چگونه سهام سعودی آرامکو (Aramco) را بخریم؟

سعودی آرامکو (Saudi Aramco) یک شرکت بزرگ نفتی در عربستان سعودی است. سعودی آرامکو بزرگترین شرکت نفتی دنیا است. همچنین از لحاظ ارزش تجاری نیز سعودی آرامکو بزرگترین شرکت بازار است. از آنجایی که سوددهی سعودی آرامکو بیش از 100 میلیارد دلار در سال است، سرمایه گذاری در سعودی آرامکو میتواند تصمیم عاقلانه ای باشد. اما چگونه میتوان سهام سعودی آرامکو  (Saudi Aramco)را خریداری کرد؟

چگونه سهام سعودی آرامکو را خریداری کنیم؟

آیا می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان سهام سعودی آرامکو را خریداری کرد؟ مرور زیر به شما نشان می‌دهد که از چه کارگزارانی می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در سهام سعودی آرامکو استفاده کنید:

کارگزارانمزایاثبت نام

قیمت سهام سعودی آرامکو چقدر است؟

آیا کنجکاو هستید که قیمت سهام سعودی آرامکو چگونه است؟ در نمودار زیر، می‌توانید ببینید که سهم سعودی آرامکو در دوره گذشته چگونه عمل کرده است. شما می‌توانید از دکمه‌ها برای باز کردن یک موقعیت معاملاتی در شرکت استفاده کنید.

خرید_سهام_ سعودی_آرامکو

سعودی آرامکو چه کار میکند؟

تمرکز اصلی سعودی آرامکو (Saudi Aramco) ، استخراج نفت از مناطق نفت خیز عربستان سعودی است. در 1984، بزرگترین چاه نفت دنیا در عربستان سعودی کشف شد. در ابتدا، چند شرکت خارجی اقدام به استخراج نفت از آن کردند. اما عربستان میخواست کنترل بیشتری بر روی چاه های نفت داشته باشد، در نتیجه اقدام به خرید شرکت های استخراج نفت کرد. حالا، دولت عربستان مالک اصلی این شرکت هاست.

گزارش ها بیان میکنند که سعودی آرامکو، ذخیره ای حدود 260 میلیارد بشکه دارد. اما مقدار دقیق ذخیره این شرکت مشخص نیست. عربستان، حدود 3 میلیارد بشکه نفت تولید میکند اما عرضه آن همواره ثابت است. در واقع، عرضه همیشه از تولید کمتر است.

در حال حاضر، سعودی آرامکو 10 درصد نفت جهان را تولید میکند. بخش اعظم این تولید برای صادرات است. 65 درصد این مقدار، به سایر کشورهای خاورمیانه صادر میشود و 15 درصد آن، به آمریکا میرود. عربستان سعودی به شدت وابسته به تولید نفت است: بیش از نصف درآمد ملی عربستان را صادرات نفت تشکیل میدهد.

چرا این شرکت سهام خود را در بازار بورس عرضه کرد؟

سعودی آرامکو  (Saudi Aramco)سهام خود را با این هدف در بازار عرضه کرد تا پول بیشتری برای سرمایه گذاری های خود بدست آورد. آینده نفت نامشخص است: این روزها، تجدیدپذیر بودن انرژی ها اولویت پیدا کرده است که این امر، تقاضا برای نفت را کاهش داده است. به همین دلیل، عربستان سعودی می خواهد کمتر به این بازار وابسته باشد.

اولین عرضه این شرکت در بورس بسیار محدود بود: سعودی آرامکو تنها 2 درصد سهام خود را در بورس عرضه کرد. با همین عرضه محدود، این شرکت توانست مبلغ 25 میلیارد دلار سرمایه جذب کند تا در بخش های مختلف سرمایه گذاری کند.

ریسک های سرمایه گذاری در سعودی آرامکو چیست؟

سرمایه گذاری در سعودی آرامکو بدون ریسک نیست. در ادامه به ریسک های احتمالی سرمایه گذاری در سعودی آرامکو میپردازیم.

وابستگی به قیمت نفت

شرکت های نفتی مثل سعودی آرامکو (Saudi Aramco)برای موفقیت خود بسیار وابسته به قیمت نفت هستند. تخمین برنستاین نشان میدهد با افزایش یک دلاری نفت، این شرکت رشدی 15 میلیارد دلاری خواهد داشت.

هنگامی که اقتصاد شناور باشد، قیمت نفت نیز افزایش خواهد یافت. هواپیما ها و دستگاه های صنعتی وابسته به نفت هستند و وقتی تولید افزایش یابد، منطقا تقاضا برای طلای سیاه نیز افزایش خواهد یافت. هنگامی که در سعودی آرامکو سرمایه گذاری میکنید، رشد سرمایه شما بسیار به اقتصاد جهانی وابسته است.

نبود کنترل

شما هیچ کنترلی روی شرکت سعودی آرامکو به عنوان سهامدار نخواهید داشت. در حالت عادی، سهامداران یک شرکت را اداره میکنند اما مالک اصلی سعودی آرامکو دولت عربستان است که خود اداره شرکت را بر عهده دارد.

شما تابع تصمیمات دولت عربستان خواهید بود و باید قبل از سرمایه گذاری از خود بپرسید آیا آنقدر به دولت عربستان اعتماد دارید که سهام سعودی آرامکو را بخرید یا خیر.

حقوق بشر

اگر برایتان مهم است که در کشوری سرمایه گذاری کنید که رفتاری مسئولانه  در قبال حقوق بشر داشته باشد، احتمالا از سرمایه گذاری در سعودی آرامکو خوشتان نخواهد آمد. دولت عربستان اهمیتی به حقوق بشر نمیدهد و با سرمایه گذاری در سعودی آرامکو، شما از این دولت حمایت میکنید.

سود سهام محدود

سود سهام پرداختی سعودی آرامکو کمتر از شرکت هایی مشابه مثل Shell است. اگر هدفتان از سرمایه گذاری داشتن درآمدی ثابت است، باید سهام هایی را انتخاب کنید که سود سهام بیشتری میپردازند.

بی ثباتی سیاسی

سرمایه گذاری در کشوری بیگانه مثل عربستان سعودی، آینده نامعلومی دارد. هنگامی که در ایالات متحده یا اروپا سرمایه گذاری میکنید، از حقوق خود به عنوان سرمایه گذار، آگاه هستید. اما برای سرمایه گذاری در عربستان، این حقوق مشخص نیست.

خاورمیانه بسیار بی ثبات است. اخیرا، چاه های نفت آرامکو توسط پهپاد ها مورد حمله قرار گرفت. در نتیجه این حمله، آتش سوزی عظیمی ایجاد شد و ظرفیت تولید نفت آرامکو بسیار کاهش یافت. اما شرکت توانست ظرفیت خود را بازسازی کند. اما این اتفاقات، میتواند آینده سرمایه گذاری شما را نامعلوم کند.

پخش ریسک محدود

آخرین ریسک سرمایه گذاری در سعودی آرامکو (Saudi Aramco) پخش ریسک محدود است. بسیاری از شرکت های نفتی، منابع استخراجی در کشورهای مختلف دارند. اما چاه های نفت آرامکو، همه در عربستان سعودی است. وقتی اتفاقی در این کشور رخ دهد، قیمت سهام این شرکت به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

چرا هنوز سرمایه گذاری در آرامکو جذاب است؟

صرف نظر از معایب، هنوز خرید سهام سعودی آرامکو میتواند جذاب باشد. تا به امروز، هنوز نفت منبع اصلی اقتصاد جهانی است. اما روز به روز انرژی های تجدید پذیر، محبوب تر میشوند.

اما ظاهرا، نفت بخش مهمی از اقتصاد جهان باقی خواهد ماند. اقتصاد جهان هنوز در حال رشد است و با این رشد، تقاضا برای نفت نیز افزایش خواهد یافت. شرکتی با 18 درصد ذخائر نفتی جهان، موقعیت خوبی در بازار خواهد داشت.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *