تاثیر احساسات بر معاملات

احساسات نقش زیادی در نتیجه معاملات ما دارند. وقتی احساسات بر تصمیم های شما تاثیر میگذارند، مهم نیست چقدر قدرت تحلیل دارید. اما میتوانید به طریقی از وجود احساسات در معاملات خود استفاده کنید.

دو مورد از قوی ترین احساسات ما ترس و طمع هستند. در این مقاله، تاثیرات احساسات بر معاملات ما را بررسی میکنیم.

ترس (زیادی) خطرناک است

خانم ها عموما اعتماد به نفس کمتری دارند و این رفتار، در سرمایه گذاری هایشان نیز دیده میشود. خانم ها معمولا محتاط تر هستند و معاملات کمتری در سال انجام میدهند. این میتواند اتفاق خوبی باشد، چرا که در این صورت، هزینه کارمزد معاملات نیز کاهش می یابد، که در نتیجه سود معاملات افزایش می یابد. اما ترس زیادی، میتواند اثری منفی داشته باشد.

بسیاری از سرمایه گذاران، این اشتباه را میکنند که اجازه میدهند، احساساتشان زیادی بر روی معاملاتشان تاثیر بگذارد. “ترس از دست دادن” بخش مهمی از قضیه است. غریزه عموم افراد این است که تا جای ممکن از ضرر دوری کنند. همه جا این قاعده را میتوانیم ببینیم: برای مثال، در کشور هلند، بیش از چیزی که نیاز است، بیمه موجود است.

جلوگیری از نتایج منفی بخاطر اضطراب

هنگامی که به رفتار معاملاتی هر فرد نگاه میکنید، میبینید که ترس از ضرر، نتیجه منفی بر روی معاملات هر شخص میگذارد. این اتفاق به این دلیل است که هرکس سعی دارد تا حد امکان از ضرر کردن دوری کند. اما نتیجه ی این تفکر این میشود که سهام های ضرر ده را به امید این که ضرر آن جبران شود بیشتر نگه میدارند. در عین حال، معاملات سود ده را نیز از ترس ضرر ده شدن، زودتر به اتمام میرسانند.

به همین دلیل، همیشه باید برای معاملات خود برنامه داشته باشید. همیشه بدانید چه موقع سهام را میخواهید بخرید یا بفروشید. باید بتوانید با واقعیات، از تصمیم های خود دفاع کنید. اگر واقعیات منطبق بر تصمیم های شما نباشند، پس تصمیم های اشتباهی گرفته اید. با یک برنامه ریزی منطقی، از قدم برداشتن در مسیرهای اشتباه جلوگیری کنید. با این کار، احساس ترس بر شما تاثیر نخواهد گذاشت.

در آخر، به عنوان یک سرمایه گذار باید بپذیرید که نمیتوانید در همه ی معاملاتتان پیروز باشید. همواره ممکن است بحران های اقتصادی و ریزش بازارها رخ دهد و مهم است که بتوانید عاقلانه با آن ها مواجه شوید. نگذارید که ترس و احساسات، راهنمای شما باشند و تنها زمانی تصمیم های خود را عملی کنید که خوب به آن ها فکر کرده باشید.

جلوگیری از اضطراب

به عنوان یک سرمایه گذار، ترس بزرگترین دشمن شماست. باید تا جای ممکن از آن دوری کنید. باید این کار را با سرمایه گذاری پولی که امکان از دست دادنش را دارید انجام دهید. آیا به محض انجام معامله، حس اضطراب دارید؟ پس احتمالا با پول بیش از حد اقدام به معامله کرده اید.

من فقط معاملاتی را انجام میدهم که شب مرا بی خواب نکنند. اینگونه، معاملات همیشه جالب خواهد ماند.

احساسات_معاملات_ترس

از احساس ترس، نهایت استفاده را کنید

به عنوان یک سرمایه گذار، میتوانید از احساس ترس، استفاده کنید. در هنگام بحران سال 2008، بسیاری از افراد، در پایین ترین قیمت ممکن سهام خود را فروختند. منطق پشت این تصمیم، اصلا منطقی نبود. به دلیل تاثیر رسانه ها، همه فکر میکردند که کشتی در حال غرق شدن است.

در لحظاتی این چنینی که  وحشت عمومی، جامعه را فرا گرفته، معامله بسیار جذاب است. هنگامی که بازار ها سقوط میکنند، میتوانید به دتبال موقعیت های خرید مناسب باشید. باید ببینید که آیا پشت این ریزش بازار، علتی نهفته شده یا خیر. هنگامی که علتی منطقی پشت ریزش بازار نباشد، میتوانید با استفاده از فرصت پیش آمده، حتی تا 20 درصد در مدت کوتاهی سود کنید.

این فرصت، هم در هنگام ریزش بازار و هم در هنگام ریزش سهامی خاص به وجود می آید. برای مثال، هنگامی که خبر یک رسوایی در شرکتی منتشر میشود. برای مثال، هنگامی که خبر دستکاری آمار تولید کربن چند شرکت خودرو سازی منتشر شد، سهام آن ها سقوط کرد. هر چند که سهام این شرکت ها سقوط کرد، اما آن ها هنوز عملکرد خوبی داشتند. به همین دلیل، در دراز مدت، سهام این شرکت ها دوباره رشد کرد.

قیمت_سهام_فولکس_واگن_احساسات

قیمت سهام فولکس واگن، بعد از این که مشخص شد آمار تولید کربن دستکاری میشوند.

طمع، سکه ای دورو است

آیا میدانستید که معامله بیشتر کاری مردانه است؟ به ازای هر معامله گر زن، 9 معامله گر مرد وجود دارد، هر چند که شرایط در حال تغییر است. معمولا مردان طمع بیشتری دارند و اساس بازار بورس، طمع انسان هاست. اما آیا طمع دوست معامله گران است یا دشمن آن ها؟

بگذارید این گونه بگوییم که طمع، یک شر لازم است. بدون طمع، کسی جاه طلبی برای شرایطی بهتر را ندارد و به کم راضی خواهد شد. اما هنگامی که معامله گر، طمع زیادی داشته باشد، دست به ریسک های بزرگ میزند که میتواند خطرناک باشد.

خصوصا هنگامی که از اهرم های مالی (Leverage) استفاده میکنید، باید حواستان باشد که ریسک های موجود را بسنجید و محتاط باشید.

طمع زیادی، خطرناک است

اما باید توجه داشته باشید که طمع زیادی، آسیب رسان است. سطح زیادی از طمع، میتواند حباب در بازار ایجاد کند. برای مثال، طمع باعث شد که قیمت بیت کوین در سال های 2017 و 2018 رشدی غیر معقول داشته باشد که در ادامه باعث ریزش شدید قیمت شد. هنگامی که مردم به خاطر طمع، همدیگر را تشویق به سرمایه گذاری در بازار میکنند، بازار دست خوش تغییرات میشود.

هنگامی که این اتفاق رخ میدهد، ارزش هر سرمایه گذاری بسیار کمتر از قیمت بازار خواهد بود. مردم نیز، چون که انتظار رشد قیمتی دارند، همچنان به خرید ادامه میدهند. بعد که ارزش سرمایه گذاری آن ها افت میکند، حباب آرزوهای آن ها می ترکد. در نتیجه ترس ایجاد شده از ریزش قیمت، همه اقدام به فروش سهام خود میکنند که باعث میشود سهام باز هم سقوط کند.

هیجان زده نشوید

شما باید بتوانید خود را کنترل کنید و توسط احساسات عامه مردم هیجان زده نشوید. هنگامی که بقال و قصاب محل به شما میگویند که بهتر است فلان سرمایه گذاری را انجام دهید، بهتر است که از سرمایه گذاری دوری کنید. همیشه از خود بپرسید که آیا دلیل خوبی برای سرمایه گذاری در این سهام وجود دارد یا خیر. آیا دلیل خوبی وجود ندارد؟ پس احتمالا فقط حباب بازار است.

نکته: هدفتان نهایت سود باشد، اما ریسک ها را نیز فراموش نکنید!

سقوط_ارز_دیجیتال

بعد از طمع بازار، سقوط حتمی است. ارزهای دیجیتال، سال 2017 تا 2018

باید مراقب چه احساسات دیگری باشید؟

علاوه بر ترس و طمع، باید حواستان به احساسات دیگری نیز باشد. در ادامه، به شما میگوییم که چگونه میتوانید با این احساسات برخورد کنید.

امید

بعضی میگویند که انسان به امید زنده است. بسیاری از سرمایه گذاران به این امید سهام میخرند که گران شود. اما امید تنها کافی نیست. به همین دلیل، باید مدام چک کنید که شرکت پشت سهام عملکرد خوبی دارد یا خیر و آیا آمار و ارقام شرکت با سرمایه گذاری های شما سازگار است یا خیر.

حتی برای معامله گر های روزانه نیز، امید میتواند مخرب باشد. ممکن است یک سهام ضرر ده را زیادی نگه دارند، هر چند باید مدتی پیش آن را میفروختند. در نتیجه، ضرری کوچک، ممکن است به ضرری بزرگ ختم شود. به همین دلیل، شما به عنوان یک معامل گر فعال باید همیشه از حد ضرر استفاده کنید تا در صورت ضرر تا حد مشخصی، سهام شما به صورت اتوماتیک بسته شود.

خستگی

هنگامی که حس میکنید که تمام تصمیمات شما درست هستند اما نتایج نا امید کننده است، خسته میشوید. همچنین میتواند بسیار خسته کننده باشد وقتی که حتی به قوانین خود نیز پایبند نیستید. خستگی، حسی خطرناک است. حس خستگی و آزردگی میتواند باعث شود شما تصمیماتی غیر مسئولانه بگیرید و معاملاتی کنید که در آینده از انجام آن ها پشیمان شوید.

کسل شدن

ما در جامعه ای سرشار از محرک ها و سرگرمی زندگی میکنیم. به همین خاطر، ماه ها یا حتی سال ها صبر برای افزایش قیمت یک سهام، ممکن است حوصله شما را سر ببرد. اما هنگام سرمایه گذاری، صبر، یک عنصر لازم است. همیشه باید به برنامه خود پایبند باشید. آیا دلتان هیجان میخواهد؟ پس به شهر بازی بروید و معاملات خود را در خانه رها کنید.

آیا نگهداری سهام در دراز مدت برای شما جالب نیست؟ پس بهتر است که یک معامله گر روزانه شوید. به عنوان معامله گر روزانه، هر روز تعدادی معامله انجام میدهید. برای این روش سرمایه گذاری، نیاز به زمان بسیار زیادی دارید.

احساسات_سرمایه گذاری

چگونه میتوان بدون احساسات معامله کرد؟

تحقیقات نشان میدهد که معامله گران مبتدی، اکثرا در قله قیمتی سهام را خریداری میکنند و در کف قیمتی میفروشند. اگر میخواهید نتایج خوبی کسب کنید، باید بر خلاف این موضوع عمل کنید. اما چگونه میتوانیم مطمئن شویم که احساسات تاثیر زیادی بر روی تصمیمات معامله ما نمیگیرند؟

سرمایه گذاری های خود را خودکار کنید

اولین راه برای جلوگیری از تداخل احساسات و معاملات، این است که معاملات خود را تا جای ممکن، خودکار یا اتوماتیک کنید. شما باید برای این کار، برنامه داشته باشید. در این برنامه باید مشخص کنید که چه زمانی و از آن مهمتر، چرا میخواهید سهامی را بخرید یا بفروشید. با این کار، در شرایط بحرانی بازار، تصمیمات احساسی نخواهید گرفت.

برای بسیاری از سرمایه گذاران، بهتر است که حد سود و حد ضرر معاملات خود را مشخص کنند و با اتوماتیک کردن معاملات، زیاد سراغ حساب کاربری خود نروند. با دوری از حساب کاربری، در مواقع بحرانی استرس زیادی نخواهید داشت و در نتیجه تصمیمات احساسی نخواهید گرفت.

متوسط هزینه دلاری

طبیعی است که شما به عنوان یک سرمایه گذار، نمیخواهید که در سقف قیمتی سهامی را بخرید و آن را بفروشید. یکی از استراتژی های خوبی که میتوانید پیش بگیرید، متوسط هزینه دلاری یا Dollar-Cost Average است. در این استراتژی، شما تمام سرمایه خود را یکباره در یک سهام سرمایه گذاری نمیکنید. مثلا، شما در یک روز 10،000 دلار در سهام اپل سرمایه گذاری نمیکنید. در عوض، سالانه 1،000 دلار سهام اپل را خریداری میکنید.

ممکن است یک سال پنج سهم دریافت کنید و سال بعد شش سهم. با استفاده از این استراتژی، شما سهام را با میانگین قیمت خریداری میکنید و در نتیجه، هر سال میانگین سود سهام نیز نصیب شما میشود. برای اکثر افراد، این بهترین استراتژی سرمایه گذاری است، چرا که اکثر افراد نمیتوانند زمان بندی مناسبی در بازار داشته باشند.

پخش کردن سرمایه گذاری ها

در آخر، به شما پیشنهاد میکنیم که تا جای ممکن، سرمایه گذاری خود را در قسمت ها و بخش های مختلف پخش کنید. معمولا سرمایه گذاران هنگامی که یکی از سرمایه گذاری هایشان سقوط میکند، وحشت میکنند. اما به ندرت پیش می آید که همه بخش های بازار با هم سقوط کنند. به همین دلیل، با سرمایه گذاری در بخش های مختلف و پخش کردن سرمایه خود، میتوانید ریسک ضرر و از دست دادن سرمایه را پایین بیاورید.

برای سرمایه گذارانی که سرمایه کمتری دارند، پیشنهاد میکنیم از صندوق های سرمایه گذاری شاخصی یا ETF استفاده کنند. با استفاده از این روش سرمایه گذاری، به راحتی میتوانید سرمایه خود را در بخش های مختلف پخش کرده و ریسک سرمایه گذاری را پایین آورید. با سرمایه گذاری در این صندوق ها به صورت ماهیانه، شما با استراتژی متوسط هزینه دلاری، سرمایه گذاری خواهید کرد.

چگونه میتوان احساسات خود را کنترل کرد؟

هر تصمیمی که ما میگیریم، حداقل بخشی از آن بر اساس احساسات ما است. در یک تحقیق معتبر روانشناسی، مشخص شده که اگر قسمتی از مغز که مرتبط با احساسات ما است، از کار بیفتد، ما قادر به فکر کردن نخواهیم بود. در واقع، مغز ما آنقدر خوب طراحی شده است، که برای تصمیم های ما که بر اساس احساس گرفته شده اند نیز منطق میسازد.

برای مثال، شما با شریک عاطفی خود که دیگر حس مثبتی از وی دریافت نمیکنید، رابطه خود را تمام میکنید. بعد از این تصمیم، مغز شما شروع میکند به پیدا کردن نقاط منفی شریک عاطفی سابق شما تا تصمیم شما را توجیه کند. لازم نیست در زندگی روزمره خود به این اتفاقات واقف باشید. اما هنگام معامله، باید حواستان به این موضوع باشد.

به همین دلیل، به شما پیشنهاد میکنیم که به انگیزه های عاطفی خود فکر کرده و آن ها را پیدا کنید. ببینید چه احساساتی در شما تقویت شده و این احساسات چگونه بر معاملات شما تاثیر گذاشته اند. برای مثال، آیا بخاطر این که حوصله شما سر رفته، اقدام به معامله کرده اید؟ پس باید ناکارآمدی این حس را بشناسید و استراتژی جدیدی اتخاذ کنید تا در آینده این اتفاق تکرار نشود.

تنها با بازنگری دوره ای معاملاتتان میتوانید ببینید که احساساتتان چگونه بر معاملاتتان تاثیر میگذارند و سعی کنید که اوضاع را بهتر کنید.

طمع خوب است، اما ترس…

بگذارید این مقاله را با یک دیالوگ از فیلم وال استریت تمام کنیم: “حرص خوب است”. حد معقولی از حس طمع به علاوه کمی ترس باعث میشود شما از لحاظ احساسی قوی باشید. اما حواستان باشد که هر دوی این احساسات در حد معقول باشند تا بتوانید سرمایه گذاری مسئولانه و موفقی داشته باشید.

هر چه باشد، اگر طمع از حد معقول بیشتر باشد، باعث میشود که ریسک بیشتری انجام دهید و در نتیجه سود شما کمتر یا حتی منفی شود. ترس اما، باعث حس تردید در معاملات میشود که اصلا برای سرمایه گذاری شما خوب نیست. سرمایه گذاری باعث میشود که در دراز مدت بیشتر از پس انداز سود جمع کنید. آیا دوست دارید یاد بگیرید خودتان سرمایه گذاری کنید؟ پس برنامه سه مرحله ای “شروع معامله” را مشاهده کنید!

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *