آنالیز فاندامنتال چیست؟

آنالیز فاندامنتال (Fundamental Analysis) روشی تحلیلی است که بر روی ارزش ذاتی و حقیقی سهام تمرکز دارد. بر اساس تئوری آنالیز فاندامنتال، در دراز مدت قیمت سهام همواره به سمت ارزش واقعی آن حرکت میکند. آنالیز فاندامنتال، سود شرکت و درآمد و هزینه های جانبی شرکت را بررسی و تحلیل میکند تا بتواند قیمت واقعی ارزش سهام را تخمین بزند. چگونه میتوانید از آنالیز فاندامنتال، برای کسب بیشتر سود در سرمایه گذاری خود استفاده کنید؟

آنالیز فاندامنتال چیست؟

آنالیز فاندامنتال (Fundamental Analysis) روشی است برای این که ببینید سهامی ارزشمند است یا خیر. هدف آنالیز فاندامنتال این است که بفهمید سهامی بیش از قیمتش ارزش دارد یا کمتر. ارزش ذاتی سهام را میتوان با تخمین درآمد و دارایی و ارزش شرکت سنجید. در مقابل، آنالیز تکنیکال به عملکرد مالی شرکت نمیپردازد و تنها به تغییرات نمودار قیمت سهام میپردازد.

درباره آنالیز فاندامنتال، چه چیزی میخواهید بدانید؟

  • در عمل: چگونه میتوان از آنالیز فاندامنتال استفاده کرد؟
  • دیدگاه: اهمیت دانستن نظرات دیگران چیست؟
  • گزارش ها: چه اطلاعاتی از شرکت ها را میتوان استفاده کرد؟
  • شاخص: از چه شاخص هایی برای تحلیل میتوان استفاده کرد؟
  • ارزش ذاتی: ارزش یک سهام چقدر است؟
  • معایب و مزایای آنالیز فاندامنتال

چگونه میتوان “آنالیز فاندامنتال” را اعمال کرد؟

آنالیز فاندامنتال در سطوح متفاوتی قابل استفاده است. قبل از خرید هر سهام، بهتر است نگاهی به هریک از این سهم ها بیندازید.

عمومی ترین سطح تحلیل، نگاه کردن به اقتصاد به عنوان یک شاخص کلی است. هنگامی که این تحلیل را به کار میبرید، نگاهی به اوضاع اقتصاد کل کشور میکنید. اوضاع اقتصادی کشور، تاثیر زیادی بر روی نوسانات قیمت سهام دارد. هنگامی که اوضاع اقتصادی خوب باشد، تقاضا برای خدمات و محصولات مختلف افزایش میابد. در نتیجه، سود کسب و کارها و بیزینس ها نیز افزایش یافته و قیمت سهام آن ها، رشد میکند.

مورد دیگری که باید آن را بررسی کنید، اوضاع اقتصادی هر بخش از اقتصاد است. در این تحلیل، شما بخشی که آن شرکت در آن فعال است را بررسی میکنید. بعضی بخش های اقتصاد یا صنعت، عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند. برای مثال، فروشگاه ها و مغازه ها، در حال از دست دادن مشتریان خود به فروشگاه های آنلاین هستند. این تغییرات، میتواند اثر مثبت یا منفی بر روی شرکت های فعال در این حوزه داشته باشند.

هنگامی که اقدام به آنالیز فاندامنتال میکنید، معمولا بیشتر توجه خود را بر روی یک سهم خاص میگذارید. در ادامه، خواهیم گفت که چگونه میتوان با آنالیز فاندامنتال، تحلیل کرد که عملکرد مالی یک شرکت خاص رضایت بخش است یا خیر.

نکته: آنالیز فاندامنتال بیشتر برای سهام به کار میرود. اما میتوان از آن برای بخش های دیگر مثل اوراق قرضه یا مشتقات نیز استفاده کرد.

مبانی: آیا شرکت مورد نظر، مزایای قابل رقابتی دارد؟

اساس آنالیز فاندامنتال این است که ببینید آیا شرکت موارد قابل رقابتی با دیگر شرکت ها دارد یا خیر. آیا این شرکت از رقیبان خود بهتر عمل میکند؟ برای این که به این سوالات پاسخ دهید، باید فعالیت های شرکت را تحلیل کنید و نتایج آن را با شرکت های رقیب مقایسه کنید.

ببینید که آیا این شرکت برگ برنده ای نسبت به رقبای خود دارد یا خیر. اگر این شرکت، مزایای قابل رقابتی دارد، احتمال این هست که سود این شرکت منجر به افزایش قیمت سهام این کمپانی شود.

تحلیل کیفیت در مقابل کمیت

آنالیز فاندامنتال میتواند به دو بخشی کیفی و کمی تقسیم شود. در تحلیل کمی، صرفا بر روی اعداد و ارقام شرکت متمرکز می شویم. برای مثال، هنگام اعمال این تحلیل، گردش مالی و سود سالانه شرکت را بررسی میکنید.

در تحلیل کیفی، تمرکز ما بر روی موارد نامحسوس تر خواهد بود. برای مثال، کیفیت مدیریت شرکت یا برنامه های آینده شرکت را بررسی خواهید کرد.

بررسی نظر سهامداران

هنگامی که با آنالیز فاندامنتال، اقدام به تحلیل شرکت میکنید، بهتر است که انتظارات سهامداران دیگر از آن شرکت را نیز بررسی کنید. برای مثال، میتوانید ببینید چه انتظاراتی از آینده شرکت دارند. شرکت ها معمولا سود سالانه و انتظارات سال آینده خود را منتشر میکنند.

سرمایه گذاران حرفه ای دیگر

شما همچنین میتوانید از نظر سرمایه گذاران حرفه ای دیگر نیز بهره مند شوید. خصوصا اگر این سرمایه گذاران حرفه ای، مخاطبان زیادی داشته باشند، نظرات آن ها میتواند باعث تغییر قیمت سهام شرکت ها شود. علاوه بر این، سرمایه گذاران حرفه ای، دانش عمیقی از بعضی سهام ها دارند. همیشه این احتمال وجود دارد که آن ها نکته ای را درباره شرکت بدانند که شما ندانید. هر چه باشد، عقل دو نفر بهتر از عقل یک نفر است! از نظرات آن ها استفاده کنید تا پیشبینی دقیق تری داشته باشید. اما حواستان باشد… حتی حرفه ای ترین ها هم بعضی اوقات اشتباه میکنند!

آنالیز_فاندامنتال_نظرات

معمولا متخصصین اقتصادی نظرات و تحلیل های خود را به صورت دوره ای منتشر میکنند. منبع:Stockchade.com

افکار عمومی

در آخر، خوب است که درکی از احساسات و افکار عمومی پیدا کنید. برای این که بتوانید درک درستی از افکار عمومی پیدا کنید، میتوانید وب سایت ها و تالارهای گفت و گو را مطالعه کنید. افکار عمومی تاثیر زیادی بر روی نوسانات قیمت سهام دارد. وحشت سهامداران، میتواند باعث سقوط قیمت های بازار شود. هنگامی که سهامی خاص سقوط میکند، باید ببینید که آیا این افت قیمت بخاطر مدیریت غلط شرکت است یا خیر. وقتی که اوضاع شرکت خوب است عملکرد مالی خوبی نیز دارد، هنگام وحشت سهامداران و سقوط قیمت، میتواند زمان خوبی برای خرید سهام شرکت باشد.

خبر های کوچک اقتصادی، میتوانند تاثیر زیادی بر روی بازار سهام داشته باشند. هنگامی که مدیر عامل شرکت، یک هفته مریض شود، این خبر میتواند تاثیری منفی بر روی قیمت سهام شرکت داشته باشد. گاهی حتی انتشار یک شایعه (که بعد مشخص میشود “فیک نیوز” است) تاثیر زیادی بر روی قیمت سهام میگذارد.

چه گزارش هایی توسط شرکت منتشر میشود؟

شرکت هایی که سهامی عام هستند، باید به صورت دوره ای عملکرد مالی خود را منتشر کنند. بر اساس این گزارش ها، شما میتوانید سلامت و پایداری شرکت را بررسی کنید. میتوانید دارایی شرکت، گزارش سود و زیان و گردش مالی شرکت را مشاهده کنید.

گزارش دارایی های شرکت

گزارش دارایی های شرکت، بیان میکند که در یک لحظه خاص، شرکت چقدر دارایی و چقدر بدهی دارد. معمولا در سمت چپ دارایی شرکت قابل مشاهده است، مجموع نقدینگی و اموال شرکت.

در سمت راست نیز، بدهی های شرکت و حقوق سهامداران قابل مشاهده است. حقوق سهامداران در واقع مبلغی است که سهامداران در شرکت سرمایه گذاری کرده اند. همچنین میتوانید میزان بدهی شرکت را مشاهده کنید و ببینید با سود شرکت همخوانی دارد یا خیر.

گزارش دارایی های شرکت میتواند نکات جالبی را درباره عملکرد مالی شرکت در اختیار شما قرار دهد. میتوانید ببینید که آیا شرکت مقروض است یا خیر. هرچند، گزارش دارایی، سود دهی شرکت را مشخص نمیکند.

گزارش_دارایی

مثالی از گزارش دارایی

گزارش سود و زیان

گزارش سود و زیان، عملکرد اقتصادی بلند مدت شرکت را نشان میدهد. معمولا میزان سود و زیان به صورت فصلی یا سالانه منتشر میگردد. این گزارش، معمولا این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهد:

  • خالص گردش مالی: تمام درآمد حاصل شده در یک دوره مشخص
  • سود ناخالص: مجموع درآمدها با کسر مخارج که معمولا متناسب با گردش مالی است.
  • نتایج عملکرد: خالص سود با کسر مخارج عملکرد
  • نتایج عملکرد معمول، قبل از پرداخت سود: مبلغی که بعد از مخارج و هزینه ها باقی میماند.
  • نتایج عملکرد معمول، قبل از پرداخت مالیات: کل سود شرکت قبل از پرداخت مالیات
  • نتایج بعد از پرداخت مالیات: میزان سودی که بعد از پرداخت مالیات باقی میماند.

گزارش_سود_و_زیان

مثالی از گزارش سود و زیان

گزارش گردش مالی

گزارش گردش مالی، میزان نقدینگی شرکت را مشخص میکند. گاهی یک شرکت سود ده است اما سرمایه کافی را ندارد. این اتفاق وقتی رخ میدهد که سود شرکت تنها روی کاغذ باشد اما در واقع این سود وصول نشده است. بسیار مهم است که ببینیم آیا شرکت سرمایه کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود را دارد یا خیر. سه منبع مالی متفاوت در شرکت ها وجود دارد:

  • پول برای سرمایه گذاری (CFI): پولی که برای سرمایه گذاری ها استفاده میشود.
  • پول برای اعتبار (CFF): پولی که به عنوان استقراض یا وام دریافت و استفاده میشود.
  • نقدینگی عملیاتی (OCF): پولی که برای عملکرد روزانه شرکت خرج میشود.

بسیاری از سرمایه گذاران، اهمیت زیادی به نقدینگی گردش مالی شرکت میدهند. به همین دلیل، حسابدارهای باهوش، میتوانند گزارش سود را جوری نگارش کنند که مخارج شرکت را کوچکتر جلوه دهند. اما دستکاری مبالغ درآمد بسیار سخت است:

گزارش_گردش_مالی

مثالی از گزارش گردش مالی

شاخص های مهم تحلیل فاندامنتال کدامند؟

گزارش های مالی سالانه، نقش مهمی در آنالیز فاندامنتال دارند. قبل از اینکه سهامی را بخرید، پیشنهاد میکنیم گزارش های سالانه شرکت مورد نظر را بررسی کنید. از گزارش های مالی سالانه میتوان فهمید که آیا شرکت در شرایط اقتصادی خوبی هست یا خیر.

با تحلیل شرایط اقتصادی یک شرکت میتوان فهمید که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید سهام شرکت هست یا خیر. در این بخش از مقاله، به شاخص های مهم بنیادی میپردازیم که میتواند به تصمیمات اقتصادی شما کمک کند.

درآمد سالانه

محاسبه درآمد سالانه شرکت کار ساده ای است. برای این که نسبت درآمد بر هر سهم را بدست آوریم، میزان سود خالص را بر تعداد سهم های موجود تقسیم میکنیم. از میزان نسبت سود بر تعداد سهم میتوان روند قیمت سهم را پیشبینی کرد. اگر نسبت درآمد بر سهم به تدریج افزایش یابد، این میتواند نشانه مثبتی برای خرید سهم باشد.

نسبت قیمت به درآمد

یکی از شاخص های مهم دیگر، نسبت قیمت به درآمد است. این شاخص بیان میکند که چند سال نیاز است که شرکت تمام سهام خود را بتواند بازخرید کند. برای محاسبه این نسبت، باید سود سالانه را بر تعداد سهم های موجود تقسیم کنید. اگر مقدار این نسبت کم باشد، میتوان گفت که سهام شرکت زیر قیمت است. در نتیجه زمان مناسبی برای خرید سهم است.

از طرف دیگر، اگر مقدار این نسبت بیشتر باشد، میتوان گفت که زمان مناسبی برای خرید نیست. این سهام ها معمولا پر ریسک هستند. معمولا استارت-آپ ها، نسبت قیمت به درآمد بالایی دارند.

در کل میتوان گفت که اگر سبد سهامتان را با سهم هایی که نسبت قیمت به درآمد بالایی دارند پر کنید، عملکرد بهتری خواهید داشت. از مزایای این شاخص این است که میتوانید ببینید که آیا سهام بیشتر از ارزشش قیمت دارد یا کمتر. اما حواستان باشد که باید شاخص های دیگر را نیز در نظر بگیرید.

سود سهام به ازای هر سهم

بعضی شرکت ها بخشی از سود خود را به عنوان سود سهام بین سهامداران پخش میکنند. اطلاعات بیشتر درباره سود سهام را میتوانید در مقاله “سود سهام چیست؟” میتوانید مطالعه کنید. سود سهام به ازای هر سهم بیان میکند که چه میزان سود به ازای هر یک سهم به سهامداران تعلق میگیرد. این میزان را میتوان به راحتی با تقسیم کل سود پرداختی به تعداد سهم شرکت بدست آورد. اگر این نسبت رو به افزایش باشد، خرید سهام شرکت میتواند جذاب تر باشد.

به سود سهام به ازای هر سهم، بازده سود سهام یا نسبت سود به قیمت نیز گفته میشود. هنگامی که میزان بازده سود سهام را حساب کردید، میتوانید به راحتی این رقم را با سهام های دیگر مقایسه کنید.

ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام

ارزش یک شرکت را مجموع ارزش سهام و دیگر دارایی های مهم شرکت تشکیل میدهند. اگر این میزان را بر تعداد کل سهام شرکت تقسیم کنید، به عددی به نام حقوق صاحبان سهام به ازای هر سهم خواهید رسید. به این میزان، ارزش ذاتی سهم نیز گفته میشود. اگر قیمت سهام از میزان حقوق سهم کمتر باشد، خرید سهم گزینه خوبی خواهد بود.

شاخص های پیشرفته تر آنالیز فاندامنتال

هنگامی که یک آنالیز فاندامنتال انجام میدهید، میتوانید از شاخص های متفاوتی بهره بگیرید. اگر میخواهید که تحلیلتان جامع تر باشد، باید از شاخص های پیشرفته تری استفاده کنید.

بازگشت سرمایه تحقیقاتی (RORC)

هنگامی که شرکت های پژوهش محور را بررسی میکنید، این شاخص میتواند بسیار مهم باشد. برای محاسبه این شاخص، باید ناخالص گردش مالی کنونی شرکت را بر هزینه های تحقیق و توسعه تقسیم کنید. نتیجه بدست آمده به شما خواهد گفت که آیا سرمایه گذاری انجام شده بازگشت قابل قبولی خواهد داشت یا خیر.

حواستان باشد که همیشه نسبت مستقیمی بین هزینه های پژوهشی و بازده شرکت وجود ندارد. کسب سود بیشتر توسط پژوهش ممکن است سال ها به طول بینجامد.

“عملکرد بر هزینه” یا YOC چیست؟

عملکرد بر هزینه در واقع نسبت بازده سود سهام بر سرمایه اولیه است. این نسبت کمک زیادی به پیش بینی قیمت سهام نمیکند. هرچه باشد، زمانی که شما سهام را میخرید، ممکن است قیمت آن کاهش یا افزایش یافته باشد. نوسانات قیمت سهام در این شاخص محاسبه نمیشود. به همین خاطر از این شاخص صرفا برای محاسبه سود دهی سرمایه گذاری استفاده میشود.

نوسان

هنگامی که میخواهید سرمایه گذاری انجام دهید، باید حواستان به نوسان بازار نیز باشد. هنگامی که سهامی نوسان زیاد دارد معمولا طالعش نحس است… حداقل آینده نامطمئنی دارد. آنالیز شما باید منبع این عدم اطمینان را پیدا کند. هنگامی که به دنبال یک سرمایه گذاری پایدار هستید، باید از سهام های پرنوسان دوری کنید. البته سهام های پرنوسان موقعیت های خوبی برای کسب سود به شما میدهند. اگر در زمان درست آن را خریداری کنید، سود خوبی کسب خواهید کرد.

قابلیت “Order Book”

کارگزاری ها قابلیتی به نام “Order book” دارند که به شما میگوید چه تعداد سرمایه گذار میخواهند یک سهام را بخرند یا بفروشند. این قابلیت به شما کمک میکند تا پیشبینی کنید که قیمت یک سهام خاص افزایش می یابد یا کاهش خواهد یافت. همچنین این قابلیت به سرمایه گذاری های بلند مدت شما نیز کمک میکند چرا که میتوان زمان مناسب خرید سهام مختلف را پیدا کرد. اما راه های بهتری نیز برای پیش بینی قیمت سهام وجود دارد.

سرمایه گذاری از طریق مدیریت شرکت

راه دیگری که میتوانید زمان مناسب خرید سهام را پیدا کنید، توجه به مدیریت شرکت هاست. هنگامی که مدیریت شرکت تصمیم میگیرد بخشی از سهام شرکت را بازخرید کند، این میتواند نشانه مثبتی باشد. هرچه باشد، مدیران شرکت ها اولین نفراتی هستند که میدانند آینده شرکت خوب خواهد بود یا خیر. آن ها اطلاعات دست اولی دارند و رفتارشان نشانگر سلامت شرکت است.

البته تحقیقات خود را انجام دهید، چرا که خرید و فروش سهام توسط مدیران شرکت الزاما به معنی دانستن آینده شرکت نیست. ممکن است مدیری برای خرید یک خانه سهام خود را فروخته، نه بخاطر این که اعتمادش را به شرکت از دست داده است. به همین دلیل، همیشه تصمیمات خود را از چند جهت بررسی کنید.

آنالیز فاندامنتال و فارکس (Forex)

هنگامی که از فارکس (Forex) صحبت میکنیم، اعداد و ارقام اقتصادی در سطح کلان، نقش عمده ای را در تحلیل ایفا خواهند کرد. از آنجایی که فارکس بازار بسیار بزرگی است، شاخص های کوچک تاثیر چندانی بر روی آن نخواهند گذاشت. هنگامی که تمرکز خود را بر روی فارکس میگذارید، باید چشم و گوشتان به تحولات اقتصادی و سیاسی منطقه و کشورهایی که ارز آن ها را مبادله میکنید باشد. شاخص های زیر، به شما کمک خواهند کرد که تحلیل بهتری داشته باشید:

  • نرخ کنونی بهره بانکی
  • تولید ناخالص ملی
  • شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تورم و سایر شاخص ها
  • نرخ بیکاری
  • شاخص اعتماد مصرف کننده
  • تراز تجاری کشور
  • سیاست های مالی و پولی دولت

ارزش ذاتی چیست؟

آنالیز فاندامنتال در واقع ارزش ذاتی یک سهم را مشخص میکند. اما بازی عرضه و تقاضا قیمت سهم را مشخص میکند. قیمت سهام، همواره نشان دهنده عملکرد شرکت صاحب سهام یا نشان دهنده ارزش واقعی سهام نیست. حتی وقتی شرکتی عملکرد مطلوبی ندارد نیز، ممکن است بخاطر جنجال های رسانه ای، قیمتش سهامش رشد زیادی کند. همچنین، بعضی ممکن است در مواقع بحران اقدام به فروش تمام سهام خود کنند، حتی اگر اوضاع شرکت خوب باشد و همین امر منجر به کاهش قیمت سهام میشود.

میتوان از آنالیز فاندامنتال، برای مشخص کردن ارزش واقعی یک شرکت استفاده کرد. کسانی که به آنالیز فاندامنتال معتقدند، باور دارند که قیمت سهام همیشه در بلند مدت به سمت ارزش حقیقی آن حرکت میکند.

اما باید توجه داشت که آنالیز فاندامنتال یک علم دقیق نیست. خیلی اوقات کارشناسان با هم اختلاف عقیده دارند و راه های زیادی نیز برای مشخص کردن ارزش ذاتی یک سهام وجود دارد. دو سرمایه گذار ممکن است درباره یک سهم دو نظر کاملا متفاوت داشته باشند و یکی معتقد باشد که باید سهام خود را بفروشد و دیگری فکر کند که باید سهم بیشتری خریداری کند. برای همین باید در نظر داشته باشید که آنالیز فاندامنتال تنها راهی است برای تخمین حدودی ارزش یک سهم، نه بیشتر. ارزش واقعی یک سهم، یک امر انتزاعی است.

مزایای آنالیز فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

آنالیز فاندامنتال برای کشف موقعیت های سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت مناسب است. با تحلیل نتایج، میتوانید ببینید که آینده سرمایه گذاری شما چگونه خواهد بود. با این اطلاعات، میتوانید تصمیم بگیرید که آیا خرید و فروش دارایی مورد نظرتان در حال حاضر کار درستی است یا خیر.

با تحلیل اطلاعات و اعداد و ارقام یک شرکت به عنوان سرمایه گذار، شما تصمیماتی منطقی خواهید گرفت. اغلب مردم تصمیم های احساسی میگیرند. آنالیز فاندامنتال به شما کمک میکند تا از تصمیم های احساسی جلوگیری کنید.

با استفاده از نتایج آنالیز فاندامنتال میتوانید به راحتی متوجه بشوید چه زمانی یک سهم زیادی گران یا زیادی ارزان است. همچنین، شما خواهید فهمید چه زمانی بازار درحال اصلاح است و موقع ورود به بازار چه زمان است.

معایب آنالیز فاندامنتال (Fundamental Analysis) چیست؟

افراد زیادی در حین انجام آنالیز فاندامنتال، به معایبی نیز درباره آن برخورد میکنند. انجام یک آنالیز فاندامنتال کامل و جامع یک کار زمان بر است: شما باید اطلاعات، اعداد و ارقام مختلف را از چند منبع مختلف گردآوری و تحلیل کنید تا به نتایج واضح و ارزشمندی برسید. به همین خاطر، آنالیز فاندامنتال میتواند کاری پیچیده باشد و معمولا برای معامله گرانی که معاملاتی سریع انجام میدهند مناسب نیست.

نتایج بدست آمده از آنالیز فاندامنتال، معمولا نتایجی بلند مدت هستند. به همین خاطر، این آنالیز برای معامله گران روزانه تقریبا هیچ ارزشی ندارد. اگر ترجیح میدهید که معاملات کوتاه مدت انجام دهید، آنالیز تکنیکال ممکن است برای شما مفید تر باشد.

انجام یک آنالیز فاندامنتال برای سرمایه گذاران مبتدی، کاری سخت و طاقت فرسا است. مقایسه کردن چند منبع با هم، ممکن است چالش برانگیز باشد. به همین خاطر، بیشتر مبتدیان به آنالیز تکنیکال روی می آورند.

به علاوه، هنگام آنالیز تکنیکال باید شرایط پیشبینی نشده را نیز در نظر گرفت. ممکن است شرکتی در مسیر درستی قرار داشته باشد اما نتایج خوبی بدست نیاورد. نمونه ای از اتفاقات پیشبینی نشده در بحران مالی سال 2008 و همچنین دوران کرونا در سال 2020 رقم خورد.

اما ثابت شده که ترکیبی از آنالیز تکنیکال و فاندامنتال همواره موفقیت آمیز است، اما به کار بردن هر دوی این تحلیل ها کار بسیار سختی است و به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. اعمال هر دوی این آنالیز ها زمانی ممکن است که شما یک معامله گر تمام وقت باشید. نابرده رنج گنج میسر نمیشود… با تمرین متوجه خواهید شد چه روشی برای شما بیشتر جواب میدهد!

انتقادات به آنالیز فاندامنتال

هرکسی به این نوع تحلیل معتقد نیست. آنالیز تکنیکال بیان میکند که تمام اطلاعات و دانش لازم، در قیمت سهم اعمال شده است. بر این اساس، بیهوده است که بخواهیم ارزش ذاتی سهام را محاسبه کنیم. بهتر است نمودارهای قیمتی را تحلیل کنیم و بر اساس آن عمل کنیم.

فرضیه بازار کارآمد بیان میکند که در کل، محال است بتوان بازار را شکست داد. این تئوری بیان میکند که سهام، همیشه در بهترین قیمت بازار فروخته میشود. بازار در یک چشم به هم زدن این فرصت را استفاده میکند و قیمت تغییر میکند. حقیقتا، من معتقد به این تئوری نیستم. سرمایه گذاران معمول، انقدر منطقی معامله نمیکنند و اگر تکنیک و تحلیل درستی به کار ببرید، میتوانید از بازار سود خوبی کسب کنید و بازده سرمایه خوبی داشته باشید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *