آنالیز تکنیکال چیست؟

شما به عنوان یک سرمایه گذار یا معامله گر، میتوانید از آنالیز تکنیکال برای پیش بینی تغییرات قیمت استفاده کنید. آنالیز تکنیکال خصوصا برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت مناسب است. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه میتوانید با استفاده از آنالیز تکنیکال، قیمت سهام ها را پیشبینی کنید.

آنالیز تکنیکال (Technical Analysis) چیست؟

در آنالیز تکنیکال، شما نمودار قیمتی را بررسی میکنید تا بتوانید ترند (Trend) های نمودار را پیدا کرده و قیمت ها را پیشبینی کنید. شما در این روش، با تحلیل اطلاعاتی از گذشته، آینده قیمت ها را پیش بینی میکنید. با تحلیل شاخص های تکنیکال، میتوانید زمان مناسب برای خرید و فروش سهام را پیدا کرد.

آنالیز تکنیکال تفاوت های زیادی با آنالیز فاندامنتال دارد. در آنالیز فاندامنتال، شما با تحلیل اطلاعات، اعداد و ارقام و همچنین گزارش های مالی شرکت اقدام به تخمین ارزش هر سهم از شرکت میکنید. آنالیز فاندامنتال، بیشتر برای سرمایه گذاری های بلند مدت مناسب است، اما میتوان از آنالیز تکنیکال برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت استفاده کرد. در ادامه بیشتر درباره آنالیز تکنیکال خواهید خواند.

آنالیز تکنیکال چگونه کار میکند؟

اولین باری که افراد شاخص ها و خطوط آنالیز تکنیکال را میبینند، فکر میکنند که آنالیز تکنیکال یک نوع ریاضی است. خوشبختانه، آنالیز تکنیکال اصلا پیچیده نیست. آنالیز تکنیکال به هیچ وجه جزء علوم محسوب نمیشود و تنها میتوان از آن برای زمانبندی معاملات استفاده کرد. هنگامی که از این نوع آنالیز استفاده میکنید، باید به ترکیبی از چند فاکتور مختلف استفاده کنید.

هنگامی که چند شاخص تکنیکال کنار هم قرار میگیرند، قدرت پیشبینی این آنالیز افزایش خواهد یافت. هنگامی که این اتفاق رخ میدهد، به احتمال قوی، قیمت سهام در جهت پیش بینی شده حرکت خواهد کرد. هنگامی که از آنالیز تکنیکال استفاده میکنید، در واقع به دنبال پیشبینی بهترین زمانی هستید که احتمال یک معامله سودآور و موفق وجود دارد.

نکته: یک حساب کاربری رایگان (آزمایشی) بسازید تا بتوانید آنالیز تکنیکال را تمرین کنید.

آموزش آنالیز تکنیکال (Technical Analysis)

دوست دارید که بتوانید از آنالیز تکنیکال استفاده کنید؟ در این مقاله آموزشی کوتاه، تمام مواردی را که نیاز دارید تا بتوانید از این آنالیز استفاده کنید را یاد خواهید گرفت.

شناخت ترند (Trend)

هنگامی که میخواهید آنالیز تکنیکال را اعمال کنید، پیشنهاد میکنیم که اول ترند کنونی بازار را شناسایی کنید. سه جهت اصلی برای ترندهای بازار وجود دارد:

ترند رو به بالا (Uptrend): قیمت ها عموما افزایشی هستند.

ترند_رو_به_بالا

ترند رو به پایین (Downtrend): قیمت ها عموما کاهشی هستند.

ترند_رو_به_پایین

ترند ثابت (Consolidation): قیمت ها به صورت متناوب بالا و پایین میشوند.

ترند_ثابت

هنگامی که میخواهید شروع به معامله کنید، بهتر است در جهت ترندهای کنونی بازار حرکت کنید. بعضی افراد خلاف ترندهای بازار معامله میکنند. هنگامی که خلاف جهت ترند بازار معامله میکنید، زمانبندی معاملات حتی از پیش هم مهم تر میشود.

وقتی همراه با ترند بازار معامله میکنید، بهتر است زمانی که قیمت شروع به حرکت مخالف ترند میکند، اقدام به معامله کنید. برای مثال، هنگامی که ترند بازار صعودی است، معمولا می بینید که قیمت افزایشی است (پیشروی یا Impulse) و بعد از آن کاهش اندکی (اصلاح قیمت یا Retracement) میابد.

پیشروی_اصلاح_قیمت_فارکس

آیا دوست دارید که بیشتر درباره شناخت ترندها (Trends) بخوانید؟ مقاله زیر، همه چیز را درباره ترندهای بازار به شما خواهد گفت:

پیدا کردن محورهای افقی

قدم بعدی برای انجام آنالیز تکنیکال این است که یک محور افقی قوی را در نمودار قیمت پیدا کنید. این محورها، نقاطی هستند که قیمت به سختی میتواند از آن ها عبور کند. دو نوع از این محورها وجود دارد:

  • محور حمایت یا Support Level: محوری که قیمت از آن پایین تر نمی آید (کف).
  • محور مقاومت یا Resistance Level: محوری که قیمت از آن عبور نمیکند (سقف).

هنگامی که قیمت به این محورها برخورد میکند، معامله میتواند جذاب و سودآور باشد. هنگامی که قیمت به این محورها برخورد میکند، احتمال عوض شدن جهت حرکت قیمت بسیار زیاد است. آیا میخواهید بیشتر درباره این محورهای افقی بدانید؟ در مقاله زیر، کاربرد محور های افقی را یاد خواهید گرفت:

محورهای_افقی_آنالیز_تکنیکال

استفاده از نمودار شمعی (Candlesticks)

هنگامی که میخواهید از آنالیز تکنیکال استفاده کنید، بهتر است که از نمودار شمعی برای تحلیل استفاده کنید. یک نمودار عادی قیمت، اطلاعات کمی را درباره ترندها در بازه زمانی به شما میدهد. با استفاده از نمودار شمعی (Candlesticks) میتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

نمودار شمعی همواره از دو بخش بدنه و خط باریک تشکیل شده است. خط باریک رنج قیمتی را در روز نشان میدهد و بدنه نشان میدهد که در چه قیمتی سهام باز شده و در چه قیمتی بسته شده است. نمودار شمعی اطلاعات بسیار زیادی در اختیار ما قرار میدهند و میتوانند در تصمیمات سرمایه گذاری به ما کمک کنند. میخواهید بیشتر درباره نمودار شمعی بدانید؟ مقاله زیر را مطالعه کنید:

توضیح_نمودار_شمعی

میانگین متحرک (Moving Average)

شما میتوانید از شاخص های تکنیکال مختلف استفاده کنید تا ببینید که آیا خرید یک سهام مشخص تصمیم درستی است یا خیر. شاخص میانگین متحرک نشان میدهد که میانگین قیمتی سهام مورد نظر در یک بازه زمانی چه تغییراتی داشته است. پیشنهاد میکنیم که از میانگین متحرک با میانه 50 یا 200 استفاده کنید. با بررسی شاخص میانگین متحرک میتوانید بهترین زمان خرید سهام را انتخاب کنید.

میانگین متحرک همچنین اطلاعات زیادی درباره ترند (Trend) کنونی بازار به ما میدهد. هنگامی که میانگین متحرک زاویه ای تیز داشته باشد، ترند بازار در حال قوی تر شدن است. هنگامی که فاصله بین دو میانگین بیشتر میشود، این هم میتواند نشانه قوی تر شدن ترند بازار باشد. دوست دارید بیشتر درباره میانگین متحرک (Moving Average) بخوانید؟ در مقاله زیر، تمام اطلاعات مورد نیاز درباره میانگین متحرک را خواهید یافت:

میانگین_متحرک

RSI یا شاخص قدرت نسبی

شاخص قدرت نسبی نیز، یکی دیگر از شاخص های کاربردی آنالیز تکنیکال است که میتوانید از آن استفاده کنید. با شاخص RSI میتوانید بفهمید که آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار هست یا نه. این شاخص نشان میدهد که آیا یک سهم خاص در یک بازه زمانی بیش از حد خریده یا فروخته شده یا خیر.

به علاوه، با استفاده از این شاخص میتوانید ببینید که احتمال این که قیمت در جهت فعلی حرکت خود را ادامه بدهد چقدر است. اگر شاخص RSI همسو با قیمت سهم حرکت کند، احتمالا ترند ادامه خواهد یافت. اما اگر شاخص RSI خلاف آن حرکت کند، احتمال این هست که ترند معکوس شود. دوست دارید که بدانید چگونه میتوان از شاخص RSI در معاملات استفاده کرد؟ در مقاله آموزشی زیر، تمام آن چه که نیاز دارید بدانید را یاد خواهید گرفت:

همگرایی_شاخص_RSI

شاخص فیبوناچی (Fibonacci)

آخرین شاخصی که در این قسمت به آن میپردازیم، شاخص فیبوناچی است. توالی اعداد فیبوناچی، یک توالی جادویی اعداد است که در هر کجا از طبیعت قابل مشاهده است. جالب است که از این توالی در دنیای معاملات نیز میتوان استفاده کرد.

از اعداد فیبوناچی میتوان برای پیش بینی قیمت سهام در هنگام کاهش یا افزایش مداوم قیمت ها استفاده کرد. دوست دارید بدانید که چگونه میتوان شاخص فیبوناچی را در معاملات اعمال کرد؟ در مقاله زیر، تمام اطلاعات در این باره را خواهید خواند.

بسط_فیبوناچی

مبانی آنالیز تکنیکال (Technical Analysis) چیست؟

در آنالیز تکنیکال، فرض را بر این میگذاریم که تمام اطلاعات موثر در قیمت سهام، هم اکنون تاثیر خود را در قیمت سهام گذاشته اند. به همین خاطر، تمرکز این آنالیز، تحلیل تغییرات قیمتی است. به گفته چارلز دو (Charles Dow) بنیانگذار آنالیز تکنیکال، بازار همیشه در جهت پیشبینی شده حرکت میکند و الگو های بازار همیشه قابل شناسایی است.

آنالیز تکنیکال بر این مبناست که تاریخ خود را تکرار میکند. این اتفاق در عمل بار ها افتاده است: قیمت سهام معمولا در یک بازه مشخص حرکت میکند. هنگامی که قیمت به نقطه سقف یا نقطه کف رسید، معمولا شروع به حرکت در جهت مخالف میکند. اما به یاد داشته باشید که آنالیز تکنیکال یک آیه آسمانی نیست: تنها یک پیشبینی است که ممکن است غلط از آب در بیاید. به همین خاطر، باید به درستی از آنالیز تکنیکال استفاده کرد.

چگونه میتوان بهترین استفاده را از آنالیز تکنیکال کرد؟

هنگامی که میخواهید معامله موفقی را با استفاده از آنالیز تکنیکال داشته باشید، بسیار مهم است که سیستم خوبی را برای معاملات خود طراحی کنید. برای ایجاد یک سیستم خوب، ابتدا باید تصمیمات مهمی را بگیرید.

کدام کارگزاری را انتخاب کنم؟

بسیار مهم است که یک کارگزاری مناسب را انتخاب کنید. هر کارگزاری مناسب استفاده آنالیز تکنیکال نیست. هنگامی که میخواهید از آنالیز تکنیکال استفاده کنید، باید یک کارگزاری را انتخاب کنید که امکان استفاده از شاخص های آنالیز تکنیکال را در اختیار شما قرار دهد. همچنین باید کارگزاری را انتخاب کنید که کارمزد کمی داشته باشد. با این کار، احتمال کسب سود بیشتر برای خود را افزایش خواهید داد.

دوست دارید بدانید کدام کارگزاری ها امکان استفاده از شاخص آنالیز تکنیکال را در اختیارتان میگذارند؟ با کلیک بر لینک زیر، میتوانید بهترین کارگزاری ها را با هم مقایسه کنید:

در چه چیزی میخواهید سرمایه گذاری کنید؟

باید مشخص کنید که در چه چیزی میخواهید سرمایه گذاری کنید. بدون حساب و کتاب اقدام به معامله سهام های مختلف نکنید. در ابتدا، چند سهم را که به دقت زیر نظر دارید معامله کنید.

قوانین خود را مشخص کنید

مهم است که قوانین شفافی برای معاملات خود تعریف کنید. ببینید از چه شاخص های تکنیکالی در معاملات خود میتوانید استفاده کنید. در هر موقعیتی، مشخص کنید که در چه قیمتی میخواهید سهام خود را بخرید یا بفروشید. همچنین، حد سود یا ضرر خود را پیش از معامله مشخص کنید.

مهم است که بدانید چگونه میخواهید با ریسک های سرمایه گذاری برخورد کنید. معامله خوب، معامله ای است که احتمال سود همیشه از احتمال ضرر بیشتر باشد. در مقاله “چگونه معامله گر شویم” بیشتر درباره مدیریت ریسک خواهید خواند.

امتحان کردن

در ادامه باید تا جای ممکن آنالیز خود را امتحان کنید. میتوانید با اطلاعات و نمودار های قدیمی آنالیز خود را امتحان کنید. اما یادتان باشد که نتایج گذشته، تضمین نتایج خوب آینده نخواهد بود.

به همین دلیل، به شما پیشنهاد میکنیم که در ابتدا با یک حساب کاربری آزمایشی تمرین کنید. با حساب کاربری آزمایشی میتوانید بر اساس اطلاعات واقعی بدون ریسک توانایی خود را بسنجید. دوست دارید بدانید در کدام کارگزاری ها میتوانید با حساب کاربری آزمایشی معامله کنید؟ با کلیک بر روی لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری آزمایشی افتتاح کنید:

محدودیت های آنالیز تکنیکال چیست؟

در عمل، تاریخ همواره تکرار نمیشود. اما آنالیز تکنیکال بر مبنای تکرار تاریخ است. به همین دلیل، بهتر است از قابلیت حد ضرر (Stop Loss) استفاده کنید. با استفاده از حد ضرر، جلوی ضرر های زیاد معاملاتتان را خواهید گرفت.

بعضی اوقات، آنالیز تکنیکال تبدیل به یک پیشگویی راضی کننده’ میشود. برای مثال، بسیاری از سرمایه گذاران، یک سفارش فروش زیر محور فروش میگذارند. هنگامی که افراد زیادی این کار را بکنند، واقعا قیمت سهام تغییر میکند. هر چه باشد، این عرضه و تقاضاست که قیمت سهام را مشخص میکند.

ترکیب آنالیز فاندامنتال و تکنیکال

هم آنالیز تکنیکال و هم آنالیز فاندامنتال، محدودیت های خود را دارند. سرمایه گذاران حرفه ای معمولا از ترکیب این دو تحلیل استفاده میکنند. با ترکیب اطلاعات از چند منبع مختلف، معمولا بهترین نتایج معامله حاصل میشود.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *