هزینه های معامله CFD

هنگامی که به معامله CFD میپردازید، باید کارمزدی را بپزدازید. البته یکی از نکات مثبت CFD این است که کارمزد معاملات، نسبی است و بستگی به میزان معامله شما دارد. در نتیجه، حتی با سرمایه کم هم میتوان سود بدست آورد. اما هنگام سرمایه گذاری در CFD، چه هزینه هایی را باید پرداخت؟

چگونه میتوانید مقرون به صرفه به معامله CFD بپردازید؟

اگر معاملات زیادی دارید، بهتر است یک کارگزاری ارزان CFD انتخاب کنید. هر چه باشد، شما برای هر معامله، کارمزد جداگانه ای پرداخت میکنید. حتی اگر میزان کارمزد کم باشد، در مجموع، کارمزد معاملات زیاد خواهد بود. برای کمک به شما، لیست تمام کارگزاری های CFD را که کارمزد کمی دارند را در زیر آورده ایم. دکمه زیر را فشار دهید تا سود ده ترین کارگزاری ها را مشاهده کنید:

آیا باید کارمزد پرداخت کنید؟

در اکثر بانک ها، برای هر تراکنش، کارمزدی پرداخت میکنید. هنگامی که تعدادی سهام را از بانک محلی خود خریداری میکنید، فارغ از میزان خریداری شده، باید کارمزد ثابتی را پرداخت کنید. به همین دلیل، تقریبا محال است با چند صد دلار، بتوانید سهام خریداری کنید.

بعضی از کارگزاری های CFD نیز، کمیسیون ثابتی دریافت میکنند. البته خوشبختانه، همه آن ها اینگونه نیستند. بیشتر کارگزاری های CFD، هیچ کمیسیونی هنگام معامله از شما دریافت نمیکنند. در نتیجه، میتوانید حتی با سرمایه ای کم نیز، سود کنید.

اسپرد (Spread) یا اختلاف قیمت

هنگامی که CFD معامله میکنید، متوجه میشوید که کارمزدی که پرداخت میکنید، نسبی است. به این کارمزد نسبی، کارمزد اختلاف قیمت یا اسپرد (Spread) گفته میشود که در واقع اختلاف قیمت خرید و فروش معامله است.

هنگامی که به معامله جفت ارز در فارکس میپردازید، اسپرد معاملات مشخص است. اگر اسپرد 2 پیپ (Pip) باشد، شما به ازای هر واحد، 0.0002 اسپرد پرداخت میکنید. در جفت ارز یورو/دلار، هر واحد معامله 1000 واحد است. پس اگر در این جفت ارز، 2 پیپ اسپرد کارمزد وجود داشته باشد، شما بیست سنت دلار، کارمزد پرداخت خواهید کرد (1000×0.0002)

کارمزد_کلی_اسپرد_CFD

این به آن معناست که به محض این که قیمت از 20 سنت بالاتر رود، معامله سود ده میشود! کارمزد این معاملات بسیار کم است، در نتیجه حتی سرمایه گذاری با مبالغ کم نیز، میتواند سود ده باشد.

همچنین، هنگام معامله سهام یا بورس کالا نیز باید اسپرد (Spread) پرداخت کنید. همواره میتوانید میزان اسپرد هر معامله را در کارگزاری مشاهده کنید. ممکن است میزان اسپرد متغیر باشد و بسته به حجم معامله، کم یا زیاد شود. پس همیشه پیش از انجام معامله، میزان اسپرد را چک کنید.

کارمزد_CFD

باید به این نکته توجه کنید که شما، برای هر سهامی که خریداری میکنید، باید اسپرد جداگانه ای پرداخت کنید. با استفاده از اهرم مالی (Leverage) میتوانید با تنها 100 دلار، به اندازه 1000 دلار سهام خریداری کنید. اما باید کارمزد 1000 دلار سهام خریداری شده را پرداخت کنید. هنگامی که 10 سهام 100 دلاری خریداری میکنید و کارمزد هر سهام، 20 سنت است، مجموع کارمزد خرید شما یک دلار خواهد شد. پس با سرمایه گذاری 100 دلاری، شما 1 درصد کارمزد پرداخت خواهید کرد.

هزینه های تامین اعتبار

هنگامی که به معامله CFD میپردازید، میتوانید از اهرم مالی (Leverage) استفاده کنید. با استفاده از اهرم مالی میتوانید با سرمایه کمتر، بیشتر سرمایه گذاری کنید. در واقع، کارگزاری بخش زیادی از سرمایه معامله شما را تامین میکند. هنگامی که از اهرم مالی با نسبت یک به پنج استفاده میکنید، تنها باید 20 درصد سرمایه مورد نیاز سرمایه گذاری را داشته باشید. با استفاده از اهرم مالی، میتوانید سود معاملات خود را چند برابر کنید.

اما استفاده از این قابلیت رایگان نیست. هنگامی که از اهرم مالی استفاده میکنید، باید کارمزد تامین اعتبار را به کارگزاری پرداخت کنید. این کارمزد تنها زمانی از شما دریافت میشود که این مبلغ سرمایه را بیش از یک روز نگه دارید. در غیر این صورت، نیازی نیست که کارمزدی پرداخت کنید.

هنگامی که میخواهید سهامی را پیش فروش کنید نیز، کارمزد تامین سرمایه از شما گرفته میشود. بهتر است کارمزد هر معامله را پیش از انجام معامله، بررسی کنید. معمولا نرخ کارمزد تامین سرمایه، با توجه به میزان نرخ سود بانکی مشخص میشود و پس از محاسبه کارمزد سالانه، بر عدد 365 تقسیم شده تا کارمزد روزانه مشخص شود.

هزینه های تامین اعتبار معمولا اندک است و بستگی به کارگزاری دارد. در Plus500، میتوانید هزینه تامین اعتبار را برای هر CFD میتوانید مشاهده کنید. در پایین، مثالی از کارمزد اهرم مالی را در Plus500 مشاهده میکنید. هر چند که معاملات CFD معمولا کوتاه مدت است( 1 تا 30 روز)، با وجود کارمزد کم CFD، میتوانید برای مدت طولانی تر نیز سرمایه گذاری انجام دهید.

به دلیل کارمزد کم، معاملات CFD برای کوتاه مدت بسیار مناسب است. اما در دراز مدت، این میزان کارمزد میتوانند نتیجه سرمایه گذاری شما را تحت تاثیر قرار دهند. باید توجه داشته باشید که در آخر هفته، کارمزد سه روز از شما گرفته میشود. در آخر هفته، بازار تعطیل است، در نتیجه معاملات شما نیز چند روز باز میماند.

کارمزد_CFD_Plus500

کارمزدی که از شما دریافت میشود، به دلیل نگهداری اعتبار بیش از یک روز است. قیمت ها فرضی است.

البته شما مجبور به پرداخت کارمزد تامین اعتبار نیستید. مثلا در Freedom24، اگر از اهرم مالی در معاملات خود استفاده نکنید، کارمزدی از شما گرفته نمیشود.

حواستان به هزینه های جانبی نیز باشد

هنگامی که سرمایه گذاری میکنید، ممکن است مجبور شوید که با هزینه های جانبی دست و پنجه نرم کنید. هنگامی که از حد ضرر (Stop Loss) استفاده میکنید، مشخص میکنید که میخواهید در قیمت خاصی، سهام را به فروش برسانید. اما اگر نوسان بازار زیاد باشد، ممکن است قبل از فروش سهم، قیمت باز هم تغییر کند. در نتیجه، ضرر معامله شما، بیش از حد انتظار شما خواهد بود.

البته میتوانید از حد ضرر تضمینی (Guaranteed Stop Loss) استفاده کنید. اما استفاده از حد ضرر تضمینی رایگان نیست. برای استفاده از حد ضرر تضمینی، کارمزد بیشتری از شما دریافت میشود. پس تنها زمانی از آن استفاده کنید که میدانید معامله شما در بازار پو نوسانی انجام میشود.

هزینه تبدیل ارز

بعضی کارگزاری ها، برای تبدیل ارز، از شما کارمزد دریافت میکنند. حساب سرمایه گذاری شما همیشه ارز ثابتی دارد. اگر ارز حساب شما یورو است، اول باید یورو خود را به دلار تبدیل کنید تا بتوانید سهام دلاری خریداری کنید. پس، هنگام معامله، حواستان به کارمزد و هزینه های تبدیل ارز نیز باشد.

حواستان به باقی هزینه های جانبی نیز باشد

بعضی از کارگزاری های CFD، بسیار کلاهبردار هستند. برای مثال، ممکن است برای برداشت پول از حساب، کارمزد اضافه ای از شما دریافت شود یا حتی اگر برای مدتی از حساب خود استفاده نکنید، باز هم کارمزد از شما گرفته میشود. به همین دلیل، قبل از باز کردن حساب، لیست کارمزد های هر کارگزاری را بررسی کنید تا ببینید آیا کارمزد اضافه ای از شما دریافت میکنند یا خیر.

در عمل، معاملات CFD چقدر هزینه دارند؟

در این مثال، هزینه های CFD را برای شما شرح میدهیم. در این مثال، در نفت سرمایه گذاری میکنیم و از اهرم مالی(Leverage)  با نسبت 1 به 10 استفاده خواهیم کرد. سرمایه ما 1000 دلار و قیمت هر بشکه نفت، 40 دلار است. پس میتوانیم 250 بشکه نفت خریداری کنیم.

در لحظه خرید، اسپرد (Spread) معامله به عنوان کارمزد دریافت میشود. این اسپرد برای نفت، 0.08 سنت است. پس این کارمزد، 20 دلار خواهد شد. در واقع، این 20 دلار، 2 درصد 1000 دلار سرمایه اصلی ماست.

ما یک هفته این معامله را باز نگه میداریم. هزینه نگهداری اعتبار برای هر شبانه روز، 0.0055 درصد است. در مجموع برای یک هفنه، باید 0.0385 درصد کارمزد پرداخت کنیم. کا سرمایه ما با اهرم، 10،000 دلار است که اگر در 0.0385 ضرب کنیم، برابر 3.85 دلار خواهد شد. این مبلغ، 0.385 درصد سرمایه اصلی ما (1000 دلار) است.

پس کل کارمزد پرداختی ما، 20 دلار به علاوه 3.85 دلار خواهد بود که مجموع آن 23.85 دلار میشود. پس با سرمایه 1000 دلاری، 2.385 درصد کارمزد پرداخت کردیم. هر چند، کارگزاری مبلغ 9000 دلار دیگر در اختیار ما گذاشت و کل سرمایه ما به 10،000 دلار افزایش پیدا کرد و احتمال سود ما ده برابر شد. همانگونه که میبینید، معامله CFD لازم نیست گران باشد! تنها با 40 سنت افزایش قیمت بر روی هر بشکه، سرمایه گذاری ما سود ده خواهد شد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *