حمایت و مقاومت در محورهای ترند و افقی

حمایت و مقاومت نقش مهمی در معاملات موفق ایفا میکنند. این محورها، بیان میکنند که سهام یا ارز فارکس، در چه نقاطی ممکن است خلاف جهت حرکت کنند. با استفاده از این محورها، میتوانید بهترین زمان برای معامله را پیدا کنید.

محور حمایت و مقاومت چیست؟

  • محور حمایت (Support Level) محوری است که قیمت، ظاهرا نمیتواند از آن سطح پایین تر بیاید.
  • محور مقاومت (Resistance Level) محوری است که که قیمت، ظاهرا نمیتواند از آن بالاتر برود.

نکته جالب این است که به محض این که این محورها شکسته شوند، جای آن ها عوض میشود. یعنی محور حمایت سابق ممکن است تبدیل به محور مقاومت شود و محور مقاومت سابق، میتواند تبدیل به محور حمایت شود.

محور مقاومت و حمایت، در واقع نبرد خریداران و فروشندگان را نشان میدهد. شکست هر یک از این محور ها، میتواند نشانه ای باشد از این که ترند قیمت، در حال معکوس شدن است.

نبرد خریداران و فروشندگان

هر لحظه و هر روز، خریداران و فروشندگان به نبرد با یکدیگر میپردازند. در همه بازار ها اینگونه است: مهم نیست سهام معامله میکنید یا ارز در فارکس. به همین دلیل، هیچگاه قیمت یک خط مستقیم نیست.

همواره در هر افزایش قیمت، میزانی از مقاومت وجود دارد. کسانی که از افزایش قیمت سود میکنند، دارایی خود را فروخته و سرمایه خود را از بازار بیرون میکشند. این کار، مانع رشد مستقیم قیمت میشود.

همچنین، در هر کاهش قیمت، میزانی از حمایت وجود دارد. چرا که در قیمت های پایین تر، افراد بیشتری ترغیب به خرید میشوند و مانع از کاهش مستقیم قیمت میشوند.

در هر نمودار قیمت، میتوانید حمایت و مقاومت را مشاهده کنید. قیمت، یک جهت غالب دارد. به این جهت غالب، الگوی پیشرو (Impulse) گفته میشود. هر چند، قیمت ممکن است در میانه راه، کمی جهت مخالف نیز طی کند. به این حرکت های کوچک خلاف جهت، اصلاح قیمتی (Retracement) میگوییم.

اصلاح_پیشرو

چگونه میتوان با استفاده از این محورها، سرمایه گذاری کرد؟

دو راه برای سرمایه گذاری با استفاده از محور حمایت مقاومت وجود دارد.

معامله در نقاط بازگشت

  • انجام معامله، زمانی که قیمت تا حد محور حمایت کاهش پیدا میکند.
  • انجام معامله، زمانی که قیمت تا حد محور مقاومت افزایش پیدا میکند.

معامله بعد از شکست محور

  • انجام معامله، پس از شکست محور مقاومت توسط افزایش قیمت
  • انجام معامله، پس از شکست محور حمایت توسط کاهش قیمت

معامله در نقاط بازگشت محورها آسان تر است چرا که الگوی قیمت تا مدتی پایدار میماند. در نتیجه، برای سرمایه گذاران مبتدی سهام و فارکس، پیدا کردن ترند بازار در این نقاط آسان تر است.

محور تست

محورهای حمایت و مقاومت چندان علمی نیستند. به همین دلیل، گاهی پیش می آید که محوری شکسته شود اما ترند قیمتی تغییر نکند و به روند سابق باز گردد. به این حرکت محور تست (Level Test) گفته میشود. پس همیشه پیش از معامله دقت کنید که آیا واقعا محور شکسته شده و روند تغییر کرده یا فقط حرکتی فریبنده از سوی قیمت رخ داده است.

شناخت محورها

قبل از سرمایه گذاری با استفاده از محور حمایت و مقاومت، باید چند نکته را بدانید. یادتان باشد که بعد از شکست محور، مقاومت ممکن است تبدیل به حمایت شود. همچنین، اگر قیمت تا محوری رسید ولی از آن عبور نکرد، باعث میشود که محور قوی تر شود. پیشنهاد میکنیم که پیش از سرمایه گذاری با این محورها، کمی تمرین کنید تا ساز و کار تحلیل محورها را بهتر متوجه شوید.

میتوانید از گزینه های Horizontal Levels و Trend Lines برای مشاهده این محور ها در نمودار استفاده کنید. در ادامه مقاله، به عملکرد این محورها خواهیم پرداخت.

چگونه میتوان از محورها استفاده کرد؟

محورهای افقی بسیار قوی هستند. محور افقی محوری است که قیمت چند بار آن نقطه را لمس کرده ولی نتوانسته از آن عبور کند. یکی از دلایل قدرت محورها، این است بسیاری از افراد چشم به آن دوخته اند. بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای، منتظر شکسته شدن این محورها هستند تا بلافاصله معاملات خود را آغاز کنند. یکی از دلایلی که این محورها درست کار میکنند این است که بسیاری از افراد طبق آن عمل میکنند. اما یادتان باشد، حتما زمانی از محورها استفاده کنید که قیمت چند بار محور را لمس کرده باشد ولی از آن عبور نکرده باشد.

تنها با یک محور افقی قدرتمند و نمودار شمعی، میتوان سرمایه گذاری موفقی داشت. در مثال زیر، جفت ارز دلار آمریکا و ین ژاپن، مدتی است که ترند افزایشی داشته اند. در این زمان، بهتر است با رسیدن قیمت به محور مقاومت (پایین) اقدام به خرید کنید.

در محورهای افقی، احتمال برگشت قیمت بالاست. هنگامی که محور با قیمتی پایین تر تست شده و باز هم در بالای محور قرار گرفته شده است، میتوان گفت محور نسبتا قوی بوده و تصمیم خرید، تصمیمی معقول است. در نتیجه، سود خوبی حاصل خواهد شد!

محور_افقی_فارکس

منتظر ماندن برای تست دوباره در صورت شکست محور

بعضی اوقات، محورها بسیار قدرتمند هستند و حتی شکست قیمت نیز، ممکن است واقعی نباشد. قبل از این که بخاطر شکست محور، اقدام به معامله کنید، بهتر است برای تست مجدد محور، صبر کنید. تست مجدد، لمس مجدد قیمت محور است. اگر برای بار دوم، قیمت ترند خود را حفظ کرد، میتوانید به ترند کنونی مطمئن باشید.

بعد از شکست محور مقاومت، مقاومت تبدیل به محور حمایت میشود. برعکس این سناریو نیز میتواند اتفاق بیفتد: اگر محور حمایت شکسته شود، به احتمال زیاد این محور تبدیل به محور مقاومت خواهد شد. در زیر، میتوانید شکست محور و تست مجدد را مشاهده کنید که منجر شد من شخصا پیش فروش را در این شرایط انتخاب کردم.

بازگشت_قیمت_فارکس

همانگونه که مشاهده میکنید، نهایتا ترند قیمتی استحکام یافته است. قیمت، محور قدرتمند را شکسته است و محور را دوباره تست کرده است. اما قیمت زیر محور بسته شده است، پس پیش فروش (Short Position) میتواند ایده خوبی باشد!

چگونه میتوانیم با حمایت و مقاومت معامله کنیم؟

اکنون، شما میدانید که میتوانید با استفاده از محورهای حمایت و مقاومت و ترند قیمتی میتوانید تغییرات قیمتی را پیشبینی کرده و معامله انجام دهید. اما چگونه میتوانید سرمایه گذاری موفقی در بورس و فارکس با استفاده از محورهای افقی داشته باشید؟

معامله با بازگشت قیمت

بهترین راه برای استفاده از بازگشت قیمتی این است که پس از این که از بازگشت قیمت مطمئن شدید، در نقطه بازگشت، سفارش معامله قرار دهید. در نتیجه، نباید کورکورانه صرفا روی محورهای حمایت و مقاومت معامله کرد.

بهتر است صبر کنید که قیمت به محور حمایت یا مقاومت برخورد کند. پس از این که از جهت قیمت مطمئن شدید (محور E)، میتوانید اقدام به ثبت سفارش ورود کنید. با این کار، تنها پس از بازگشت قیمت، معامله شما انجام میشود. همچنین برای احتیاط، میتوانید حد ضرر (Stop Loss) در جهت مخالف قیمت (SL) ثبت کنید تا در صورت حرکت قیمت بر خلاف انتظار شما، ضرر چندانی متحمل نشوید.

معامله_محور_بازگشت_قیمت

شکست محور

شما همچنین میتوانید با شکست محور نیز، نتایج خوبی کسب کنید. اگر روش سرمایه گذاری شما، تهاجمی است، میتوانید حتی قبل از نقطه E اقدام به معامله کنید. در این صورت، باز هم باید حد ضرر (Stop Loss) را در نقطه مقابل (SL) فعال کنید.

شکست_تهاجمی

روشی محافظه کارانه و امن تر این است که معامله گر، تنها در زمان اصلاح قیمت (Pullback) اقدام به معامله کند. معمولا قبل از شکست محور مقاومت یا حمایت، قیمت محور را تست میکند. با به کارگیری این روش محافظه کارانه، ممکن است بعضی موقعیت های سود ده را از دست بدهید. البته در عین حال، احتمال ضرر معامله خود را نیز کاهش خواهید داد.

معامله_اصلاح_قیمت

باید به یاد داشته باشید که فارکس و سهام، همیشه با این الگوها و تحلیل ها حرکت نمیکنند. پس بهتر است همیشه از حد ضرر (Stop Loss) استفاده کنید! با این کار، از ضرر کردن بخاطر معامله با تحلیل های اشتباه، جلوگیری خواهید کرد.

خطوط ترند: محکم کاری اضافی

شما میتوانید از خطوط ترند برای مشخص کردن جهت کلی قیمت استفاده کنید. با رسم خط ترند قیمت، میتوانید ببینید خرید در این شرایط عاقلانه است یا خیر. خطوط ترند، بازگشت قیمت را نیز پیشبینی میکنند، در نتیجه، میتوانید نقاط جذاب برای ورود و خروج را پیدا کنید.

با ترکیب کردن خطوط ترند و دیگر شاخص های تکنیکال، میتوانید تحلیلی قوی برای معاملات خود داشته باشید. یادتان باشد که خطوط ترند قیمتی، تنها تغییرات قیمت را نشان میدهند و باید از شاخص ها و تحلیل های دیگر نیز برای تصمیم گیری در سرمایه گذاری استفاده کنید. خطوط ترند به تنهایی چندان قوی نیستند، پس از آن ها در ترکیب با دیگر شاخص ها استفاده کنید!

خطوط_ترند_فارکس

 

چگونه میتوان خطوط ترند را ترسیم کرد؟

ترسیم خطوط ترند در MetaTrader بسیار آسان است. برای این کار، کافی است خط مورب را در نوار ابزار انتخاب کرده و بر روی نقاطی قرار دهید که ترند را میبینید. در ترند افزایشی (Uptrend) باید نقاط کف قیمت را به هم وصل کنید و در ترند کاهشی (Downtrend) باید نقاط اوج قیمت را متصل کنید. حداقل خط باید سه نقطه را لمس کند تا بگوییم ترند قوی است.

ترندMetatrader

در زمان ثبات قیمت (Consolidation) هیچ ترند مشخصی وجود ندارد. در این صورت، استفاده از ترند امکان پذیر نیست. ترند تنها در زمان کاهش یا افزایش قیمت پدیدار میشود. در MetaTrader، میتوانید محورهای افقی را رسم کنید: دکمه خط صاف را در بالای نوار ابزار فشار دهید. میتوانید در زمان ثبات قیمت، از خط مستقیم استفاده کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *