز سود ده باشد، باز هم در مجموع سود به دست می آورید و موفق خواهید بود.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *