آموزش سهام برای مبتدیان (Stocks For Dummies)

آیا به دنبال یک راهنمای ساده برای خرید و معامله ی سهام برای مبتدیان هستید؟ پس جای درستی آمدید! در مقاله ی آموزش سهام برای مبتدیان، همه چیز درباره ی معامله کردن سهام را به شما توضیح خواهیم داد. در این مقاله، تمام چیزی که نیاز دارید درباره ی معامله کردن سهام و بدست آوردن سود در بازار بورس و سرمایه را یاد خواهید گرفت.

چگونه میتوانید در بورس سرمایه گذاری کنید؟

شما میتوانید با یک کارگزاری آنلاین، شروع به معامله سهام کنید. با کارگزاری های آنلاین، شما میتوانید تمام سهم های محبوب بازار را معامله کنید. بزرگترین مزایای معامله در کارگزاری های آنلاین، این ها هستند:

  • میتوانید از دستور ثبت خرید، برای خرید اتوماتیک و خودکار سهم استفاده کنید.
  • با Short selling، حتی در صورت افت قیمت سهام نیز سود خواهید کرد.
  • به لطف ظاهر راحت و کاربر پسند آنها، حتی مبتدیان نیز میتوانند سهام خرید و فروش کنند.
  • با استفاده از اعتبار، حتی با اندکی سرمایه نیز، میتوانید سرمایه گذاری کنید.
  • میتوانید با یک نسخه ی آزمایشی رایگان، معامله ی سهم را امتحان کنید.

بهترین راه برای شروع سرمایه گذاری برای مبتدیان، استفاده از نسخه ی آزمایشی و رایگان است. از لینک زیر استفاده کنید تا همین حالا، یک حساب آزمایشی ایجاد کنید:

سهام برای مبتدیان: بازار بورس دقیقا چیست؟

شرکت های بزرگ، متعلق به یک نفر نیستند. کمپانی هایی مثل Google یا Shell در دست سهامداران هستند. سهام ها در واقع اثبات مالکیت هستند. به محض این که شما سهام شرکتی را خریداری میکنید، شما نیز در مالکیت شرکت سهیم میشوید. بسیاری از سهام ها، در بازار بورس عرضه میشوند که قیمت آن ها، با عرضه و تقاضا مشخص میشود.

اگر با عرضه ی ثابت سهمی، تقاضا برای آن بیشتر شود، معمولا باعث افزایش قیمت سهم خواهد شد. اگر خریداران متعددی وجود داشته باشند، شما میتوانید سهامتان را با قیمت بیشتری به فروش برسانید. در آخر باید گفت، همیشه باید به یاد داشته باشید که قیمت سهام را همیشه عرضه و تقاضا مشخص میکند:

  • آیا فکر میکنید که افراد بیشتری متقاضی سهم هستند؟ پس قیمت افزایش خواهد یافت.
  • آیا فکر میکنید افراد بیشتری در حال فروش سهم هستند؟ پس قیمت سهام افت خواهد کرد.

سهام_برای_مبتدیان

چگونه میتوانید اولین سهم خود را بخرید؟

قبل از اینکه شروع به معامله ی  سهام کنید، باید چند مرحله را طی کنید. نگاهی میکنیم به مراحلی که باید قبل از معامله سهام طی کنید.

مطمئن شوید که سرمایه ی کافی دارید

قبل از اینکه شروع به معامله ی سهام کنید، مطمئن شوید که پول و سرمایه ی کافی در اختیار دارید. بسیار مهم است که فقط با پولی که امکان از دست دادنش را دارید، سرمایه گذاری کنید. میتوان با حداقل مبلغ 100 دلار شروع به سرمایه گذاری کرد. هرچند با سرمایه ی کمتر، امکان پخش سرمایه بر سهام های مختلف کمتر میشود که شانس موفقیت شما را کاهش میدهد.

تصمیم بگیرید که چه نوع معامله گری میخواهید باشید

قبل از اینکه اولین سهم خود را بخرید، باید تصمیم بگیرید چه نوع سرمایه گذاری میخواهید باشید. آیا میخواهید به صورت کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید؟ پس بهتر است از ابزارهای مالی (مانند CFD) استفاده کنید. با ابزارهای مالی میتوانید در نوسانات بازار سرمایه گذاری کنید.

آیا میخواهید به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید؟ پس بهتر است سهام را مستقیم خریداری کرده و بلند مدت نگهداری کنید. قطعا، میتوانید از ترکیب این دو روش هم استفاده کنید.

یک کارگزاری خوب پیدا کنید

خرید سهم، با خرید سبزیجات در بازار محلی متفاوت است. برای خرید و فروش سهام، باید یک کارگزاری داشته باشید. کارگزاری یک شرکت است که خرید و فروش سهم را برای شما ممکن میکند. بسیار مهم است که یک کارگزاری با کارمزد پایین انتخاب کنید. تنها یک درصد کارمزد بیشتر، در درازمدت ده ها هزار دلار به شما ضرر وارد خواهد کرد.

دوست دارید بدانید به عنوان یک مبتدی، از کجا میتوانید سهام بخرید؟ از لینک زیر استفاده کنید تا کارگزاری های مختلف را مقایسه کنید:

سهامی که میخواهید بخرید را انتخاب کنید

بعد از این که در یک کارگزاری حساب کاربری باز کردید، باید سهمی که به عنوان مبتدی برای شما مناسب است را انتخاب کنید. در ابتدا باید مشخصات ریسک خود را مشخص کنید. آیا دوست دارید در سهامی پر ریسک، با سود و ضرر احتمالی بالا سرمایه گذاری کنید؟ یا دوست دارید در سهامی ثابت با سودی کمتر سرمایه گذاری کنید؟

درباره ی شرکت های بورسی تحقیق کنید

قبل از خرید سهام، باید شرکت پشت آن سهام را به دقت بررسی کنید. برای این کار میتوانید از “آنالیز بنیادی” بهره بگیرید. با آنالیز بنیادی، میتوانید بفهمید که آیا ارزش ذاتی شرکت، با قیمت سهام آن همخوانی دارد یا خیر. اگر قیمت سهام، از ارزش شرکت پایین تر است، عاقلانه خواهد بود که سهام را خریداری کنید. این روش، شبیه روش سرمایه گذاری “وارن بافت (Warren Buffett)” است.

اگر میخواهید کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید، آنگاه آنالیز تکنیکال، روش بهتری است.  در آنالیز تکنیکال، شما نوسانات نمودار سهم را بررسی میکنید. با آنالیز تکنیکال، شما زمان مناسب برای خرید سهم را پیدا خواهید کرد.

چگونه میتوانید با سهام، پول دربیاورید؟

دو راه برای کسب سود از سهام وجود دارد. به صورت خلاصه، آن ها را شرح میدهیم:

افزایش قیمت

در صورت افزایش قیمت سهام، سرمایه گذاری شما با سود همراه خواهد بود. میتوانید این کار را با خرید سهام های ارزان انجام دهید. برای پیدا کردن سهام های ارزان، باید ارزش شرکت ها را بررسی کنید. با استفاده از آنالیز بنیادی، متوجه خواهید شد که آیا سهام شرکت در آینده افزایش قیمت خواهد داشت یا خیر.

وقتی از ابزارهای مالی استفاده میکنید، حتی در صورت افت قیمت هم سود خواهید کرد. با استفاده از Short selling در صورت افت سهام، شما سود خواهید کرد. هر چند در اینصورت، حد ضرر شما نیز زیاد خواهد بود. در تئوری، قیمت سهام تا بینهایت میتواند بالا رود. اما در عمل، در روز های بد بازار، شما میتوانید به کسب سود خود ادامه دهید.

سود سهام

راه دومی که میتوانید سود کنید، دریافت سود سهام است. وقتی یک شرکت به سود دهی میرسد، میتواند بخشی از سود خود را به عنوان سود سهام بین سرمایه گذاران قسمت کند. دوست دارید بیشتر درباره ی سود سهام بخوانید؟ در مقاله ی “سود سهام چیست؟” تمام چیزهایی که در اینباره باید بدانید را میتوانید بخوانید.

پیش بینی قیمت سهام برای مبتدیان

با توجه و دنبال کردن اخبار، میتوانید قیمت سهام را پیشبینی کنید. لازم نیست که این اخبار ارتباط مستقیمی داشته باشند. به این فکر کنید که عمده ی مردم ممکن است چه واکنشی به این اخبار داشته باشند. مبتدیان با اخبار ممکن است هیجانزده شوند که باعث میشود با اخبار منفی قیمت سهام نزول کند.

هنگامی که خبر اخطار سود شرکت منتشر میشود، مشخص است که عملکرد شرکت چندان خوب نبوده و سهامداران معمولا وحشت میکنند. چون این افراد سعی خواهند کرد که همان لحظه سهام خود را بفروشند، قیمت سهام ممکن است حتی بیش از پنج درصد در روز افت کند. هرچند، وقتی که یک مدیرعامل سرشناس نیز استعفا میدهد هم، ممکن است باز بر روی قیمت سهام شرکت تاثیر منفی بگذارد.

جدای از اخبار، مهم است که شما الگوهای نمودار قیمت را نیز پیدا کنید. قیمت سهام ها معمولا بر طبق یک الگوی منطقی حرکت میکنند. هوشمندانه است که اول ببینید قیمت سهام در حال افول است یا در حال نزول. وقتی که ترند عمومی نمودار را شناسایی کردید، میتوانید بفهمید در چه نقطه ای احتمالا قیمت نزول میکند. قیمت سهام ها معمولا در همان نقطه برمیگردند.

خرید سهم برای مبتدیان

آیا هنوز وقتی صحبت از خرید سهم میشود خود را مبتدی میدانید؟ در اینصورت ما نکاتی را مطرح میکنیم که مبتدیانی مثل شما را کمک کند.

در چیزهایی که درک میکنید سرمایه گذاری کنید

بسیاری از سرمایه گذاران این اشتباه را میکنند که در چیزهایی که به نظرشان جالب است سرمایه گذاری میکنند. آیا علف دوست دارید؟ خب میتوانید سهام علف را خریداری کنید. هرچند این روش، به سود دهی منجر نمیشود. میخواهید به عنوان یک مبتدی، نتایج خوبی بدست آورید؟ پس چند سهم را انتخاب کنید و بازار آن ها را به دقت مطالعه کنید. به هیچ وجه در سهمی سرمایه گذاری نکنید، مگر آن که آن را کاملا بشناسید و درک کنید.

داشتن نقشه و هدف

مبتدیان گاهی به صورت شانسی شروع به خرید سهم میکنند. خرید سهام اپل، فقط چون یک آیفون خوشگل خریدید، کاری عاقلانه نیست. به همین خاطر همیشه باید بدانید که چه موقع و چرا میخواهید یک سهم را بخرید. وقتی برای سرمایه ی خود نقشه و هدف داشته باشید، آن موقع است که میتوانید به سود کردن هم امیدوار باشید. با ثبت پیشرفت خود، میتوانید به آرامی نقشه خود را بهبود ببخشید.

سود خود را بردارید

سود همیشه عالی است! بسیاری از سهامداران مبتدی، وقتی که بعد از فروش سهم، قیمت آن بالا میرود، شروع به خودخوری میکنند. باعث تاسف است! هر سودی مایه خوشحالی است و هیچوقت نمیتوانید بدانید که نهایت قیمت یک سهم کجاست.

بعضی اوقات، عاقلانه است که بخشی از پول خود را از سهام دربیاورید. آیا یک سهم رشدی عظیم داشته است؟ پس سود خود را بیرون بکشید و فقط بخش کوچکی از آن را نگه دارید. در اینصورت میتوانید شروع به معامله ی سهم دیگری کنید و همچنان سهام قبلی را نیز داشته باشید.

وحشت نکنید

بسیاری از سهامداران مبتدی، هنگام سقوط قیمت ها وحشت میکنند. مبتدیان، هنگام ریزش بازار، اکثر سهم های خود را میفروشند. هرچند، این استراتژی خوبی نیست: دقیقا در زمان ریزش بازار است که شما میتوانید سود خوبی بدست بیاورید.

برای مثال میتوانید روی ریزش بازار سرمایه گذاری کنید. هنگام سقوط قیمت ها، میتوانید سهم های ارزان تر را با قیمتی بسیار پایین بخرید. هرچه باشد، سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت شما، ارتباطی با هم ندارند.

سقوط_قسمت_سهام_داو_جونز

نگران نباشید

کاهش قیمت سهام، فقط روی کاغذ است. اگر سهام شما 10 یا 20 درصد افت کند، این قیمت پایانی نیست. شما همچنان همان تعداد سهم دارید و میتوانید تا هر وقت بخواهید آن را نگه دارید. همیشه بهتر است هنگامی که سبد سهام شما یا Portfolio شما عملکرد نامطلوبی دارد، برای فروش سهام خود صبر کنید.

این دقیقا همان دلیلی است که گفته میشود چه سهامدار مبتدی باشید چه حرفه ای، فقط با پولی که امکان از دست دادنش را دارید سرمایه گذاری کنید. جوری سرمایه گذاری نکنید که شب خوابتان نبرد!

پخش کردن سبد سهامتان، ریسک را کاهش میدهد

به شما پیشنهاد میکنیم، تا جای ممکن، سبد سهام خود را روی سهم های مختلف پخش کنید. بسیاری از سهامداران مبتدی این اشتباه را مرتکب میشوند که سرمایه ی خود را فقط در چند سهم سرمایه گذاری میکنند. هنگامی که این کار را میکنید، این ریسک را به جان میخرید که قسمت زیادی از سرمایه را از دست بدهید. به همین دلیل، توصیه میشود که سرمایه ی خود را تا جایی که میتوانید بر روی سهم های زیادی پخش کنید. این کار را به چند روش میتوانید انجام دهید:

  • زمان:  در زمان های متفاوتی از روز سرمایه گذاری کنید.
  • دسته بندی های مختلف: در دسته های مختلفی(خودرو، تکنولوژی یا…) سرمایه گذاری کنید.
  • منطقه: سهام هایی از مناطق مختلف بخرید.

اول تمرین کنید

هنگامی که رانندگی یاد میگیرید، اول پشت فراری نمی نشینید! اول چند جلسه کلاس و سپس آزمون رانندگی میدهید. باز کردن یک حساب آزمایشی رایگان بورسی نیز مانند همین است. همچنین میتوانید برای خود سهمی را روی کاغذ به صورت فرضی بخرید. در هر دو صورت، به شما پیشنهاد میکنیم به عنوان یک مبتدی، اول تمرین کنید. با انجام این کار، اولین تجربه ی شما، یک فاجعه ی گران قیمت نخواهد بود.

از مبتدی بودن تا میلیونر شدن با سهام؟

اغراق نمیکنیم وقتی میگوییم هرکسی با معامله ی سهام میتواند میلیونر شود. این شامل شما مبتدیان هم میشود. قدرت سود انباشته باعث میشود حتی با سرمایه ای کم هم سود ماهانه ی هنگفتی نصیب شما شود.

برای مثال، اگر ماهانه مبلغ 1000 دلار را با سود 8 درصد برای 10 سال سرمایه گذاری کنید، در پایان مبلغی معادل 173،838 به شما تعلق خواهد گرفت. اگر برای 20 سال این کار را ادامه دهید، شما 549،143 خواهید داشت و بعد 30 سال، سرمایه شما بیش از 1،359،398 دلار خواهد شد. بسته به این که چه مبلغی میتوانید سرمایه گذاری کنید، شما میتوانید به سرعت به یک میلیونر تبدیل شوید.

اما چگونه سود شما میتواند سرعت بگیرد؟ این خاصیت سود مرکب است. اگر با سودی که از سرمایه گذاری بدست آوردید، شروع به سرمایه گذاری کنید، به سود شما باز هم سود تعلق خواهد گرفت و این تصاعدی بالا خواهد رفت. در ابتدا، اثر سود مرکب کم است اما در دراز مدت، تاثیرش بر سرمایه شما هنگفت خواهد بود.

در طول یک بازه ی ساله، این مبلغ میتواند تا 15،038،559 دلار افزایش یابد و اگر به آن 100 سال فرصت دهید، سرمایه ی شما مبلغی معادل 329،814،188 دلار خواهد بود. حالا میفهمید که چرا خانواده های ثروتمند، همیشه ثروتمند باقی میمانند. فقط زمان نیاز دارید تا دارایی هایتان به صورت سعودی شروع به افزایش کنند.

با داشتن هر شرایطی، سرمایه گذاری کاری عاقلانه است. تا زمانی که شما این کار را با پولی انجام دهید که میتوانید از دست بدهید و طوری که مناسب شرایط شما باشد. سرمایه گذاری بهتر از این است که پولتان را در یک حساب پس انداز ذخیره کنید. در حساب پس انداز، مطمئن هستید که پولتان را از دست میدهید. تورم باعث از بین رفتن ارزش سرمایه ی شما میشود و سود سپرده شما این را جبران نخواهد کرد. پس هر سال، شما پولتان را از دست میدهید.

چیزهایی که باید درباره ی بازار بورس و سرمایه یادتان باشد

هم سهامداران حرفه ای و هم مبتدی، گاهی مهم ترین درس بازار بورس را یادشان میرود. سهام، همیشه یک سرمایه گذاری پرخطر است. سود سهام معمولا از شاخص کل کمتر است و سهامداران انتظار دارند این اختلاف جبران شود. به همین دلیل، در دراز مدت، سهام، پربازده ترین سرمایه گذاری است. اما این به آن معنی نیست که شما در کوتاه مدت هم سود زیادی دریافت میکنید.

برای بدست آوردن سود زیاد با معامله ی سهام، شما نیاز به زمان دارید. وقتی که به درستی سرمایه ی خود را بر سهام های متفاوت پخش کنید و به اندازه کافی صبر کنید، همیشه  در بلند مدت نتیجه ی خوبی خواهید گرفت. هنگامی که بازار سقوط میکند، سهام خود را به درستی مدیریت کنید، چون در هر صورت، ریزش بازار رخ خواهد داد. اگر به این نکات توجه کنید، با معاملات خود سود خوبی بدست خواهید آورد.

در آخر باید بدانید که معامله ی سهام، میتواند سرگرم کننده باشد. وقتی که به این کار با پولی که نیازی ندارید به عنوان یک تفریح نگاه کنید، سود برای شما مثل یک پاداش خواهد بود و اگر بازار را بدون احساسات منفی بررسی کنید، نتایج بدست آمده را بهتر خواهد کرد.

توضیح معامله: مفاهیمی مهم که باید بدانید

بگذارید پیش از اینکه شروع به معامله ی سهم کنید، مفاهیم مهمی را برای شما مطرح کنیم.

سهام چیست؟

سهام، اثباتی بر مالکیت است. پس با داشتن سهام، شما درواقع بخشی از مالکان یک شرکت میشوید.

چه کسی میتواند سهام را معامله کند؟

هرکسی میتواند سهام را معامله کند. شما به عنوان یک مبتدی، همانقدری که حرفه ای ها میتوانند سهام خرید و فروش کنند، میتوانید به معامله ی سهم بپردازید.

آیا همیشه میتوانید سهام معامله کنید؟

بازار ساعت کاری مشخصی دارد. فقط هنگام باز بودن و فعالیت بازار میتوانید خرید و فروش انجام دهید.

چگونه میتوانید سهمی را بخرید؟

شما باید از یک کارگزاری اقدام به خرید سهم کنید. میخواهید بدانید بهترین کارگزاری ها کدام هستند؟ لینک زیر را باز کنید تا بهترین کارگزاری ها را برای معامله پیدا کنید:

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *