معامله نفت: تمام مواردی که باید درباره سرمایه گذاری در نفت بدانید

بعضی به نفت، طلای سیاه میگویند، و این لقب دلیل خوبی هم دارد. نفت یکی از مهم ترین مواد اولیه خام است و موتور محرک اقتصاد است. ذخایر نفتی رو به اتمام هستند و جنگ بر سر منابع محدود نفتی ادامه دارد. اما شما به عنوان یک سرمایه گذار، چگونه میتوانید از این بازار سود کسب کنید؟ در این مقاله، به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه میتوانید در نفت سرمایه گذاری کنید.

معامله نفت در سه قدم:

چگونه در نفت سرمایه گذاری کنیم؟

در بخش اول مقاله، به راه های متعددی می پردازیم که میتوانید در نفت سرمایه گذاری کنید: معامله مستقیم نفت، خرید سهام نفت و معامله صندوق های مالی.

معامله مستقیم بشکه های نفت

شما میتوانید به معامله مستقیم نفت بپردازید. نگهداری نفت خام، سخت تر از نگهداری مواد دیگر، مثل طلاست. شما نمیتوانید چند بشکه نفت بخرید و در حیاط پشتی خانه نگهداری کنید.

خوشبختانه، با ابزار های مالی موجود میتوانید بر روی تغییرات قیمتی نفت سرمایه گذاری کنید. برای این کار میتوانید از CFD، معاملات آتی و اختیارات (Options) استفاده کنید. بگذارید ببینیم بهترین گزینه کدام است.

CFD نفت

اگر میخواهید کوتاه مدت بر روی نفت سرمایه گذاری کنید، CFD گزینه خوبی است. هنگامی که با CFD بر روی نفت سرمایه گذاری میکنید، شما مقدار مشخصی نفت با دلار میخرید و بعد میتوانید آن را معامله کنید. اگر قیمت نفت افزایش یابد سود میکنید و اگر قیمت کاهش یابد ضرر خواهید کرد. البته بشکه های نفت به شما تحویل داده نمیشود، پس فقط تغییر قیمتی مهم است. در اینجا میتوانید بیشتر درباره معاملات CFD و ساز و کار آن مطالعه کنید.

CFD یکی از راه‌های سرمایه گذاری بر روی تغییر قیمت نفت است. همچنین شما میتوانید بر روی کاهش قیمت نفت نیز سرمایه گذاری کنید. این قابلیت به شما این امکان را میدهد که حتی در زمان سقوط قیمت نفت نیز به معامله نفت بپردازید. یکی از کارگزاری خوبی که امکان معامله CFD را به شما میدهد، Freedom24 است. شما میتوانید تمام قابلیت های این کارگزاری را بدون ریسک و کاملا رایگان امتحان کنید. با استفاده از لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری افتتاح کنید:

سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.

معاملات آتی نفت (Futures)

یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری در نفت، معاملات آتی (Futures) است. بهترین معاملات آتی موجود نفتی، نفت خام (CL) و نفت برنت (CL) است. معاملات آتی قراردادی هستند که مقدار مشخصی نفت را با قیمتی مشخص، در تاریخ سر رسید به شما تحویل میدهند. معمولا معاملات آتی گزینه خوبی برای سرمایه گذاران مبتدی نیستند.

معاملات آتی همواره ضرب در هزار میشوند. در واقع هر قرارداد، 1000 بشکه نفت را در بر میگیرد. به همین دلیل سود و ضرر شما بسیار نوسان خواهد داشت. به علاوه، شما باید در پایان سر رسید بشکه های نفت را تحویل بگیرید. در واقع همین مسئله باعث شد قیمت نفت در آوریل 2020 منفی شود. چرا که هیچکس نمی خواست که نفت پیش خرید شده را تحویل بگیرد.

اختیار نفت (Option)

گزینه دیگر سرمایه گذاری در نفت، اختیارات (Options) است. با در دست داشتن اختیار، شما این گزینه را دارید که نفت را در قیمت مشخصی بخرید یا بفروشید. با اختیار خرید نفت، میتوانید نفت را با قیمت خاصی بخرید و با اختیار فروش، میتوانید نفت را با قیمت خاصی به فروش برسانید.

هر اختیاری، تاریخ سر رسید یا انقضا دارد. اگر اختیار پیش از تاریخ انقضا سود خوبی را فراهم نیاورد، شما ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید. آیا دوست دارید بیشتر درباره اختیار بدانید؟ میتوانید در این مقاله بیشتر درباره آن بخوانید.

سرمایه_گذاری_آنلاین_در_نفت

سرمایه گذاری در سهام نفت

شما همچنین این گزینه را دارید که غیر مستقیم در نفت سرمایه گذاری کنید. یکی از راه های غیر مستقیمی که میتوانید در نفت سرمایه گذاری کنید، خرید سهام شرکت های نفتی مانند Shell و BP است. هنگامی که در سهام سرمایه گذاری میکنید، تنها قیمت نفت نیست که در سرمایه گذاری شما تاثیر دارد.

نشت نفت در یکی از خطوط BP در خلیج مکزیک در سال 2010، اعتراضات زیادی را در پی داشت. این اعتراضات، باعث کاهش شدید قیمت سهام این شرکت شد. حتی اگر قیمت نفت افزایش یابد، ممکن است قیمت سهام شرکت نفتی کاهش یابد. به همین دلیل، هنگام سرمایه گذاری در یک شرکت نفتی، باید عملکرد آن را به دقت زیر نظر داشته باشید.

دو راه برای سرمایه گذاری در سهام شرکت های نفتی وجود دارد. اولین راه این است که سهام را مستقیما خریداری کرده و نگهداری کنید. این استراتژی برای سرمایه گذاری های بلند مدت مناسب است. یکی از کارگزاری هایی که این امکان را به شما میدهد، Freedom24 است.

شما همچنین میتوانید به معامله فعال سهام شرکت های نفتی بپردازید. کارگزاری های زیادی این امکان را به شما میدهند. میخواهید بدانید در کدام کارگزاری میتوانید در سهام نفت سرمایه گذاری کنید؟ مقایسه کارگزاری ها را مطالعه کنید:

سرمایه_گذاری_در_سهام_نفتی

سرمایه گذاری در صندوق ها یا ETF

آخرین گزینه سرمایه گذاری در نفت، خرید صندوق های سرمایه گذاری یا ETF است. دو نوع صندوق نفتی وجود دارد: یکی از آن ها، در سهام های نفتی سرمایه گذاری میکنند و دیگری مستقیما قیمت نفت را دنبال میکنند.

صندوق های سهامی، سهام چند شرکت نفتی را در بر میگیرند. برای مثال، چند نمونه از ETF های اروپایی، Lyxor ETF STOXX EUROPE 600 OIL، GAS and ISHARES STOXX 600 OIL و Gas UCITS EFT DE هستند. اگر میخواهید که در بازار جهانی سرمایه گذاری کنید، میتوانید SPDR MSCI world Energy UCITS ETF را انتخاب کنید.

صندوق های نفتی اما، خود نفت را دنبال میکنند و معمولا آتی نفت (Futures) را خریداری میکنند. نمونه هایی از این صندوق ها، UCO و USO هستند.از معایب این صندوق ها این است که تنها آتی های ماهانه را در بر میگیرند. معاملات آتی جدید معمولا گرانتر هستند، چرا که افراد کمتری منتظر عرضه نفت جدید هستند. در نتیجه تنها زمانی این صندوق ها سود ده هستند که قیمت نفت، افزایش قیمت زیادی داشته باشد.

چگونه میتوان قیمت نفت را پیشبینی کرد؟

هنگامی که میخواهید در نفت سرمایه گذاری کنید، باید قیمت نفت را روزانه دنبال کنید. در این بخش از مقاله به این می پردازیم که چگونه میتوانید قیمت نفت را چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت پیشبینی کنید.

قیمت نفت در کوتاه مدت

قیمت نفت در کوتاه مدت میتواند نوسانات بسیار زیادی داشته باشد. فاکتور های زیادی بر قیمت نفت تاثیر گذار هستند. هر چه باشد، قیمت نفت را میزان عرضه و تقاضا مشخص میکند. برای مثال، اگر اوپک تصمیم بگیرد که نفت بیشتری صادر کند، به دلیل عرضه بیشتر قیمت نفت کاهش می یابد. اما درگیری در یکی از کشور های صادر کننده نفت میتواند قیمت را افزایش دهد. در اینصورت، افراد درباره آینده نفت نگران میشوند.

به همین دلیل، پیش بینی قیمت نفت در آینده کوتاه مدت دشوار است.هرچند مسیر قیمت نفت تقریبا واضح است، اما میتواند در واکنش به خبر های مهم دنیا، تغییرات ناگهانی داشته باشد. به همین دلیل، نفت یکی از سرمایه گذاری های محبوب معامله گران روزانه است. نوسان زیاد قیمت نفت باعث میشود که سرمایه گذاران کوتاه مدت سود خوبی از معامله نفت بدست آورند.

به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که حواستان به اخبار باشد. در هر خبر، به دنبال تاثیر آن بر روی سرمایه گذاران معمول باشید. برای مثال:

  • گزارش خبری درباره برداشت آمریکا از ذخایر نفتی این کشور (1)
  • گزارش خبری درباره مصرف بیشتر مردم از خودروهایشان (2)
  • شروع درگیری ها در یکی از کشور های صادر کننده نفت (3)

در کل خبرهایی که حاکی از عرضه بیشتر نفت است، باعث کاهش قیمت نفت میشود (1). اما هنگامی که تقاضا برای نفت افزایش یابد، معمولا قیمت نیز بالا میرود (2). و در آخر کاهش عرضه نفت، باعث بالا رفتن قیمت نفت میشود (3).

پیشبینی_قیمت_نفت

اتفاقات و اخبار روزانه میتواند تاثیر زیادی بر روی قیمت نفت داشته باشد.

نفت در دراز مدت

نفت روز به روز کمیاب تر میشود: ظهور بازیگران جدید در دنیا مثل چین، مصرف نفت را در آینده افزایش خواهد داد. بر طبق آخرین پیش بینی ها، تنها 40 سال طول میکشد که ذخایر نفتی جهان تمام شود. در حال حاضر، نفت سرمایه گذاری خوبی به نظر میرسد. هرچه بازار سهام افت کند و میزان مصرف نفت نیز افزایش یابد، این احتمال که نفت در آینده گران تر میشود افزایش می یابد.

اما باید حواسمان به انرژی های جایگزین هم باشد. نفت و سوخت های فسیلی دیگر، به دلیل آلایندگی بالا محبوبیت خود را از دست میدهند. به همین دلیل، شرکت های مختلف به دنبال انرژی های جایگزین هستند. ممکن است که در آینده، یکی از این انرژی های جایگزین بازار را تصاحب کند. هرچند در حال حاضر، این اتفاق بعید به نظر میرسد و هنوز هم سرمایه گذاری در نفت بسیار جذاب است!

هنگام سرمایه گذاری در نفت، به چه نکاتی باید توجه کنید؟

بسیاری از افراد به دلیل ثبات نفت در آن سرمایه گذاری میکنند. در کوتاه مدت نفت می تواند نوسان بسیاری داشته باشد. اما باید توجه داشته باشید که اقتصاد روی نفت می گردد و قیمت نفت همواره افزایشی است. اما هنگام انتخاب و خرید سهام نفتی، به چه نکاتی باید دقت کرد؟

ببینید در چه چیزی میخواهید سرمایه گذاری کنید

البته همه شرکت های بزرگ نفتی مثل Shell و Total را میشناسند. اما تعداد شرکت های تولید نفت بسیار بیشتر از اینهاست. هنگامی که میخواهید در نفت سرمایه گذاری کنید، سه سطح مختلف تولید نفت وجود دارد که میتوانید انتخاب کنید: بالادست (Upstream)، میانه (Midstream) و پایین دست (Downstream).

بخش بالادست تولید نفت (Upstream) بیشتر درگیر کشف و استخراج نفت است. هدف شرکت های این دسته این است که نفت را از زمین استخراج کنند. برای مثال، شرکت Fugro، به دنبال میادین نفتی است تا بتواند شروع به حفاری کند. شرکت های دیگر نیز، درگیر تولید مواد اولیه برای استخراج و نیروی کار هستند. هنگامی که اوضاع اقتصاد خوب باشد، وضع این شرکت ها نیز خوب است: نیاز بازار بالاست و تولید نیز افزایش میابد.

شرکت های میانه (Midstream)  در کار انتقال و نگهداری نفت هستند. این بخش حلقه ارتباطی بین شرکت های بالادست و پایین دست است. از شرکت های فعال در این حوزه، میتوان Vopak  و Scorpio را نام برد. شرکت هایی که در کار ذخیره نفت هستند، حتی در زمان کاهش قیمت نفت نیز اوضاع خوبی دارند. در این وضعیت معمولا مازاد تولید وجود دارد. در این زمان ها، این شرکت ها، نفت مازاد بازار را انبار میکنند.

آخرین بخش از صنعت نفت، بخش پایین دست (Downstream) نام دارد. این بخش، نفت را تصفیه کرده و آن را برای تولید مواد اولیه خام، پالایش میکند. نفت خام برای استفاده باید پالایش شود تا تبدیل به بنزین برای ماشین شما، آسفالت یا نفت سفید شود. از شرکت های فعال در این حوزه میتوان Marathon Petroleum و Exxon Mobil را نام برد.

هر کدام از شرکت های بزرگ نفتی، در بخش خاصی از این صنعت مشغول کار هستند. ببینید شرکتی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، در چه وضعی از اقتصاد عملکرد بهتری دارد. بعضی از سهم های نفتی، کمتر به قیمت نفت وابسته هستند.

از تنوع سرمایه گذاری خود مطمئن شوید

هنگامی که میخواهید با خرید سهام در نفت سرمایه گذاری کنید، باید در سرمایه گذاری خود تنوع قائل شوید. توصیه نمیشود که تمام سرمایه خود را در یک سهم نفتی سرمایه گذاری کنید. حتی در زمانی که قیمت نفت بالاست، یک شرکت نفتی ممکن است ورشکست شود. مدیریت غلط و فساد میتواند موفق ترین شرکت را در یک روز به پایین بکشاند.

به همین خاطر، قبل از سرمایه گذاری، تحقیق و بررسی گسترده ای انجام دهید. باید درک کنید که شرکت، از چه طریقی به سود دهی میرسد.

برنامه داشته باشید

خرید و فروش بدون برنامه و بدون منطق سهام های نفتی در زمان بحران اقتصادی، استراتژی خوبی محسوب نمیشود. برای سرمایه گذاری خود باید برنامه داشته باشید. اول به این فکر کنید که چرا میخواهید این سهام را خریداری کنید. آیا هدف شما از خرید سهام، داشتن درآمد ثابت از طریق دریافت سود سهام بالاست؟ پس سرمایه گذاری در شرکتی مثل Shell میتواند مناسب باشد. آیا به دنبال افزایش قیمت هستید؟ پس بهتر است به معامله فعال بپردازید.

برای خودتان مشخص کنید که هدفتان از سرمایه گذاری چیست و هدف قیمتی سهامی را که میخرید برای خود بنویسید. با این کار، از برنامه ای مشخص پیروی میکنید و در هنگام  وحشت از ریزش بازار، پول زیادی از دست نخواهید داد.

حواستان به هزینه ها باشد

هنگامی که شروع به سرمایه گذاری در سهام میکنید، باید حواستان به هزینه ها و کارمزد معامله سهام باشد. با سرمایه گذاری در یک کارگزاری با کارمزد بالا، گاهی حتی تا ده ها هزار دلار در دراز مدت ضرر خواهید کرد. آیا میخواهید بدانید که ارزان ترین کارگزاری برای سرمایه گذاری کدام است؟ در مقاله مقایسه کارگزاری ها، میتوانید ببینید که بهترین کارگزاری برای سرمایه گذاری در سهام های نفتی کدام است:

چگونه میتوان از افت قیمت نفت سود کسب کرد؟

شما میتوانید از افت قیمت نفت نیز سود کسب کنید. این کار، با پیش فروش قیمت نفت امکان پذیر است. هنگامی که اقدام به پیش فروش (Short Position) میکنید، درواقع بر افت قیمت نفت سرمایه گذاری میکنید. در این هنگام دو اتفاق میتواند رخ دهد:

  • اگر قیمت نفت بالا رود، شما ضرر خواهید کرد.
  • اگر قیمت نفت افت کند، شما سود خواهید کرد.

قیمت کنونی نفت

دوست دارید همین الان شروع به سرمایه گذاری کنید؟

قبل از این که در نفت سرمایه گذاری کنید، پیشنهاد میکنیم که با یک حساب کاربری آزمایشی، معاملات را تمرین کنید. این به شما امکان این را میدهد تا بتوانید مبانی سرمایه گذاری را یاد بگیرید تا بتوانید معامله و سرمایه گذاری موفق تری داشته باشید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *