پیش فروش سهام چیست و چگونه کار میکند؟

پیش فروش سهام یا Short Selling این امکان را به ما میدهد تا از کاهش قیمت سود کسب کنیم. اما پیش فروش چیست و چگونه کار میکند؟ در این مقاله، با زبان ساده، این مفاهیم را توضیح خواهیم داد.

پیش فروش (Short Selling) چیست؟

هنگامی که سهامی را پیش فروش میکنید، با کاهش قیمت سود بدست می آورید. از طرف دیگر، در صورت افزایش قیمت سهام، ضرر خواهید کرد.

شما میتوانید تقریبا هر چیزی را پیش فروش کنید. میتوانید سهام، بورس کالا، ارز یا حتی ارزهای دیجیتال را پیش فروش کنید. خصوصا وقتی که اوضاع اقتصاد خوب نیست، پیش فروش میتواند سودآور باشد.

چگونه میتوان یک سهام را پیش فروش (Short Selling) کرد؟

آیا میخواهید سهامی که در حال افت قیمت است را پیش فروش کنید؟ با پیش فروش کردن سهام، در صورت کاهش قیمت سهم، سود خواهید کرد. در این بخش، خواهید دید که چگونه میتوان سهامی را پیش فروش کرد.

روش اول: پیش فروش (Short Selling) با استفاده از اختیار فروش (Put Option)

شما همچنین میتوانید با استفاده از قرارداد اختیار (Option) اقدام به پیش فروش سهام کنید. اختیار فروش (Put Option) به شما این امکان را میدهد تا در قیمتی مشخص سهامی را بفروشید. هنگامی که قیمت سهام افت میکند، شما میتوانید سهام را در قیمت کمتری خریداری کنید. در اینصورت، شما از افت قیمت سهام، سود میبرید.

اختیار فروش تنها در زمان محدودی قابل استفاده است. شما برای استفاده از اختیار، باید هزینه (Premium) آن را بپردازید. اگر قیمت سهام بالا رفت، ضرر شما هیچگاه بیشتر از این هزینه نخواهد بود. به همین دلیل، اختیار فروش، گزینه جذابی برای پیش فروش سهام است. دوست دارید بدانید که اختیارات (Options) چگونه کار میکنند؟ برای اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید!

Freedom24 کارگزاری خوبی برای خرید و فروش اختیار است. میتوانید با استفاده از لینک زیر، یک حساب کاربری ازمایشی رایگان در Freedom24 افتتاخ کنید:

سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.

محصول اهرمی و سوداگرانه. برای همه سرمایه گذاران مناسب نیست. باید در نظر داشته باشید که آیا می توانید ریسک بالای از دست دادن پول خود را بپذیرید یا خیر. سرمایه در خطر است.

روش دوم: CFD یا قرارداد اختلاف قیمت

اولین راهی که میتوانید با آن اقدام به پیش فروش کنید، استفاده از CFD یا قرارداد اختلاف قیمت است. با CFD میتوانید بر روی افت قیمت سهامی خاص، سرمایه گذاری کنید. شما در این روش، هیچگاه مالک سهام نمیشوید. با معامله CFD، شما تنها اقدام به معامله اختلاف قیمت دارایی مورد نظر میکنید. در نتیجه، سود و زیان حاصل از اختلاف قیمت در حساب شما محاسبه میشود. میخواهید بیشتر درباره CFD بدانید؟ اینجا را کلیک کنید تا بیشتر درباره CFD مطالعه کنید.

کارگزاری های آنلاین زیادی هستند که به شما امکان پیش فروش با استفاده از CFD را میدهند. از کارگزاری های خوبی که مناسب معاملات CFD است، Plus500 را میتوان نام برد. در این کارگزاری، میتوانید به معامله CFD اکثر سهام های شناخته شده بپردازید. معامله CFD ریسک بالایی به همراه دارد، پس مراقب باشید. از بزرگترین مزایای Plus500 این است که شما میتوانید تمام قابلیت های این کارگزاری را با یک نسخه آزمایشی و رایگان بدون ریسک امتحان کنید. این قابلیت به شما این امکان را میدهد تا بتوانید ببینید معاملات CFD چگونه کار میکند و بدون هیچ ریسکی آن را امتحان کنید. برای ایجاد یک حساب کاربری رایگان و آزمایشی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

چه چیزی میخواهید درباره پیش فروش (Short Selling) بدانید؟

بزرگترین مزایای پیش فروش (Short Selling) چیست؟

پیش فروش کردن میتواند بسیار سودمند باشد. در ادامه بزرگترین مزایای پیش فروش را بررسی میکنیم.

انعطاف بیشتر

امکان پیش فروش، انعطاف پذیری معاملات شما را بیشتر میکند. هنگامی که سهامی را خریداری میکنید، فقط در صورت افزایش قیمت سهام سود کسب خواهید کرد. اما وقتی که امکان پیش فروش نیز داشته باشید، میتوانید از افت قیمت سهام نیز سود کسب کنید.

پایین آوردن ریسک با پوشش ریسک (Hedging)

میتوانید با پیش فروش کردن، اقدام به پوشش ریسک معاملات خود کنید. با این کار، ریسک معاملات خود را پایین می آورید. آیا فکر میکنید قیمت سهام پایین خواهد آمد؟ پس بهتر است با فروش به موقع سهام خود و خرید دوباره آن در کف قیمت، سود کسب کنید. همچنین میتوانید با پیش فروش صندوق های سرمایه گذاری که سهام های زیادی از بازار را در بر میگیرند، از افت بازار سود کسب کنید.

بازدهی بالا

هنگامی که سهامداران وحشت میکنند، قیمت سهام به سرعت سقوط میکند. در این زمان، شما میتوانید با پیش فروش سهام، سود قابل توجهی بدست آورید. برای مثال، در پایین تغییرات قیمتی سهام Shell را در بحران کرونا در سال 2020 را مشاهده میکنید:

پیش_فروش_سهام_Shell

معایب پیش فروش کردن چیست؟

پیش فروش کردن معایبی نیز دارد. در ادامه به ریسک های پیش فروش کردن میپردازیم.

ضرر نامحدود

هنگامی که سهامی را خریداری میکنید، نمیتوانید بیشتر از مبلغ سهام ضرر کنید. اگر قیمت سهامی 10 دلار است، نمی توان بیش از 10 دلار ضرر کرد. اما هنگام پیش فروش، با هر افزایش قیمت ضرر خواهید کرد. ممکن است قیمت سهام 100 یا حتی 1000 دلار افزایش پیدا کند. به همین دلیل، احتمال ضرر شما نامحدود است.

پرداخت سود سهام

هنگامی که سهامی را پیش فروش میکنید، باید سود سهام را نیز بپردازید. اما خوشبختانه این مسئله مهمی نیست: معمولا قیمت سهام به اندازه مبلغ سود سهام افت میکند. پس در مجموع، چیزی تغییر نخواهد کرد.

فشار پیش فروش

ریسک دیگر معاملات پیش فروش، فشار حجم زیاد پیش فروش هاست. هنگامی که حجم زیادی از سفارش پیش فروش برای سهامی ثبت میشود، قیمت آن سهام بالا میرود. هنگامی که قیمت سهام افزایش پیدا کند، حد ضرر (Stop Loss) سهامداران فعال شده و سهامدارانی که پیش فروش کرده اند مجبور به خرید سهام میشوند، که همین اتفاق باعث افزایش دوباره قیمت سهام میشود.

برخلاف ترند بازار

در درازمدت بازار سهام صعودی است. هنگامی که اقدام به پیش فروش میکنید، درواقع برخلاف جریان اصلی بازار قدم برمیدارید. به همین دلیل، بهتر است در زمان مناسب اقدام به پیش فروش کنید.

هزینه سرمایه گذاری

در بسیاری از بازارها، شما برای پیش فروش کردن باید هزینه هایی را پرداخت کنید. برای مثال، در CFD ها، شما روزانه هزینه ای به کارگزاری پرداخت میکنید. هنگامی که اقدام به پیش فروش با اختیارات (Options) میکنید، هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. اما این ریسک وجود دارد که در تاریخ سررسید قرارداد اختیار، آن قرارداد دیگر ارزشی نداشته باشد.

پیش فروش چگونه کار میکند؟

پیش فروش به این معنی است که شما سهامی را که در دست ندارید، بفروشید. کاملا درک میکنم که این مفهوم ممکن است برای شما پیچیده یا گیج کننده باشد. به همین دلیل، نگاهی خواهیم انداخت به این که پیش فروش چگونه کار میکند. اما به شما هشدار میدهم: تئوری این قضیه ساده نیست و بسیار پیچیده است! اگر سوالی دارید، میتوانید در انتهای مقاله آن را مطرح کنید.

توضیحی درباره این که پیش فروش چگونه کار میکند. (ویدیو به زبان انگلیسی است.)

شما صاحب سهامی که پیش فروش میکنید، نیستید

هنگامی که سهامی را پیش فروش میکنید، در واقع سهامی را میفروشید که مالک آن نیستید. برای این که بتوانید این سهام را بفروشید، باید آن را “قرض” بگیرید. معمولا این سهام ها را باید از نهادی قرض بگیرید که صاحب سهام های مختلفی برای بلندمدت هستند. نهادهایی که سهام را قرض میدهند، از سرمایه گذاران تضمینی میگیرند که در صورت لزوم، بتوانند بهای سهام قرض گرفته شده را پرداخت کنند. مانند بانک، شرکت بیمه یا صندوق بازنشستگی.

سرمایه گذار نیز موظف است که سهام قرض گرفته شده را به فروش برساند. پس در واقع سهام میتواند هر زمانی بازخرید شود. نهادی که سهام را قرض میدهد تضمینی میخواهد که سهامدار در صورت نیاز، بهای سهام قرض گرفته شده را بپردازد. به همین دلیل، باید همواره مبلغ کافی در حساب خود داشته باشید. اگر پول کافی در حساب خود نداشته باشید، با پدیده ای به نام درخواست اختلاف قیمت یا Margin Call مواجه می شوید. در صورتی که مشمول Margin Call شوید، ممکن است تمام موجودی خود را از دست بدهید.

پیش_فروش_سهام

چگونه میتوان از پیش فروش، سود کسب کرد؟

هنگامی که قیمت سهامی افت میکند، سرمایه گذار میتواند سهام قرض گرفته شده را خریداری کرده و به نهاد قرض دهنده پس دهد. در اینصورت شما از افت قیمت آن سهام سود کسب کرده اید. اختلاف قیمت کنونی سهام و قیمتی که شما سهام را در آینده خریداری میکنید، میزان سود شما را مشخص میکند.

نهاد قرض دهنده درصدی از قیمت سهام را دریافت میکند. به این هزینه ها، هزینه های سرمایه گذاری میگوییم. شما باید هزینه های سرمایه گذاری را از سود خود کم کنید. این مبلغ از سهامی به سهام دیگر میتواند متفاوت باشد.

خوشبختانه، بانک ها و کارگزاری ها این فرایند پیچیده را خودشان انجام میدهند. برای ما، این فرایند پیچیده با فشردن یک دکمه امکان پذیر است. نتیجه معاملات نیز، در حساب کاربری شما قابل مشاهده است!

توضیح جامع تری درباره این که پیش فروش چگونه کار میکند. (ویدیو به زبان انگلیسی است.)

پیش فروش در عمل چگونه کار میکند؟

میتوانید با استفاده از وب سایت یا نرم افزار کارگزاری، به راحتی اقدام به پیش فروش سهام کنید. در بسیاری از کارگزاری ها، پیش فروش کردن به سادگی فشردن یک دکمه است. همچنین در صفحه کاربری خود میتوانید ببینید معاملاتتان سودمند بودند یا خیر. یکی از کارگزاری های خوبی که میتوان با آن اقدام به پیش فروش سهام CFD کرد، Plus500 است. در نرم افزار ساده این کارگزاری، میتوانید در چند ثانیه اقدام به خرید یا پیش فروش سهام کنید.

هنگامی که چیزی را خریداری میکنید، بر روی افزایش قیمت آن سرمایه گذاری میکنید و وقتی که چیزی را پیش فروش میکنید، در واقع بر کاهش قیمت آن سرمایه گذاری میکنید. بزرگترین مزیت پیش فروش این است که شما میتوانید به نوسانات بازار، پاسخی مناسب دهید. آیا میخواهید اقدام به پیش فروش / خرید کنید؟ از لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری رایگان افتتاح کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

پیش_فروش_Plus500

نرم افزار Plus500 : قیمت ها فرضی هستند.

چگونه میتوان از پیش فروش (Short Selling) سود بدست آورد؟

پیش فروش سهام میتواند بسیار سودآور باشد. معمولا افت قیمت ها در بازار شدیدتر از افزایش آن هاست. در نتیجه شما این قابلیت را دارید که از افت قیمت بیشتر از افزایش قیمت سود کسب کنید. به علاوه، پیش بینی افت قیمت معمولا آسان تر است: هنگام انتشار اخبار منفی درباره یک شرکت، در یک روز قیمت سهام آن شرکت افت زیادی خواهد کرد و شما میتوانید از این افت قیمت سود خوبی کسب کنید!

شما میتوانید با استفاده از گزینه پیش فروش در Plus500 سود خوبی کسب کنید. برای مثال، تمام CFD سهام های مشهور بازار، در Plus500 قابل پیش فروش هستند. اخبار منفی باعث افت قیمت میشوند، در حالی که اخبار مثبت، قیمت سهام را افزایش خواهند داد. نکته مثبت Plus500 این است که شما میتوانید تمام قابلیت های این کارگزاری را بدون ریسک با یک حساب کاربری آزمایشی امتحان کنید. بگذارید ببینیم پیش فروش در عمل چگونه کار میکند.

پیش فروش (Short Selling)  سهام

شما میتوانید اقدام به پیش فروش سهام کنید. این کار خصوصا در بازار های نزولی جذاب است. برای مثال، بحران کرونا باعث ریزش شدید بازار بورس شد. با پیش فروش، ده ها درصد افت قیمت به معنای ده ها درصد سود برای شماست.

پیش فروش بیتکوین (Bitcoin)

اگر شما فردی هستید که از کمی هیجان لذت میبرید، پس ممکن است از پیش فروش بیتکوین استقبال کنید. این ارز دیجیتال چندین بار سقوط کرده است. اخبار منفی میتوانند قیمت بیتکوین را هزاران دلار پایین بیاورند. شما میتوانید با پیش فروش بیتکوین از این افت قیمت سود کسب کنید.

پیش_فروش_بیتکوین

پیش فروش بیتکوین نتایج مثبتی دارد.

سه استراتژی موفق برای پیش فروش (Short Selling)

سه استراتژی سرمایه گذاری برای پیش فروش وجود دارد.

سرمایه گذاری بر روی قیمت

معامله گران روزانه سعی میکنند که از تغییرات قیمت کوچک بازار سود کسب کنند. با پیش فروش میتوان از افت قیمت ها هم سود کسب کرد.

پوشش ریسک

آیا فکر میکنید قیمت سهام شما سقوط زیادی خواهد کرد؟ در این صورت میتوانید این ریسک را با اختیار فروش (Put option) کاهش دهید. ممکن است که هزینه کمی را بپردازید. آیا قیمت ها در حال سقوط هستند؟ پس شما ضرر نخواهید کرد. آیا قیمت ها افزایش میابند؟ پس شما فقط هزینه اختیار را از دست خواهید داد.

داوری (Arbitration)

برخی سهم ها نرخ تبادل متفاوتی دارند. برای مثال سهام Unilever هم در بازار بورس هلند و هم در بازار انگلیس ثبت شده است. گاهی تفاوت اندکی در قیمت این سهام در این بازارها وجود دارد. در این صورت، شما میتوانید سهامی را که قیمتش بالاتر است را پیش فروش کنید. البته توجه داشته باشید که به عنوان سهامدار شخصی، این روش سرمایه گذاری امکان پذیر نیست، چون شما به یک کامپیوتر حرفه ای برای این نوع سرمایه گذاری نیاز دارید.

پیش فروش چقدر هزینه دارد؟

شما برای ثبت پیش فروش، باید کارمزدی را پرداخت کنید. مبلغ این کارمزد، بستگی به کارگزاری شما دارد. اکثر کارگزاری ها، درصدی از اختلاف قیمت خرید و فروش (Spread) را دریافت میکنند.

شما همچنین هزینه تامین اعتباری را که بیش از یک روز نگه میدارید، باید بپردازید. این هزینه، کارمزد روزانه سرمایه گذاری شماست.

بهترین زمان برای ثبت پیش فروش، چه زمانی است؟

زمانبندی هنگام سرمایه گذاری بسیار مهم است. اما چه زمانی باید استراتژی پیش فروش را پیش بگیریم؟ سه موقعیت وجود دارد که در آن ها پیش فروش میتواند جذاب باشد.

پیش فروش (Short Selling) در هنگام بحران اقتصادی

پیش فروش در هنگام یک بحران اقتصادی میتواند سودمند باشد. هنگامی که سهامداران وحشت میکنند، معمولا قیمت سهام به شدت سقوط میکند. با پیش فروش کردن، شما یکی از معدود افرادی خواهید بود که از این شرایط سود میبرید.

پیش فروش کردن بعد از انتشار عملکرد نامطلوب مالی

وقتی که شرکتی عملکرد مالی نامطلوبی را منتشر میکند، این زمان میتواند زمان خوبی برای پیش فروش باشد. سهامداران انتظار سود مشخصی را دارند. وقتی که نتایج شرکت، بسیار بدتر از انتظارات است، قیمت سهام به شدت افت خواهد کرد. این زمان، میتواند وقت خوبی برای پیش فروش (Short Selling) باشد.

پیش فروش هنگام انتشار اخبار بد

اخبار بد نیز، میتواند دلیل خوبی برای پیش فروش کردن باشد. هنگامی که اخبار رسوایی چند شرکت خودروسازی منتشر شد، قیمت سهام آن ها افت زیادی کرد. شما به عنوان یک سرمایه گذار باهوش، میتوانید از این سقوط قیمت ها سود کسب کنید!

خرید_سهام_فولکس_واگن

بعد از انتشار خبر رسوایی فولکس واگن، قیمت سهام این شرکت در سال های 2015 و 2016 به شدت افت کرد.

ریسک های پیش فروش (Short Selling) کردن چیست؟

باید حواستان هنگام پیش فروش کردن جمع باشد. در یک سرمایه گذاری عادی، ضرر شما محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده است. اگر 100 دلار سهام بخرید، ضرر شما هیچوقت بیش از 100 دلار نخواهد بود. اما هنگام پیش فروش، ضرر شما نامحدود است. از نظر تئوری، قیمت سهام تا بینهایت میتواند بالا برود.

کمبود موجودی در پیش فروش

خوشبختانه، بیشتر کارگزاری ها، از کاربرانشان در برابر کمبود موجودی در هنگام پیش فروش حمایت میکنند. در Plus500 و Freedom24 نیز همینطور است. این به آن معناست که شما بیش از مبلغ سرمایه گذاری شده در حسابتان ضرر نخواهید کرد. اما باز هم باید حواستان باشد. اگر تصمیمی اشتباه بگیرید، ممکن است در یک لحظه، تمام دارایی حسابتان از بین برود.

فشار پیش فروش (Short Squeeze) چیست؟

هنگامی که قیمت یک سهام، بسیار زیاد رشد کند، فشار پیش فروش رخ میدهد. افرادی که اقدام به پیش فروش کرده اند، حالا مجبور میشوند تا سهام پیش فروش شده را تحویل دهند. در نتیجه، سهام بیشتری خریده میشود و قیمت سهام باز هم بالا میرود. به همین دلیل فشار حجم بالای این پیش فروش ها، باعث افزایش مجدد قیمت سهام میشود.

آیا نهاد ها همیشه سهام قرض میدهند؟

به عنوان کسی که پیش فروش میکند، شما همیشه وابسته به نهادهایی هستید که سهام قرض میدهند. وقتی که نهادهای بزرگ تصمیم میگیرند که قرض دادن سهام را متوقف کنند، پیش فروش کردن ناممکن میشود. خوشبختانه، به عنوان یک سرمایه گذار شخصی، دردسر زیادی نخواهید داشت. هنگامی که همچین چیزی رخ دهد، کارگزاری ها مسئله را مدیریت خواهند کرد.

مثالی از پیش فروش (Short Selling)

با مثالی ساده، به شما نشان خواهیم داد که پیش فروش چگونه کار میکند. فرض کنید قیمت سهمی 100 دلار است. شما تصمیم میگیرید این سهم را پیش فروش کنید. بعد از اینکه این سهم را پیش فروش کردید، قیمت سهم 10 دلار کاهش میابد. تصمیم میگیرید که سفارش خود را ببندید. در این صورت، شما 10 دلار سود کرده اید.

با استفاده از اعتبار (Leverage)، میتوانید با مبلغی کمتر، نتایج خود را چند برابر کنید. اگر از اعتباری با نسبت 1 به 10 در مثال بالا استفاده میکردید، با همان 100 دلار سرمایه، 100 دلار سود میکردید. آیا دوست دارید بیشتر درباره استفاده از اعتبار در سرمایه گذاری ها بخوانید؟ در این مقاله خواهید دید که اعتبارات چگونه کار میکنند!

پیش فروش عریان (Naked Short Selling) چیست؟

پیش فروش عریان وقتی است که شما سهمی را پیش فروش میکنید و بعد نتوانید سهام پیش فروش شده را فراهم کنید. البته در بسیاری از کارگزاری ها این اتفاق رخ نمیدهد. در هر صورت، شما باید هزینه سهام پیش فروش شده را بپردازید.

اخلاقیات و پیش فروش

بعضی دولت ها پیش فروش کردن را چیزی نامطلوب میدانند. بعضی شرکت ها تحت فشار زیادی هستند چرا که با انتشار عملکرد مالی نامطلوب، سیل پیش فروش ها شروع میشود که باعث میشود اوضاع شرکت از این هم بدتر شود. برای مثال، هنگامی که مشتریان یک بانک ببینند که سهام یک بانک در حال سقوط است، ممکن است حساب های خود را خالی کنند که این موضوع، ممکن است به ورشکستگی بانک منجر شود.

هرچند، پیش فروش کردن یک سهم، دلیل اصلی سقوط قیمت سهام یک شرکت نیست. پیش فروش، بسیار سفت و سخت توسط اکثر دولت ها کنترل میشوند. هنگامی که بازار سقوط میکند، معمولا به مدت محدودی پیش فروش کردن ممنوع میشوند.

برای مثال در هلند، پیش فروش SNS، AEGON و BinckBank برای مدت محدودی ممنوع شد تا به این شرکت ها فرصت احیای دوباره داده شود. به علاوه، امکان پیش فروش در بازار باعث پایداری قیمت ها میشود و نقدشوندگی را در بازار افزایش میدهد.

همچنین، پیش فروش باعث میشود شرکت ها حواسشان به عملکردشان باشد. هنگامی که چیزی درست پیش نرود، شرکت ها به شدت تنبیه میشوند. برای مثال، سهام Luckin Coffee بعد از اینکه مشخص شد در حسابرسی شرکت، فساد رخ داده به شدت کاهش پیدا کرد. شرکتی که اقدام به پیش فروش سهام کرده بود، از این فساد پرده برداشت.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *