معامله پلاتین: چگونه میتوان در پلاتین سرمایه گذاری کرد؟

بسیاری از افرادی که بخشی از سرمایه خود را در فلزات گرانبها سرمایه گذاری میکنند، طلا یا نقره را انتخاب میکنند. این سرمایه گذاری ها میتوانند بسیار سودمند باشند اما فلزات گرانبهای دیگری نیز وجود دارد که میتوانید در آن ها سرمایه گذاری کنید. این روزها، افراد بیشتری به سرمایه گذاری در پلاتین روی می آورند. در این مقاله، سرمایه گذاری در پلاتین را بررسی میکنیم.

چگونه میتوان در پلاتین سرمایه گذاری کرد؟

چندین راه مختلف برای سرمایه گذاری در پلاتین وجود دارد. شما میتوانید به سرمایه گذاری در تغییر قیمت این فلز با معامله CFD بپردازید. یا میتوانید سهام شرکت های فعال در حوزه کشف پلاتین را خریداری کنید. گزینه آخر شما نیز، صندوق های سرمایه گذاری مرتبط با پلاتین است. این صندوق ها، قیمت پلاتین را دنبال میکنند.

کارگزارانمزایاثبت نام

معامله فعال پلاتین

شما میتوانید در یک کارگزاری آنلاین، به معامله پلاتین بپردازید. با سرمایه گذاری در پلاتین، میتوانید از نوسانات قیمت این فلز گرانبها، سود کسب کنید. شما دو راه برای معامله پلاتین پیش رو دارید:

  • خرید: با خرید پلاتین، از افزایش قیمت این فلز سود کسب میکنید.
  • پیش فروش: با پیش فروش پلاتین، از کاهش قیمت این فلز سود کسب خواهید کرد.

به همین دلیل، در هر شرایطی میتوان از قیمت پلاتین سود کسب کرد. خوشبختانه، با معامله CFD لازم نیست پلاتین را به صورت فیزیکی مبادله کنید. پیشنهاد میکنیم در ابتدا معامله را با یک حساب کاربری آزمایشی امتحان کنید تا با قابلیت های کارگزاری آشنا شوید.

یکی از بهترین کارگزاری هایی که امکان معامله پلاتین را با یک حساب کاربری آزمایشی به شما میدهد، Plus500 است. از لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری در این کارگزاری افتتاح کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

سرمایه گذاری در سهام پلاتین

شما میتوانید از روش های غیرمستقیم در پلاتینیوم سرمایه گذاری کنید. مثلا میتوانید سهام های مرتبط با پلاتین را خریداری کنید. شرکت های کمی هستند که در حوزه استخراج پلاتین فعال هستند. چرا که پلاتین معمولا همراه با فلزات دیگر استخراج میشود.

آیا به دنبال یک کارگزاری خوب برای خرید سهام پلاتین هستید؟ بهترین گزینه برای شما، Freedom24 است! در این کارگزاری برای خرید سهام هیچ کمیسیونی از شما دریافت نمیشود. از لینک زیر، میتوانید همین حالا یک حساب کاربری در این کارگزاری افتتاح کنید:

سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.

سرمایه گذاری در صندوق های مرتبط با پلاتین

شما همچنین میتوانید در صندوق های سرمایه گذاری که در زمینه پلاتین فعال هستند، سرمایه گذاری کنید. مشهورترین صندوق در این زمینه، Physical Platinum Shares است. این صندوق، قیمت دقیق پلاتین را دنبال میکند. گزینه دیگر، Platinum Euro Hedged است. این صندوق نیز، عملکرد مشابهی دارد اما با ارز یورو کار میکند. این صندوق ها به طور فیزیکی در پلاتینیوم سرمایه گذاری میکنند. در نتیجه، شما به طور مستقیم در این فلز گرانبها سرمایه گذاری خواهید کرد.

سرمایه_گذاری_در_پلاتینیوم

خرید فیزیکی پلاتین

شما میتوانید خودتان به طور مستقیم و فیزیکی، در پلاتین سرمایه گذاری کنید. شخصا من این روش را پیشنهاد نمیکنم. چرا که برای خرید پلاتین، کارمزد زیادی پرداخت خواهید کرد. همچنین، باید در مکانی امن پلاتین خریداری شده را نگهداری کنید. فروش حضوری پلاتین خریداری شده نیز، در عمل کاری چندان دلچسب نیست. در نتیجه، خرید فیزیکی پلاتین تنها برای کسانی مناسب است که اعتقاد دارند دنیا دارد به آخر میرسد و باید گنجینه ای برای خود مهیا کرد!

سرمایه گذاری در پلاتین: چه چیزی دوست دارید بدانید؟

  • خرید سهام: سهام های مرتبط با پلاتین، کدامند؟
  • تغییرات قیمت: قیمت پلاتین چگونه تغییر میکند؟
  • ریسک ها: هنگام سرمایه گذاری در پلاتین، باید به چه نکاتی توجه کنید؟
  • نکات مثبت: چرا سرمایه گذاری در پلاتین هوشمندانه است؟
  • استراتژی: چگونه میتوان سرمایه گذاری موفقی در پلاتین داشت؟
  • قیمت پلاتین: تحولات قیمت پلاتین چگونه است؟

در کدام سهام های مرتبط با پلاتین میتوانید سرمایه گذاری کنید؟

چندین سهم مختلف در بازار وجود دارد که در حوزه پلاتین فعال هستند. در این بخش از مقاله، نگاهی به این سهام ها خواهیم داشت.

Vale SA

Vale SA یک شرکت برزیلی است که بیشتر در زمینه سنگ آهن فعالیت میکند. اما در کنار آن، این شرکت به استخراج پلاتین نیز میپردازد. اخیرا اخبار ناخوشایندی درباره خرابی یکی از سدهای این شرکت منتشر شد که باعث خرابی بسیاری شده بود. اما سرمایه گذاری در Vale SA در زمان مناسب میتواند بسیار سودمند باشد.

Norilsk Nickel

این شرکت روسی نیز، یکی دیگر از شرکت هایی است که در زمینه پلاتین و پالادیوم فعال است. پس با خرید سهام Norilsk Nickel درواقع در دو فلز سرمایه گذاری خواهید کرد.

Asahi Holdings

یکی دیگر از شرکت های فعال در حوزه پلاتین، شرکت Asahi است که در کشور ژاپن واقع شده است. فعالیت اصلی این شرکت، بازیافت انواع محصولات است. در ساخت بسیاری از محصولات، فلزات گرانبها مثل پلاتین استفاده شده است.

این شرکت با بازیافت محصولات، مواد خام مختلف را استخراج کرده و دوباره به چرخه تولید باز می گرداند. با سرمایه گذاری در این شرکت، از محیط زیست نیز حفاظت خواهید کرد!

Lonmin

اگر دوست دارید سهامی که خریداری میکنید، وابستگی زیادی به فلزات داشته باشد، Lonmin میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این شرکت هر ساله صدها کیلو پلاتین از معادن آفریقا استخراج میکند. قیمت این سهام، به شدت به پلاتین وابسته است. هنگامی که قیمت پلاتین کاهش می یابد، سوددهی این شرکت نیز کم میشود.

Anglo American Platinum

آخرین سهام مرتبط با پلاتین، سهام Anglo American Platinum است. این شرکت، در آفریقای جنوبی نیز فعال است و 11 معدن در این کشور دارد. این شرکت دارای سه پالایشگاه هم هست که سنگ معدن استخراج شده را پردازش میکنند.

با سرمایه گذاری در این شرکت، شما علاوه بر پلاتین، در پالادیوم و رودیم نیز سرمایه گذاری خواهید کرد. این فلزات نیز در پالایشگاه های همین شرکت پردازش میشوند. تولید پلاتین این شرکت، 2 میلیون اونس در سال است و بزرگترین تولیدکننده فلزات گرانبها در دنیا محسوب میشود.

در کدام سهام های مرتبط با تحولات قیمت پلاتینپلاتین میتوانید سرمایه گذاری کنید؟

قیمت مواد خام مثل پلاتین تغییرات جالبی دارد. قبل از بحران مالی سال 2008، قیمت پلاتین از 2100 دلار نیز عبور کرد. اما این قیمت دوامی نیاورد و قیمت پلاتین به سرعت به حدود 800 دلار رسید. در زمان بحران کرونا نیز، قیمت پلاتین به زیر 800 دلار رسید.

قبل از سقوط بازار سهام، ارزش پلاتین از طلا بیشتر شده بود. چرا که پلاتین از طلا کمیاب تر شده بود. اما در سال های بعد، قیمت پلاتین با قیمت طلا برابری می کرد. هر چند، این روزها، قیمت معامله پلاتین کمتر از طلا است.

آیا فکر میکنید هنوز هم پلاتین توان رقابت با سایر فلزات را دارد؟ پس شاید بهتر باشد بخشی از سرمایه خود را در این فلز گرانبها سرمایه گذاری کنید. البته مراقب ریسک های این سرمایه گذاری باشید.

تغییرات_قیمت_پلاتین

تغییرات قیمت پلاتین بین سال های 1992 تا 2012

ریسک های سرمایه گذاری در پلاتین

معامله پلاتین کاملا بدون ریسک نیست. سقوط قیمت پلاتین در سال های پیش، گواه این ادعاست.

از دور خارج شدن خودروهای بنزینی

پلاتین در تولید بخشی از مبدل کاتالیزوری در خودروها استفاده میشود. این قطعات پلاتینی، خصوصا در خودروهای بنزینی بسیار کاربرد دارند. پلاتین در خودروها، به کاهش آلایندگی خودروها کمک میکند. اما در پی رسوایی های اخیر زیست محیطی، تقاضا برای موتورهای دیزلی بسیار کاهش یافته که میتواند به کاهش قیمت پلاتین منجر شود. خودروهای برقی، در حال جایگزین شدن با انواع بنزینی هستند و در نتیجه، ممکن است تقاضا برای پلاتین از سوی تولید کنندگان خودرو، کاهش یابد.

این روزها، بیشتر افراد تمایل به خرید خودروهای برقی دارند. فلز مورد استفاده در خودروهای الکتریکی، لیتیوم است. اگر این روند ادامه پیدا کند، شاید بهتر باشد به جای پلاتین، در فلزات دیگر سرمایه گذاری کنید.

ارزش بالای دلار

هر چه ارزش دلار بیشتر شود، قیمت پلاتین و دیگر فلزات گرانبها کاهش می یابد. چرا که فلزات گرانبها در بازار بورس، با دلار مبادله میشوند. هنگامی که ارزش دلار بالا باشد، نرخ تبدیل ارزهای دیگر به دلار، بیشتر میشود و در نتیجه، تاثیری منفی در قیمت پلاتین خواهد داشت.

کاهش معاملات

پلاتین در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. به همین دلیل، جنگ های تجاری میتواند تاثیری منفی بر روی قیمت این فلز داشته باشد. به همین دلیل، پیش از سرمایه گذاری در پلاتین، تراز تجاری کشورهایی که بیشترین معامله پلاتین را دارند، بررسی کنید.

بهترین زمان برای سرمایه گذاری در پلاتین، کدام است؟

در درازمدت، تقاضا برای فلزات گرانبها، ثابت خواهد ماند. به همین دلیل، خرید پلاتین و سرمایه گذاری بلند مدت در آن، میتواند سومند باشد. در ادامه، نقاط قوت سرمایه گذاری در پلاتین را بررسی خواهیم کرد.

افت ارزش دلار

هنگامی که ارزش دلار کاهش می یابد، سرمایه گذاری در پلاتین جذاب تر میشود. برای مثال، هنگامی که FED نرخ بهره را پایین می آورد، ارزش دلار نیز کم میشود. با کاهش ارزش دلار، قیمت دارایی های امن مثل طلا و نقره و پلاتین افزایش می یابد. در زمان بحران اقتصادی، پلاتین میتواند سرمایه گذاری بسیار خوبی باشد.

بی ثباتی در آفریقای جنوبی

معادن استخراج پلاتین بیشتر در آفریقای جنوبی یافت میشوند. آفریقای جنوبی، کشور چندان با ثباتی نیست. اعتراضات و اعتصاباتی که برای افزایش میزان حداقل حقوق در این کشور جریان دارد، باعث لطمه به میزان تولید پلاتین میشود. هنگامی که عرضه پلاتین کم شود، قیمت آن بالا خواهد رفت.

به همین دلیل، هنگامی که قصد سرمایه گذاری در پلاتین را دارید، اوضاع اقتصادی و سیاسی آفریقای جنوبی را بررسی کنید.

خودروهای هیدروژنی

بسیاری از برندهای خودرو، در حال توسعه خودروهای هیدروژنی هستند. مثلا فولکس واگن و آئودی، این مسیر را برای تولید خودروهای سبز انتخاب کرده اند. برای تولید خودروهای هیدروژنی، پلاتین زیادی لازم است. هنگامی که استفاده از پلاتین در صنعت افزایش یابد، قیمت آن نیز بالا خواهد رفت.

کاربردهای گوناگون

یکی از مزایای سرمایه گذاری در پلاتین این است که استفاده های این فلز در صنعت بیشمار است. پلاتین در بسیاری از جواهرات استفاده میشود. خصوصا در بازار ژاپن، جواهرات پلاتینی، مشتریان بسیاری دارند. بیش از نیمی از پلاتین استخراج شده از معادن، در صنایع مختلف استفاده میشود. این کاربرد گسترده باعث میشود که سرمایه گذاری در پلاتین بسیار جذاب باشد.

کمیاب بودن

طلا، فلزی کمیاب است. اما پلاتین حتی از طلا نیز، کمیاب تر است. در درازمدت، عرضه پلاتین کاهش خواهد یافت. به همین دلیل، سرمایه گذاری دراز مدت در پلاتین میتواند بسیار جذاب باشد.

استراتژی سرمایه گذاری در پلاتین

بسیاری از افراد، تنها برای حفظ ارزش دارایی های خود، اقدام به سرمایه گذاری در پلاتین میکنند. هنگامی که اوضاع اقتصاد چندان مناسب نباشد، قیمت سهام شرکت ها افت میکند و در عین حال، قیمت فلزات گرانبها مثل طلا، نقره و پلاتین افزایش می یابد. اما هنگامی که اوضاع بازار بورس خوب و صعودی است، افراد دوباره فلزات گرانبها را فروخته و به سهام تبدیل میکنند.

پلاتین برای معاملات فعال نیز بسیار مناسب است. معامله فعال، خرید و فروش یک دارایی در مدت زمان کم است که برای کسب سود از نوسان قیمت انجام میشود. از آنجایی که قیمت سهام پلاتین نوسان زیادی دارد، میتوانید با معامله فعال پلاتین در کوتاه مدت، سود خوبی بدست آورید. در بعضی از کارگزاری ها، میتوان با استفاده از اهرم مالی (Leverage) با نسبت یک به ده، با سرمایه کمتر، سرمایه گذاری بیشتری انجام داد. اما باید مراقب باشید. استفاده از اهرم مالی، هم سود و هم ضرر شما را چند برابر میکند.

قیمت کنونی پلاتین

دوست دارید بدانید که اکنون پلاتین در چه قیمتی معامله میشود؟ در نمودار زیر، میتوانید قیمت کنونی CFD پلاتین را مشاهده کنید.

پلاتین چیست؟

پلاتین، جدیدترین فلز گرانبها محسوب میشود. پلاتین اولین بار 250 سال پیش کشف شد. در میان تمام فلزات کمیاب در جهان، پلاتین کمیاب ترین فلز محسوب میشود. بخشی از آن به این دلیل است که سال های بسیاری است که افراد در حال استخراج طلا و نقره بوده اند و میزان بیشتری از این فلزات استخراج شده است. دلیل دیگر آن نیز این است که منابع پلاتین در جهان محدود است.

عرضه پلاتین نسبت به تقاضا بسیار پایین است. چرا که پلاتین هم صنایع تولیدی و هم آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد و کاربردهای بسیاری دارد. به همین دلیل، تقاضا برای پلاتین همیشه بالاست.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *