معاملات CFD یا “قرارداد مابه تفاوت” چیست؟

“قرارداد مابه تفاوت” (Contract for differences)، یک روش معامله بسیار متداول و محبوب بین سرمایه گذاران است. اما CFD چیست و چگونه میتوان در آن معامله کرد؟ در این مقاله، همه چیز را درباره ی این ابزار مالی محبوب، یاد خواهید گرفت.

کجا میتوانید در CFD سرمایه گذاری کنید؟

CFD کارگزاری های خاص خود را دارد که با آن ها میتوانید شروع به سرمایه گذاری CFD یا قرارداد مابه تفاوت کنید. بیایید نگاهی بیندازیم به دو کارگزاری شناخته شده و قابل اعتماد، که امکان معامله ی CFD را فراهم کرده اند:

Freedom24

Freedom24، یک کارگزاری خوب و بهینه برای سرمایه گذاری راحت در CFD است. برای اینکه از این هم فراتر برویم، در واقع تنها تخصص و کارایی کارگزاری Freedom24، معامله CFD است. کار با نرم افزار این کارگزاری بسیار راحت است و به وسیله ی آن میتوانید تمام سهام های مطرح، بورس کالا، اوراق قرضه و ارزهای مختلف را معامله کنید. نکته ی مثبت دیگر این کارگزاری این است که یک نسخه ی آزمایشی و رایگان به شما اختصاص میدهد که به وسیله ی آن بتوانید تمام امکانات وب سایت و نرم افزار کارگزاری را بدون هیچ ریسکی امتحان کنید.

کارگزاری دیگری که امکان معامله ی CFD را به شما میدهد، Freedom24 است. با Freedom24، شما میتوانید از ابزارهای پیشرفته ی آنالیز و تحلیل برخوردار شوید. این قابلیت، برای معامله گرانی که قصد فعالیت در طول روز به صورت فعال را دارند، بسیار کاربردی است. از لینک زیر به وبسایت کارگزاری وارد شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید:

٪74 از سرمایه‌گذاران حقیقی سرمایه خود را با این ارائه‌دهنده از دست می‌دهند. لطفاً در نظر داشته باشید آیا می‌توانید این ریسک بالا را برای از دست دادن پول بپذیرید یا خیر.٪74 از سرمایه‌گذاران حقیقی سرمایه خود را با این ارائه‌دهنده از دست می‌دهند. لطفاً در نظر داشته باشید آیا می‌توانید این ریسک بالا را برای از دست دادن پول بپذیرید یا خیر.

CFD دقیقا چیست؟

CFD یک ابزار مالی و روشی برای معامله است. CFD همیشه به یک سهام یا کالای جانبی وابسته است. برای مثال، سهام شرکت اپل. دو طرف قرارداد، با هم قرارداد می بندند تا مبلغ ما به تفاوت قیمت بازگشایی (قیمت خرید) و قیمت نهایی (قیمت فروش) سهام یا کالای مورد نظر را معامله کنند. این کار، شباهت بسیار زیادی با خرید و فروش مستقیم سهام شرکت اپل دارد.

در زیر، سرفصل موضوعات بحث شده درباره ی CFD در این مقاله را مشاهده میکنید:

چگونه میتوان CFD را معامله کرد؟

در کارگزاری هایی که خدمات CFD ارائه میدهند، میتوان اقدام به معامله ی CFD کرد. هنگام معامله ی CFD، دو گزینه پیش روی شماست:

  • خرید: اگر جهت سهام مثبت باشد، شما سود خواهید کرد.
  • فروش: اگر جهت سهام منفی باشد، شما سود خواهید کرد.

جهت نمودار کالا یا سهام مورد معامله، سود یا زیان شما را در معامله مشخص خواهد کرد. وقتی در CFD سهام شرکت اپل را میخرید، اگر قیمت سهام بالا رود، شما سود خواهید کرد و در صورت افت قیمت، شما متضرر خواهید شد.

معامله_در_ CFD

چگونه میتوان برای معامله ای با اهرم مالی اقدام کرد؟

امکان مهم دیگری که CFD در اختیار سرمایه گذاران میگذارد، استفاده از اهرم مالی است. هنگام معاملات اهرم مالی، تنها مبلغ کمی از کل سرمایه گذاری را پرداخت خواهید کرد. حداکثر حد اعتبار برای افراد حقیقی، 1:30 است (نسبت یک به سی، سی برابر مبلغ اولیه ی سرمایه گذار). استفاده از اعتبار و معامله ی اعتباری، سود احتمالی سرمایه گذار را افزایش میدهد که در نتیجه در صورت ضرر، ضرر بیشتری را هم به بار می آورد.

نکته: استفاده از حد اهرم مالی بالا، انتخاب شماست. شما میتوانید از اهرم مالی استفاده کنید یا نکنید.

اما معامله ای با اهرم مالی CFD چگونه کار میکند؟ هنگام ثبت سفارش، شما باید میزان معامله را مشخص کنید. اگر شما 1000 دلار در حساب خود داشته باشید و نسبت اعتبار 1:5 باشد، مبلغ 5000 دلار در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا با آن به معامله ی CFD بپردازید. هنگامی که از اعتبار استفاده میکنید، میزان ریسک سود و ضرر شما بالا خواهد رفت:

  • هنگامی که سهام 10 درصد بالا رود، سود شما 50 درصد خواهد بود.
  • هنگامی که سهام 10 درصد افت کند، ضرر شما 50 درصد خواهد بود.

حد اعتبار، این امکان را به شما میدهد تا با سرمایه ای کم، سرمایه گذاری بیشتری کنید.

باید حواستان باشد که استفاده از اهرم مالی، یک معامله ی پر ریسک است. هنگامی که سرمایه ی کافی در حساب خود نداشته باشید، ممکن است با درخواست پرداخت ما به تفاوت یا Margin call مواجه شوید. با معامله ی CFD، ممکن است همه سرمایه خود را از دست بدهید.

حواستان به Margin Call باشد!

کارگزاری ها دوست ندارند تا سرمایه خود را از دست دهند به همین خاطر برای خود یک لایه ی امنیتی ساخته اند. هرچه باشد، اگر کسی قرار است ضرر کند، آن سرمایه گذار است نه کارگزاری! به همین خاطر، استفاده از اهرم مالی، همواره در کنار Margin Call یا درخواست پرداخت ما به تفاوت است. بگذارید یک مثال بزنیم: اگر کالای مورد معامله ی شما، 20 درصد از ارزشش را از دست بدهد و نسبت اهرم مالی دریافتی شما 1:5 باشد، شما همه ی سرمایه ی خود را از دست خواهید داد.

اگر کالای مورد معامله، 21 درصد ارزش خود را از دست دهد، سرمایه گذار، باید مبلغی اضافه را پرداخت کند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، کارگزاری ها از Margin Call استفاده میکنند. وقتی که موجودی شما تقریبا “صفر” شود، کارگزاری از شما خواهد خواست که ما به تفاوت ضرر را پرداخت کنید تا سهامتان از دستتان نرود. اگر شما مبلغی پرداخت نکنید، کارگزاری مجبور به فروش دارایی یا سهام شماست تا از ضرر خود، جلوگیری کند.

Margin Call میتواند بسیار اعصاب خرد کن باشد. به همین خاطر است که شما باید به دقت بررسی کنید که آیا ضرر احتمالی را میتوانید جبران کنید تا قیمت ها دوباره بالا روند یا خیر. اگر حواستان نباشد، ممکن است در یک معامله کل سرمایه خود را از دست بدهید.

Margin_Call_و_CFD

استفاده از حد ضرر

یک راه کارآمد برای جلوگیری از Margin Call، استفاده از امکان حد ضرر (Stop Loss) است. تعریف حد ضرر برای کارگزاری بسیار راحت است. حد ضرر در واقع برای کارگزاری مشخص میکند که با چند درصد ضرر، کارگزاری به طور خودکار، سهام یا دارایی شما را به فروش برساند.

بسیار هوشمندانه است که همیشه از قابلیت حد ضرر استفاده کنید. این کار باعث میشود، یک سهم زیان ده، کل سرمایه ی شما را به باد ندهند. اگر بخواهید از قابلیت حد ضرر تضمینی (Guaranteed stop loss) استفاده کنید، باید کارمزدی اضافه به کارگزاری پرداخت کنید. در شرایط استثنایی بازار ( برای مثال، ریزش ناگهانی شاخص بورس)، حد ضرر ممکن است با کمی تاخیر رخ دهد. در صورت استفاده از حد ضرر عادی، شما باید این ضرر را متقبل شوید. اما با حد ضرر تضمینی، کارگزاری موظف به پرداخت ضرر شما خواهد بود.

چگونه از امکان سفارش گذاری استفاده کنم؟

علاوه بر قابلیت حد ضرر، قابلیت دیگری نیز به نام سفارش گذاری در معاملات CFD وجود دارد. سفارش گذاری به شما این امکان را میدهد تا قیمت مد نظر خود را برای سهامی مشخص انتخاب کنید و در کارگزاری سهام را در آن قیمت برای شما به صورت اتوماتیک خریداری کند. همچنین، شما میتوانید حد سود را نیز برای خود تعریف کنید. در اینصورت، در صورت سود مشخصی در یک سهم، کارگزاری سهم را برای شما به صورت خودکار خواهد فروخت.

با استفاده از همه ی این ابزارها و قابلیت ها، شما تا حد زیادی میتوانید معاملات CFD خود را به صورت اتوماتیک و سیستمی انجام دهید. منطقا، همه ی این ها باید بعد از تحلیل و آنالیز سهام های مدنظر شما باشد. اما اگر ورود و خروج خود را در هر سهم بدانید، دیگر نیازی نیست که 24 ساعته پشت کامپیوتر خود بنشینید. با اتوماتیک کردن معاملات خود، زمان بسیار زیادی را هدر نخواهید داد و لطفی به چشمان خود خواهید کرد!

سود کردن حتی با افت قیمت سهام

یکی از مزایای معاملات CFD این است که با قابلیت “Going short” حتی با افت قیمت سهام نیز شما سود خواهید کرد. میتوانید این قابلیت را با گزینه ی “short” در کارگزاری خود فعال کنید. با این کار با افت قیمت سهام یا کالای مورد معامله، شما مستقیما سود خواهید کرد.

هنگامی که به صورت عادی سهامی را میخرید، بسیار سخت است که از افت قیمت سهام نیز سود ببرید. اما در CFD، شما میتوانید با تمام نواسانات بازار سود ببرید.

کارمزد معاملات CFD چقدر است؟

متاسفانه، معاملات CFD بدون کارمزد نیستند. هنگامی که CFD معامله میکنید، شما کارمزد ثابتی را نمیدهید که این امر، برای سهامداران خرد، بسیار مناسب است. در معاملات CFD، شما درصدی از اختلاف قیمت خرید و قیمت فروش را به کارگزاری میپردازید. این مبلغ، میتواند نسبت به حجم مورد معامله، میتواند افزایش یا کاهش یابد.

هنگام معامله CFD، شما همچنین باید حواستان به هزینه های تامین مالی نیز باشد. هنگام معامله ی CFD، کارگزاری به شما مبلغی به عنوان اهرم مالی اختصاص میدهد. با حد اعتباری به نسبت 1:5، 80 درصد سرمایه ی شما متعلق به کارگزاری خواهد بود. برای حفظ این اهرم مالی، کارگزاری روزانه مبلغی را از شما اخذ خواهد کرد.

این هزینه ی روزانه برای حفظ مبلغ اهرم مالی، صرفا زمانی از شما گرفته میشود که بخواهید مبلغ را بیش از یک روز نزد خود نگه دارید. کارمزد نگهداری اهرم مالی روزانه همیشه کنار CFD نمایش داده شده است. کارمزد روزانه معمولا بسیار پایین است. معمولا معامله ی CFD، معمولا مناسب سرمایه گذاری بلند مدت نیست. در بلند مدت، هزینه ی نگهداری اهرم مالی بسیار بالا خواهد رفت که باعث میشود، اکثر سود شما از بین برود.

معامله ی CFD در عمل

هنگامی که شروع به معامله ی CFD میکنید، مشاهده خواهید کرد که قیمت معامله ی CFD، بسیار نزدیک به قیمت معامله سهام عادی است. این به آن معناست که شما مجبور نیستید که محاسبات پیچیده ای برای محاسبه قیمت CFD انجام دهید. ابزارهای مالی دیگر، معمولا نیازمند محاسبه هایی به مراتب پیچیده تر برای محاسبه ی سود هستند. محاسبه ی بازگشت سرمایه ی شما، در CFD به مراتب راحت تر است. بگذارید با یک مثال از سرمایه گذاری CFD در شرکت اپل به شما توضیح دهیم:

فرض کنید شما در حال خرید CFD شرکت اپل هستید. قیمت کنونی 200 دلار است. موجودی حساب شما نیز 200 دلار است. شما تصمیم میگیرید 5 سهم CFD را با اعتبار 1:5 خریداری کنید. سپس، قیمت سهام از 200 دلار به 220 دلار صعود میکند. در این صورت، سود شما 20 دلار بر هر سهم خواهد بود. شما با این معامله تنها با 10 درصد افزایش قیمت سهام، 50 درصد سود کرده اید.

همچنین شما میتوانید در افت سهام اپل نیز سرمایه گذاری کنید.. در مثال قبل، قیمت سهام اپل 200 دلار بود. فرض کنید موجودی حساب شما هم باز 200 دلار است. شما باز هم 5 سهم با اهرم مالی 1:5 خریداری میکنید. قیمت سهام باز هم از 200 با 220 صعود میکند. در اینصورت شما با Short position، روی هر سهم 20 دلار ضرر کرده اید. ضرر شما با سرمایه ی خودتان 10 درصد است اما چون از اعتبار استفاده کرده اید، شما 50 درصد ضرر کرده اید.

با معامله ای با اهرم مالی CFD، شما سود یا ضرر خود را چند برابر میکنید. معمولا وب سایت یا نرم افزار کارگزاری ها به صورت لحظه ای سود یا زیان شما را به شما نشان خواهند داد. ما به همه پیشنهاد میکنیم قبل از خرید هر سهم، این محاسبات را در نظر گیرند. دو مثال قبل به شما نشان میدهد که آیا این ریسک ارزشش را دارد یا خیر.

همچنین، هرچند مبانی CFD به نظر ساده می آید، اما سرمایه گذاری در CFD بسیار پیچیده است. احتمال از دست دادن کل سرمایه در این معاملات زیاد است.

چه چیزی معاملات CFD را انقدر جذاب میکند: مزایای CFD

  • شما کارمزد ثابتی برای معاملات نمی پردازید.
  • شما میتوانید از اهرم مالی استفاده کنید تا سود خود (یا ضرر خود!) را چند برابر کنید.
  • شما میتوانید حتی با افت قیمت نیز سود ببرید. (Short position)
  • با استفاده از حد ضرر، شما میتوانید از ضرر بیش از حد جلوگیری کنید.
  • همه ی امکانات CFD را میتوانید با یک نسخه آزمایشی امتحان کنید.
  • میتوانید در بسیاری از سهام ها و دارایی های شناخته شده سرمایه گذاری کنید.
  • میتوانید با حتی با 100 دلار (حداقل مبلغ) شروع به سرمایه گذاری کنید.

معایب CFD

  • ممکن است بخاطر درخواست پرداخت ما به تفاوت یا Margin Call کل سرمایه خود را از دست بدهید.
  • در صورت استفاده از اهرم مالی به صورت بلند مدت، کارمزد زیادی از شما گرفته خواهد شد.
  • ضررهایتان میتوانند به سرعت روی هم انباشته شوند یا چند برابر شوند.

جمع بندی معاملات CFD

معاملات CFD میتوانند بسیار هیجان انگیز و وسوسه کننده باشند. CFD امکانات و موقعیت های سرمایه گذاری زیادی در اختیار شما میگذارد. برای همین، CFD میتواند از سرمایه گذاری های دیگر جذاب تر باشد. ولی گول سادگی اش را نخورید. در CFD بازی میتواند به سرعت عوض شود و با یک تصمیم اشتباه، کل سرمایه ی شما در یک چشم به هم زدن می تواند از بین برود.

برای همین اولین قدم، باید کار کردن با یک نسخه ی آزمایشی باشد. از لینک زیر استفاده کنید تا یک حساب آزمایشی بسازید و شروع به معامله ی CFD کنید:

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *