چگونه می‌توان سهام گزپرام انرژی (Gazprom Energy) را خریداری کرد؟

گزپرام انرژی (Gazprom Energy) یک شرکت بزرگ روسی است که در زمینه صادرات گاز طبیعی به اروپا و چین فعال است. علی‌رغم شرایط بی‌ثبات سیاسی، سرمایه‌گذاری در گزپرام می‌تواند سودآور باشد. در این مقاله خواهیم دید که چگونه و از کجا می‌توان سهام Gazprom را خریداری کرد.

چگونه سهام گزپرام انرژی را خریداری کنیم؟

آیا می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان سهام گزپرام انرژی را خریداری کرد؟ مرور زیر به شما نشان می‌دهد که از چه کارگزارانی می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در سهام گزپرام انرژی استفاده کنید:

کارگزارانمزایاثبت نام

قیمت سهام گزپرام انرژی چقدر است؟

آیا کنجکاو هستید که قیمت سهام گزپرام انرژی چگونه است؟ در نمودار زیر، می‌توانید ببینید که سهم گزپرام انرژی در دوره گذشته چگونه عمل کرده است. شما می‌توانید از دکمه‌ها برای باز کردن یک موقعیت معاملاتی در شرکت استفاده کنید.

جزئیات شرکت گزپرام انرژی

در زیر می‌توانید جزئیات کلیدی شرکت گزپرام انرژی را پیدا کنید.

قیمت‌های سهام گزپرام انرژی در ۵ روز گذشته

در جدول زیر، می‌توانید قیمت‌های سهام گزپرام انرژی را برای ۵ روز گذشته مشاهده کنید:

آیا سرمایه‌گذاری در گزپرام هوشمندانه است؟

کمپانی Gazprom با آغوش باز سرمایه‌گذاران مواجه نشده است. دلیل این اتفاق، کنترل شدن گزپرام توسط دولت روسیه است. دولت روسیه سهام‌دار عمده این شرکت است. به همین دلیل، دولت روسیه دائماً از گاز طبیعی به‌عنوان اهرم سیاسی استفاده می‌کند. هنگامی‌که دولت روسیه عرضه گاز را به برخی کشورها محدود می‌کند، عملکرد گزپرام با افت روبرو می‌شود. به همین دلیل، پیش از سرمایه‌گذاری در این شرکت، باید تصمیمات دولت روسیه را بررسی کنید.

اما هنوز هم دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در کمپانی گزپرام جذاب باشد. برای مثال، این شرکت سود سهام بالایی را به سهام‌داران خودپرداخت می‌کند. به‌علاوه، خط لوله این شرکت به چین نیز وابستگی به اروپا را کاهش داده است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در گزپرام می‌تواند نتایج خوبی در پی داشته باشد. البته پیش از سرمایه‌گذاری در این شرکت، باید تحولات سیاسی و اقتصادی روسیه را بررسی کنید.

رقابت را نیز از یاد نبرید. اکنون بازیگران زیادی در بازار داخلی روسیه حضور دارند. برای مثال، می‌توان به شرکت‌های Novatek و Rosneft اشاره کرد. قیمت سهام گزپرام همراه با قیمت نفت نوسان پیدا می‌کند، پس پیش از سرمایه‌گذاری در کمپانی Gazprom، قیمت نفت را نیز باید بررسی کنید.

سرمایه‌گذاری در گزپرام

درباره شرکت گزپرام

کمپانی Gazprom با دردست‌داشتن 5% از بازار جهانی گاز، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز طبیعی در دنیا محسوب می‌شود. در سال 2005، دولت روسیه 50.0002% از سهام این شرکت را خریداری کرد. این شرکت فعال در زمینه گاز طبیعی، گاز موردنیاز بسیاری از کشورهای اروپایی را تامین می‌کند. مشتریان این شرکت بیشتر کشورهای شوروی سابق و کشورهای مستقر در شرق و مرکز اروپا هستند. دهه هاست که این شرکت از طریق کمپانی هایی مانند Essent و Nuon گاز طبیعی این کشورهای اروپایی را تامین کرده است.

کمپانی Gazprom EP International B.V. در ماه می سال 2007 در شهر آمستردام تأسیس شد. این شرکت که خارج از روسیه و کشورهای شوروی سابق قرار دارد، زیرمجموعه خاصی از گزپرام است. این شرکت مالک 51% از سهام خط لوله Nord Stream در دریای بالتیک است. به‌علاوه، گزپرام مالک 9% از خط لوله BBL نیز هست. این خط لوله، هلند را به بریتانیا متصل می‌کند. همچنین این شرکت مالکیت بخشی از Gas Storage Bergermeer در هلند را نیز در دست دارد. گزپرام وظیفه تزریق گاز به این مخزن ذخیره را برعهده دارد.

دفتر مرکزی Gazprom در شهر سن‌پترزبورگ در روسیه قرار دارد.

تاریخچه شرکت

میخائیل گورباچف، رئیس اتحاد جماهیر شوروی در دهه 80 میلادی وزارت‌های نفت و گاز را با یکدیگر ادغام کرد. این اقدام، بخشی از اصلاحات اقتصادی گورباچف بود. در نتیجه در هشتم آگوست 1989، کمپانی گزپرام (Gazprom) توسط دولت روسیه تأسیس شد. این شرکت دولتی، وظیفه تولید، توزیع و فروش گاز را برعهده داشت.

این شرکت در نوامبر 1992 در پی تصمیم رئیس‌جمهور روسیه خصوصی‌سازی شد. این شرکت دولتی، با فروش اوراق بهادار به متقاضیان، خصوصی شد. البته فروش این اوراق، شرایط سختی داشت. برای مثال، افراد خارجی مجاز به خرید بیش از 9% از سهام این شرکت نبودند. کمپانی گزپرام پس از خصوصی‌سازی، اولین قرارداد خارجی خود را در سال 1993 امضا کرد. این قرارداد با همکاری شرکت‌های Neste از کشور فنلاند و Gaz de Freance از کشور فرانسه انجام شد.

عرضه گاز به چین توسط گزپرام

در سال 2014، روسیه و چین قرارداد عظیمی را امضا کردند. در طی این قرارداد، روسیه متعهد شد به مدت 30 سال توسط شرکت Gazprom گاز موردنیاز چین را صادر کند. با این قرارداد، روسیه پس از اروپا، دومین مشتری عمده گاز خود را پیدا کرد. این قرارداد که ارزشی بالغ‌بر 400 میلیارد دلار داشت، برای اقتصاد روسیه حائز اهمیت بود. برای تحویل این گاز، خط لوله Power of Siberia احداث شد که به 55 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشت.

چین با امضای این قرارداد با گزپرام، وابستگی کمتری به اروپا پیدا کرد. تنش میان کشورها، یکی از خطراتی است که متوجه کمپانی گزپرام است. اما افزایش همکاری بین این کشورها، می‌تواند موقعیت این شرکت را تقویت کند و می‌تواند دلیل خوبی برای خرید سهام Gazprom باشد.

گزپرام سهام جذابی است

به گفته تحلیلگران، Gazprom سهام جذابی محسوب می‌شود. حقیقت این است که گاز طبیعی، انرژی پاک‌تری نسبت به سوخت‌های فسیلی است. به همین دلیل، نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، اکثراً در حال جایگزین‌کردن منبع انرژی خود با گاز طبیعی هستند. به همین خاطر، تقاضا برای گاز طبیعی در جهان افزایش خواهد یافت و گزپرام نیز از این روند سود خواهد برد.

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، سهام شرکت‌های فعال در حوزه گاز، آسیب زیادی متحمل شده است. درعین‌حال، قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در حال افزایش است. اکنون‌که خط لوله گاز به چین تکمیل شده است، موقعیت‌های فروش جدیدی برای این شرکت به وجود آمده است. به‌علاوه، سهام‌داران این شرکت، سود سهام 7.2 درصدی دریافت می‌کنند. به همین خاطر، علی‌رغم بالا بودن ریسک روسیه و عدم مدیریت درست دولت، بسیاری از تحلیلگران معتقدند سهام این شرکت جذابیت بالایی دارد.

آیا شما به آینده این شرکت اعتماد دارید؟ در این صورت، شاید بهتر باشد اقدام به خرید سهام گزپرام کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *