اختلاف قیمت یا (Spread) در معاملات چیست؟

هنگامی که معامله میکنید، اختلاف قیمت (Spread) فاکتور مهمی است که باید به آن توجه کنید. اسپرد، کارمزد معامله را تعیین میکند و درواقع اختلاف قیمت بین خرید و فروش است. اما اختلاف قیمت (Spread) در معاملات چیست؟

قیمت خرید و فروش چیست؟

اسپرد_معاملات

هنگامی که اقدام به سرمایه گذاری میکنید، همیشه یک قیمت خرید (Ask price) و یک قیمت فروش (Bid) وجود دارد. اما این قیمت ها چه هستند؟

  • قیمت فروش (Bid) قیمتی است که شما میتوانید سهام را به آن قیمت بفروشید.
  • قیمت خرید (Asking price) قیمتی است که شما میتوانید سهام را در آن قیمت بخرید.

قیمت فروش (Bid) چیست؟

قیمت فروش، قیمتی است که کارگزاری برای خرید سهم می پردازد. قیمت فروش همواره کمتر از قیمت خرید است. در بعضی کارگزاری ها میتوان بر روی افت قیمت ثبت سفارش کرد. اگر قیمت ها کاهش یابند، شما میتوانید با این کار سود کسب کنید. سرمایه گذاری بر کاهش قیمت “پیش فروش” (Shorting) نام دارد.

قیمت خرید (Ask price) چیست؟

قیمت خرید، بیان میکند که با سرمایه ای ثابت چه مقدار سهام میتوان خرید. هنگامی که سهامی را میخرید، در صورت افزایش قیمت سود خواهید کرد.

اختلاف قیمت (Spread) چیست؟

همیشه اختلاف قیمتی بین قیمت خرید و قیمت فروش وجود دارد. این مقدار همواره هزینه ای را برای سرمایه گذار به همراه دارد. از این اختلاف، کارمزد کارگزاری محاسبه میشود و به آن اختلاف قیمت (Spread) گفته میشود.

با محاسبه اختلاف قیمت خرید و فروش یک سهم میتوان اسپرد هر یک سهم را محاسبه کرد. بعد میتوانید این مبلغ را در تعداد سهم مورد نظر ضرب کنید تا ببینید اسپرد کل معامله چقدر خواهد شد.

چرا باید حواستان به اختلاف قیمت (Spread) باشد؟

اگر هر از گاهی اقدام به خرید و فروش سهم میکنید، اختلاف قیمت (Spread) چندان مهم نیست. چون در هر صورت کارمزد کمی را می پردازید. اما برای معامله گران روزانه این مبلغ کارمزد بسیار مهم است چرا که در یک روز چندین معامله انجام میدهند و مبلغ این کارمزد میتواند بسیار زیاد باشد و برای هر معامله باید کارمزد این اختلاف قیمت را بپردازند.

به همین خاطر، باید کارگزاری را انتخاب کنید که کارمزد کمی دریافت میکند. ما بهترین کارگزاری ها را با کمترین کارمزد را برای شما لیست کرده ایم. از لینک زیر، آن ها را ببینید:

اختلاف قیمت (Spread) چگونه محاسبه میشود؟

اختلاف قیمت (Spread) نتیجه عرضه و تقاضا در بازار است. خریداران میخواهند تا جای ممکن سهم را ارزان بخرند و فروشندگان میخواهند هر چه میشود سهام خود را گرانتر بفروشند. هنگامی که قیمت سهمی 10 دلار است، فروشنده میتواند سهم خود را 10.02 دلار بفروشد. اگر شما این معامله را بپذیرید، شما 2 سنت اختلاف قیمت پرداخته اید.

کارگزاری ها با افزایش مبلغ اسپرد، در واقع کارمزد بیشتری دریافت میکنند.

چه عواملی بر اختلاف قیمت (Spread) تاثیر میگذارند؟

مبلغ اسپرد ممکن است متفاوت باشد. هنگامی که قیمت خرید و فروش به هم نزدیک باشند، به آن “Tight Market” میگوییم. در این حالت، خریداران و فروشندگان بر سر یک قیمت توافق میکنند. در “Large Market”، برعکس این اتفاق رخ میدهد: خریداران و فروشندگان بر سر یک قیمت توافق نمیکنند.این موارد بر مبلغ اسپرد تاثیر میگذارند:

  • نقدینگی: نقدینگی در واقع سهولت خرید و فروش سهم است. اگر نقدینگی سهم بالا باشد، اسپرد افزایش می یابد.
  • حجم: هنگامی که حجم معامله بالا باشد، معاملات زیادی انجام میشود. هنگامی که حجم معاملات افزایش یابد، معمولا مبلغ اسپرد کاهش میابد.
  • نوسان: نوسان شاخص ریسکی در بازار یا سهمی خاص است. هر چه نوسان بیشتر باشد، مبلغ اسپرد نیز افزایش خواهد یافت.

ظاهر اختلاف قیمت (Spread) چگونه است؟

شما میتوانید با محاسبه اختلاف قیمت خرید و فروش، اسپرد یک سهم را مشاهد کنید. در پایین، اسپرد یک سهم CFD را در Plus500 مشاهده میکنید:

اسپرد_معاملات_آنلاین

تفاوت بین اسپرد پویا (Dynamic) و متغیر (Variable) چیست؟

اسپرد پویا یا متغیر، اسپردی است که به صورت گاه و بیگاه تغییر میکند. هنگامی که در سهمی با اسپرد متغیر سرمایه گذاری میکنید، باید حواستان باشد که اسپرد بیش از حد غیر قابل پیش بینی نشود.

اسپرد ثابت (Fixed) تغییر نمیکند. در بعضی کارگزاری ها، سهام هایی خاص را میتوانید با اسپرد ثابت معامله کنید. همچنین، بعضی اوقات، معامله بعضی سهم ها، کارمزد ثابتی دارند.

چه زمانی اختلاف قیمت (Spread) افزایش میابد؟

هنگامی که فعالیت معاملاتی یک سهم کم شود، اختلاف قیمت (Spread) افزایش میابد. همچنین، هنگام تحولات بازار، ممکن است اسپرد بیشتری پرداخت کنید. هنگامی که افراد زیادی بخواهند سهمی را بفروشند نیز، اسپرد افزایش پیدا میکند.

هنگام معاملات فارکس (Forex)، اسپرد چگونه محاسبه میشود؟

برای معامله یورو/دلار، اسپرد معمولا 0.0002 یا کمتر در هر واحد است. ارز ها همیشه در یک واحد کامل معامله میشوند (1 یورو، 1 دلار، 1 ین و… ) و کارمزد آن ها با ضرب کردن میزان معامله در اسپرد بدست می آید.

هنگامی که 10،000 دلار معامله میکنید، 0.0002 در هر واحد پرداخت میکنید:

(10،000 X 0.0002) که در واقع کارمزد شما 2 دلار خواهد شد.

اختلاف قیمت (Spread) و پیپ (Pip)

بیشتر کارگزاری ها، اسپرد را با واحدی به نام پیپ (Pip) نشان میدهند. یک پیپ، رقم چهارم اعشار ارز مورد نظر است (0.0001). فقط در ین ژاپن به طور استثنا، این عدد رقم دوم اعشار (0.01) است. اگر به جای فارکس، سهام، بورس کالا یا صندوق های سرمایه گذاری را معامله میکنید، کارمزد معاملات، معمولا به عنوان مبلغی ثابت نمایش داده شده است.

چرا اسپرد (Spread) وجود دارد؟

اسپرد یا اختلاف قیمت بخاطر وجود اختلاف عرضه و تقاضا وجود دارد. در واقع قیمت سهام، از مجموع عرضه و تقاضا به وجود می آید. همین باعث به وجود آمدن بازار میشود. معمولا کارگزاری ها، با افزایش قیمت، سعی در دریافت کارمزد بیشتر دارند. همین کار، باعث افزایش بیشتر میزان اسپرد میشود.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *